۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۲۴۶۷۳۴
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها:

پیام انقلاب اسلامی علم توأم با اخلاق است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین محمدیان گفت: پیام انقلاب اسلامی علم توأم با اخلاق است چرا که تمدن غربی علم را آورد اما نتوانست کرامت انسانی را حفظ کند بنابراین امروز نوبت عصای اسلام برای اداره جهان است.
حجت الاسلام محمديان رييس نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها صبح امروز در مراسم همایش بزرگ «بیداری دانشجویی و تمدن سازی نوین اسلامی»  که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی برگزار شد، به بیان چهار مؤلفه تمدن سازی نوین اسلامی و مسیر احیای آن پرداخت.

 

وی با بیان این که انقلاب اسلامی حرف نو برای بشریت دارد، تصریح کرد: یکی از حرف های جدید انقلاب اسلامی، احیای تمدن نوین اسلامی است که به این موضوع در پایه های بنیانی انقلاب پرداخته می شود که تمدن اسلامی چگونه و با چه مؤولفه هایی ایجاد شده است تا امروز به دنبال احیای آن باشیم؟.

 

مؤلفه های تمدن سازی اسلامی نوین

وی درادامه به بیان چهار مؤلفه که بیشترین تأثیرگذاری و نقش را در تمدن سازی نوین اسلامی دارد، پرداخت و بیان داشت: توجه به علم، تفکر، تعقل و عنصر خردورزی و ژرف اندیشی  از مؤولفه های بنیادی است و اسلام به اندیشه ورزی، تحقیق کردن، فهمیدن، تلاش کردن و سؤوال کردن برای به دست آوردن علم اهمیت فراوانی قائل شده است.

 

وی ادامه داد: این اهمیت به علم تا بدان جا است که علم در مکتب ما مرد و زن و حد و مرز ندارد و بر همگان فراگیری علم واجب است و زمانی هم برای یادگیری تعیین نشده است و از طرفی پیامبر اکرم(ص) هم خودش را با عنوان شهر علم معرفی می کند و معجزه پیامبر نیز قلم و کتاب است.

 

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در ادامه تصریح کرد: توجه به کار و ارزش کار کردن، تلاش و فعالیت مؤلفه دیگر در تمدن سازی نوین اسلامی است و تا جایی این امر در اسلام دارای اهمیت است که هرکس برای معاش خودش و خانواده اش تلاش می کند جهادگر معرفی می شود و نود درصد بندگی و عبودیت در کار و تلاش و کسب روزی حلال است و کسانی که انگل وار در جامعه زندگی می کنند، سرزنش شده هستند و تنبلی و سستی و ضعف در مکتب ما مذمت شده است.

 

وی با بیان این که روحیه جمع گرایی سومین مؤولفه در تمدن سازی نوین اسلامی است که آن را سرعت بخشید، اظهار کرد: ایجاد احساس مسؤولیت اجتماعی را اسلام تقویت کرد چرا که در مکتب ما همه مسؤول هستند و واژه« به من چه؟» در اسلام وجود ندارد و هیچ مسلمانی نمی تواند این واژه را به کار ببردو همه باید پاسخگو باشند.

 

در تمدن سازی اسلامی، عدالت تعطیل نمی شود

حجت الاسلام محمدیان افزود: این فرهنگ احساس مسؤولیت اجتماعی در قبال یکدیگر، تمدن ایجاد می کند و حقوق حاکمیت و مردم در این مکتب مشخص است و حاکمان هر کاری نمی توانند انجام بدهند و در این مکتب عدالت پرچم اسلام است که تبصره نمی خورد و هیچ دلیلی نمی تواند عدالت را تعطیل کند.

 

وی تاکید کرد: تکیه بر مکارم اخلاقی و عرفان ناب مؤلفه چهارم در تمدن سازی نوین اسلامی است که به دیگر مؤلفه ها روح بخشیده است چرا که علم می تواند زندگی را رونق ببخشد اما خوشبختی ایجاد نمی کند و تنها سیر و سلوک عرفانی و معنوی است که به کمک تمدن سازی اسلامی می آید و در همین راستا مخاطبان فراوانی را جذب می کند.

 

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها درادامه به بیان تفاوت های تمدن اسلامی و تمدن های ساختگی غربی پرداخت و اظهار کرد: مسلمانان علم خودشان را منحصر نکردند و از آن برای ظلم و ستم به دیگران بهره نبردند بلکه علم خود را بذل و بخشش می کردند و این درحالی است که وقتی غرب به علم رسید آن را برای خودش محصور کرد.

 

وی افزود: در واقع علم غرب بدون توجه به اخلاق و مکارم اخلاقی نمی تواند خوشبختی و سعادت را برای انسان ها به ارمغان بیاورد و به همین دلیل آینده به نفع تمدن اسلامی خواهد بود چرا که علم با دین می تواند سبب سعادت انسان ها بشود.

 

وی بیان کرد: در واقع پیام انقلاب اسلامی علم توأم با اخلاق است چرا که تمدن غربی علم را آورد اما نتوانست کرامت انسانی را حفظ کند و حرف جدید انقلاب اسلامی علم همراه با معنویت است و امروز نوبت عصای اسلام برای اداره جهان است چرا که انقلاب اسلامی شاید به بن بست ها برسد اما در بن بست ها نمی ماند و از آن عبور می کند.

 

گفتنی است، این همایش با حضور اعضای فعال تشکل های دانشجویی از سراسر کشور در مشهد مقدس از 24 تا 29 بهمن در مشهد در حال برگزاری است./934/پ202/ب5

 

ارسال نظرات