۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۲۴۷۶۸۴
حجت الاسلام رفیعی:

وجود اختلاف قرائت در قرآن به معنای تحریف نیست

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعة المصطفی با بیان این که وجود اختلاف قرائت در قرآن به معنای تحریف آن نیست، گفت: حفظ قرآن از تحریف وعده الهی است و بزرگان شیعه و سنی هرگز مسأله تحریف آن را قبول نداشته اند.
حجت الاسلام محمد ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر رفیعی عضو هیأت علمی جامعة المصطفی شب گذشته در جمع زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه(س) به تبیین نکات تفسیری سوره قدر پرداخت و گفت: قرائت و انس با این سوره سبب شفای بیماران و رفع گرفتاری ها می شود.

 

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه این سوره، افزود: در روایتی، رسول اکرم(ص) به امام علی(ع) می فرماید که سوره قدر سوره مربوط به من بوده و پس از من مربوط به تو و فرزندانت می شود؛ همچنین امام رضا(ع) می فر مایند که این سوره در قبرستان و برای میت بخوانید که سبب برداشته شدن عذاب می شود.

 

این مبلغ دینی با اشاره به آیه«إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ‌» اظهار داشت: بیشتر مفسران شیعه معتقدند که حرف(ه) در انزلناه به کل قرآن بر می گردد، این نکته بدان معنا بوده که کل قرآن در شب قدر نازل شده است، البته برخی نیز به مقداری از قرآن برمی گردانند.

 

وی ادامه داد: قرآن کریم افزون بر نزول تدریجی، نزول دفعی نیز داشته است؛ نزول تدریجی قرآن در مکه و مدینه صورت گرفته است که چینش قرآن بر اساس نزول آن نیست بلکه آیات بعد از نزول و به دستور پیامبر دسته بندی می شدند.

 

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی با بیان این که قرآن تحریف نشده است، ابراز اشت: اگر چه در طول تاریخ برخی از علمای شیعه و سنی قائل به تحریف بودند اما بزرگان شیعه و سنی این مسأله را قبول ندارند که همین سخن صحیح است، حفظ قرآن از تحریف وعده الهی است.

 

وی با اشاره به اختلاف قرائت در قرآن عنوان کرد: وجود اختلاف قرائت در قرآن به معنای تحریف نیست، این اختلاف به دلیل این است که در زمان سابق اعراب و نقطه گذاری وجود نداشت، قرآن مرسوم امروزه قرائت حفص است که به امام علی(ع) می رسد.

 

حجت الاسلام رفیعی به مفهوم قدر اشاره و خاطر نشان کرد: قدر به معنای با ارزش، مضیقه، مقدرات و تعیین سرنوشت بیان شده که قول تعیین سرنوشت قوی تر است، البته می توان هر سه معنا را با یکدیگر جمع کرد.

 

وی با اشاره به انواع برکات، گفت: گاهی خداوند به مکان همانند مسجد الحرام، گاهی به زمان مانند شب قدر، گاهی به افراد همانند انبیا و نسل حضرت زهرا(س) و گاهی نیز به اشیا همانند قرآن و ضریح ائمه طاهرین(ع) برکت می دهد./1323/پ202/ی

ارسال نظرات