۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۲۴۷۷۹۳
رییس جامعه المصطفی:

جدال گفتمان تکفیر و تقریب به معنای جنگ مذهبی نیست

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت قم با تأکید بر این‌که جهان اسلام امروز درگیر جنگ مذهبی نیست، گفت: در دنیای اسلام دو گفتمان تکفیر و تقریب در حال جدال هستند اما با فتنه دشمنان اسلام این مسأله فراتر از بحث‌های مذهبی قرار گرفته و به موضوع و مساله حادی تبدیل شده است.
حجت الاسلام والمسلمين اعرافي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعه المصطفی العالمیه، ضمن تقدیر از تلاش مجاهدانه طلاب پژوهشگر مرکز جامعه المصطفی در عرصه های علمی و پژوهشی با محوریت موضوعات روز،  اظهار کرد: جشنواره شیخ طوسی همچون آیینه ای است که تا اندازه ای حرکت های علمی و دستاوردهای سالانه طلاب و روحانیون و نخبگان جامعه المصطفی العالمیه  را معرفی می‌کند.
 
 
امام جمعه موقت قم با بیان این که  مبارزات عصر جدید در جهان اسلام بر سر دو گفتمان تقریب و تکفیر است، گفت: جهان اسلام امروز دیگر درگیر جنگ مذهبی نیست؛ بلکه در جهان اسلام دو گفتمان تکفیر و تقریب که با فتنه دشمنان اسلام فراتر از بحث‌های مذهبی قرار گرفته است به موضوع و مساله حادی تبدیل شده است.
 
 
حجت الاسلام و المسلمین اعرافی با اشاره به برخی از الگوها و مدل‌های ذکر شده در جهان اسلام در باب وحدت و تقریب مذاهب اسلامی،  عنوان کرد: ادغام کردن مذاهب اسلامی و تئوری اسلام بدون مذهب و همچنین الگوی پلورالیزم مذهبی و تکثرگرایی مذهبی و تقریب از دیدگاه انقلاب اسلامی؛ از مهم ترین الگوهای مطرح در حوزه تقریب است.
 
 
رییس جامعه المصطفی العالمیه به تبیین ابعاد علمی جشنواره در سال 93 پرداخت و گفت: هفدهمین جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی در حالی آغاز می شود که جریان های تکفیری امروز جهان اسلام را به سمت خشونت، ارهاب کور برده و جان، مال و عرض مسلمانان را غارت می کند و مساجد، معابد، کلیسا و کنیسه را تخریب می کند و میلیون ها انسان را از خانه و کاشانه خود آواره می سازد.
 
 
وی افزود: خطر جریان های تکفیری را می بایست در ادامه سیاست های استعماری غرب، تحلیل و تبیین کرد تا این گونه بتوان توصیه ای مناسب داشت و راهکارهای برون رفت از این معضل بزرگ را ارائه کرد.
 
 
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی ادامه داد: دیربازی است که دشمنان سوگند خورده اسلام و مسلمانان در قالب جنگ های صلیبی و به نام مسیح این منجی بزرگ تاریخ بشریت و پیامبر آسمانی صلح و صفا، به جغرافیایی جهان اسلام چشم دوخته اند و جنایات بسیاری را مرتکب شده و می شوند که تاریخ شرمسار آن است.
 
 
امام جمعه موقت قم با بیان این که پژوهش ها و تحقیقات میدانی مستشرقان در کنار علوم انسانی با مقاصد غیر انسانی به دشمنان اسلام و مسلمانان این امکان را داده است تا از درون اسلام وحدت بخش را مورد هجمه قرار دهند، گفت: مبانی اسلامی را بی پایه می کوبند تا فروعات را بر جای اصول بنشانند و در قالب اصلاحات درون دینی، با ایجاد مذاهب ساختگی چون وهابیت و بهائیت، زمینه و بستری را برای تکه کردن مسلمانان فراهم آورند.
 
 
وی ادامه داد: دشمنان اسلام و مسلمانان از همه ابزارها برای سلطه و چیرگی بر جهان اسلام و مسلمانان بهره می گیرند؛ در این میان گاه با حضور نظامی مستقیم به قتل و غارت می پردازند و میلیون ها مسلمان را از اندلس و مغرب عربی در آفریقا تا فلیپیین و اندونزی در خاور دور تا آسیای مرکزی و اروپای شرقی و بالکان در قالب نسل کشی نابود کنند و سرزمین ها را اشغال کرده و منابع کانی و غیر کانی را به غارت برند و گاه دیگر در قالب جنگ های نیابتی از جنگ سخت گرفته تا جنگ نرم فرهنگی و روانی، اهداف شوم و پلید خود را تحقق بخشند.
 
 
رییس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به کشتارهایی که استعمار با بهره گیری از تکفیری ها در طول تاریخ به انجام رسانیده، نیمی از جمعیت مسلمانان را به نابودی کشانیده و سرزمین ها و تمدن اسلامی را به اضمحلال و نیستی سوق داده است، اظهار کرد: متاسفانه در تمام جریان هایی که در خدمت استعمار قرار گرفته نقش علما و روحانیت خود فروخته و فریب خورده پر رنگ تر از هر قشر و طائفه ای است؛ در همه اقدامات قتل و غارت و سب و سلب جان و مال و نوامیس صورت گرفته، نقش فتاوای عالمان دین فروش و خودفروخته پر رنگ و برجسته تر از هر عاملی دیگر بوده است.
 
 
وی یادآور شد: هر چند در روزگار ما، ریشه و خاستگاه جریان های تکفیری در جوامع اسلامی، غرب و استعمارگران بوده و هستند، ولی توجه به این مهم بایسته و شایسته تحقیق و پژوهش است که تکبر، تفاخر و تکاثر عالمان دینی در رشد و بالندگی این جریان ها نقش اساسی و کلیدی داشته و دارد؛ عالمانی دینی با تحریف گری مفاهیم قرآنی و نگرش گزینشی خویش آب به آسیاب دشمن می ریزند و در میان تنها کسانی از این اختلافات و تفرقه ها سود برده و می برد، همان دشمنان سوگند خورده اسلام و مسلمانان بوده اند.
 
 
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که شکی نیست که همان گونه که تکبر و تفاخر و تکاثر و دین فروشی برخی از عالمان دینی موجب تقویت این جریان می شود، هم چنین حرکت هایی عالمان متقی، عالم و عامل، نقش بسیار مهم در «فرقان و جدایی سازی حق از باطل» ایفا می کند، ابراز کرد: زمینه ها و بسترهای فتنه را بر می دارد و پرده ها را از چشمان توده های مردم فریب خورده می زداید.
 
 
وی افزود: امروز خاورمیانه و جهان اسلام از شرق دور تا غرب دور، از آسیا تا آفریقا آبستن حوادثی ناخوشایند است که بر آمده از تفکر باطل تکفیری و بدعت گذارانی است که لباس دین و علم به تن کرده اند و به نام خدا و اسلام، مسلمان کشی می کنند؛ القاعده، طالبان و بوکوحرام تنها نام هایی از یک جریان نظامی و سیاسی نیست، بلکه یک جریان فکری و فرهنگی بسیار خطرناک است که اصل و اصول اسلام و مسلمانی را تهدید می کند.
 
 
امام جمعه موقت قم با اشاره به این که باید توجه داشت که خطر تکفیری ها محدود به یک منطقه جغرافیایی یا خاص طائفه ای نیست، بلکه می تواند حتی همه جهان را به آشوب بکشد و تروریزم و ارهاب کور را تولید کرده و همه بشریت را کند، گفت: بی گمان شناخت ریشه ها، مبانی و قواعد و اصول تکفیری می تواند به فهم و درک درست این جریان و مقابله اصولی با آن بیانجامد.
 
 
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: ریشه ها و خاستگاه و مبانی این جریان ها می تواند درون دینی یا برون دینی باشد؛ چنان که می تواند برخاسته از نیات قدرت های جهانی و فرامنطقه ای برای تسلط بر جهان اسلام و یا اهداف و مقاصد شوم و شیطانی دیگر باشد که امری بسیار محتمل و قابل اثبات است.
 
 
وی ادامه داد: البته چنان که بارها گفته شده، ریشه بسیاری از این رفتارهای تفکیری در جهالت توده های مردم و پیروی کورکورانه از علمای قدرت طلب و دنیاطلبی است که خود را به دربارهای سلطانی فروخته و برده آنان شده اند؛ بنابراین، علمای بزرگ جهان اسلام باید بساط این جهالت‌ها و تکفیری‌ها را جمع کنند.
 
 
رییس جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که آن که امت اسلامی با مشترکات فراوانی چون قرآن، پیامبر(ص)، قبله و زبان دینی واحد دارد امروز چنان گرفتار تشتت و اختلاف است، عنوان کرد: هیچ امتی در جهان را نمی توان این گونه متشتت یافت؛ متأسفانه امروز کشورهای اسلامی دچار جنگ‌های بی‌ثمر شده‌اند، این در حالی است که بسیاری از کشورهای اسلامی و سرزمین های آن از سوی اجانب و اشغالگران مسیحی و یهودی اشغال شده و مسلمانان در ولایت کفر و طاغوت به سر می برند و نیروهای اسلامی و مسلمانان به جای مبارزه با استعمار و صهیونیسم و صهیونیزم مسیحی به جنگ مشغول است و به کشتار مسلمانان می پردازند.
 
 
وی افزود: بر دانش پژوهان و فرهیختگان جامعه المصطفی العالمیه است تا با بهره گیری از مبانی و منابع اصیل اسلام چون کتاب الله و سنت معتبر اسلامی و عقلانیت تعبدی، ریشه ها و خاستگاه های جریان های تکفیری را شناسایی و اصول و مبانی آن ها را به نقد کشند و با بهره مندی از اصول استنباط و اجتهاد در چارچوب نظام اصولی عام و خاص و مطلق و مقید و ناسخ و منسوخ و اهم و مهم و مانند آن ها، حقایق اسلام را آشکار سازند.
 
 
امام جمعه موقت قم با تأکید بر این که باید بطلان ادعاها و دعاوی دروغین و تحریفات معنوی و عقلانی عالمان خود فروخته را آشکار کرد، گفت: همچنین طلاب و مبلغان باید حقیقت اصل ناب محمدی(ص) را در دنیا هویدا سازنند.
 
 
رییس جامعه المصطفی در پایان گفت: این جشنواره فرصتی مناسب است تا در سایه سار آن جمعیت علمایی و فضلایی از سراسر جهان گرد هم آیند و با روش های علمی و پژوهش های جامع و متقن، حقیقت اسلام را آشکار سازند و خط بطلان بر افکار و عقاید جریان های تکفیری بکشند و زمینه بهره مندی توده های مردم را از حقیقت اسلام ناب محمدی(ص) با بهره گیری از این فرصت و ره توشه برداشتن و با بازگشت به اوطان خویش فراهم آورند./837/پ202/ف
ارسال نظرات