۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۲۴۸۸۵۱
تأملی بر تاریخچه توهین به پیامبران الهی در سینما؛

شیطان در پس پرده نقره‌ای

خبرگزاری رسا ـ سینمای غرب می کوشد شخصیت و هدف رسولان الهی را تحریف کرده و عروسک های خیمه شب بازی مورد پسند و دلخواه خود را با بازتعریفی جدید از پیامبری، به مخاطبانش نشان دهد.
هاليوود
به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، پس از رونق گرفتن رسانه‌های دیداری و شنیداری در غرب و شکل‌گیری نخستین فیلم‌های سینمایی در اروپا و آمریکا، استقبال عمومی، طرح نظرات تجددطلبانه و ساخت آثار لذت محور با هدف جذب مخاطب سبب شد تا صاحبان زر و زور که اغلب قشر صهیونیستی آمریکا را تشکیل می دادند به سوی ساخت آثار سینمایی با محوریت انحرافات اخلاقی و دینی روی بیاورند.
اگر نگاهی به آثار سینمایی پیشین بیاندازیم در می یابیم که چوب جادوگری هالیوود در چند سال اخیر، دین و اخلاق را مورد هدف قرار داده و می کوشد به هر طریقی چهره ادیان الهی و پیامبران آسمانی را همراه با انحرافات اخلاقی کرده و آن ها را خدشه دار کند.
در حالی که در حافظه تاریخی سینماگران پا به سن گذاشته، خبری از فیلم های مستهجن و موهن نیست اما چندین سال است که افزون بر وجود صحنه های شرم آور جنسی در فیلم های سینمایی غربی، شاهد توهین و تهمت به قدیسان ادیان الهی نیز هستیم.
اهانت به ادیان آسمانی و مقدسات آن ها موضوع تازه‌ای نبوده و نیست. با تأملی بر تاریخچه ادیان توحیدی در می‌یابیم که توهین، تحریف، تکذیب، تمسخر و تهمت شیوه‌های رایج دین ستیزان برای مقابله با عقاید یکتا پرستی دین باوران بوده است.
اما هالیوود پیامبران الهی را چگونه به مخاطبین اش معرفی می کند؟ کافی است چشم ها را ببندیم و فیلم های به ظاهر دینی هالیوود را لحظه ای از نظر بگذرانیم. اهانت، تهمت به دروغ گویی، سحر و جادو خواندن معجزات، دیوانه و سفیه نشان دادن پیامبران و... .
موضوع قابل تأمل در این موضوع آن است که پیامبران در طول حیات خود نیز دقیقا با چنین تهمت هایی از سوی ملحدان روبرو بوده و با آن مقابله می کردند.
سینمای غرب می کوشد شخصیت و هدف رسولان الهی را تحریف کرده و عروسک های خیمه شب بازی مورد پسند و دلخواه خود را با بازتعریفی جدید از پیامبری، به مخاطبانش نشان دهد.
بی تردید ساخت چهره های دور از واقع از پیامبران الهی، اهانت های متعدد به حضرت عیسی(ع) و حضرت محمد(ص) در چندین سال گذشته همراه با تحریف شخصیت حضرت موسی(ع) و دیگر پیامبران بنی اسرائیلی نقشه ای از پیش تعیین شده برای خراب کردن چهره واقعی مقدسات ادیان آسمانی است.
فیلم هایی همچون مصائب مسیح، آخرین وسوسه های مسیح، فتنه، ده فرمان، برائت از مسلمین و مصاحبه با محمد(ص) تنها چندی از فیلم های توهین آمیز و دین ستیز سینمای غرب و هالیوود به شمار می آیند.
در ادامه با بررسی بیوگرافی فیلم های موهن می کوشیم پشت صحنه تصویرسازی غلط هالیوود از پیامبران الهی را مورد تحلیل قرار دهیم.
1.نخستین تجربه یک فیلم دینی

تعزیه مسیح در ابرامگو- The Passion Play of Oberammergau

  اکران: 1898 میلادی 

پس از گذشت سه سال از اختراع و شکل گیری فیلم و سینما، فیلم کوتاه هنری وینست که حول محور زندگی حضرت عیسی(ع) می چرخید روانه محفل های کوچک سینماگران نوظهور شد. اطلاعات دقیقی از این فیلم در دست نیست اما با توجه به عکس های کم یاب این اثر می توان گفت که تعزیه مسیح در ابرامگونخستین فیلم تاریخ سینمای جهان بوده که چهره یکی از پیامبران الهی را به تصویر می کشد.

 

 
2.قدمی دینی برای موفقیت مالی
از آخور تا صلیب-from manger to cross
اکران: 1912 میلادی
 این فیلم که به نام عیسی ناصری نیز مشهور است به شکل موشن پیکچر«motion picture»(قرارگیری چندین عکس پشت سر هم برای ساخت یک فیلم) تهیه شد. لوکشین این فیلم در فلسطین بوده و به زندگی حضرت عیسی(ع) می پردازد. صحنه به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی(ع) از انجیل تحریف شده و مبهم مرقس برداشت شده بود؛ به این دلیل صحنه های به صلیب کشیدن ایشان از دور و مبهم نشان داده می شود. فیلم 71 دقیقه ای از آخور تا صلیب به کارگردانی سیدنی الکات با بودجه 35 هزار دلاری ساخته شد و توانست 1 میلیون دلار از گیشه ها به دست آورد. 1 میلیون دلار در سال 1912، برابر با 125 میلیون دلار در سال 2015 است.
 
 
 
3. مسیح صامت
 king of kingsشاه شاهان- 
اکران: 1927 میلادی
هالیوود 15 سال پس از ساخت نخستین فیلم چند سکانسه دینی سینمای جهان، نخستین اثر جدی سینمایی با محوریت دینی خود را راهی سالن های تازه تأسیس سینما کرد.
فیلم شاه شاهان به کارگردانی سیسیل ب دومیل(Cecil B. DeMille) یهودی، با رویکردی مسیحی-کاتولیک به زندگی حضرت عیسی از تولد تا درگذشت ایشان و سپس عروج او می پردازد. گفتنی است این فیلم صامت 155 دقیقه ای بر اساس تحریفات عهد عتیق، مسیح را در حالی که بر روی صلیب جان می سپارد به تصویر می کشد.
از دیگر آثار دومیل می توان به کلوپاترا، ده فرمان و بزرگترین نمایش روی زمین اشاره کرد.
فیلم شاه شاهان بار دیگر در سال 1961 به شکل رنگی و همراه با صدا بوسیله نیکولاس رای ساخته شد.
 
 
4. موسی به روایت هالیوود

ده فرمان The Ten commandments-

اکران: 1956 میلادی

 فیلم دیگر سیسیل ب دومیل با برداشتی از دستورات حضرت موسی(ع)، ده فرمان نام گرفت. دومیل یهودی در حالی فیلم خوش ساخت ده فرمان را در سال 1956 میلادی به اکران عموم در آورد که تا آن زمان چنین جلوه های ویژه بزرگی در هیچ یک از فیلم های ساخته شده به کار نرفته بود.

 شکافته شدن رود نیل در این فیلم، یکی از تاثیرگذارترین صحنه های تاریخ سینما به شمار می آید.
اما داستان ده فرمان، کمی بیش از جلوه های خیره کننده آن قابل تأمل است. در این فیلم، حضرت موسی(ع) بیش از آنکه پیامبری در راه خدا باشد، انسانی مستبد در راه لذایذ دنیوی به تصویر کشیده می شود. پیامبر این فیلم، فرعون را نه مشرکی ظالم می داند و نه قصدی برای هدایت او دارد. موسی به روایت هالیوود بر دستان فرعون بوسه می زند و به او تعظیم می کند. بر اساس هوس های پست، دلباخته خواهر زاده زیبای فرعون شده و اجازه می دهد نفس اماره بر او غلبه کند.
کمی بعد عاشق دختر بزرگ حضرت شعیب می شود اما بر دیگر دختران آن حضرت نیز چشم نمی پوشاند. موسی ده فرمان با برداشتی عین به عین از کتب تحریف شده یهودی، با دختران شعیب خوشگذرانی می کند و بدون حیای دینی از آن ها صاحب فرزند می شود.
غرب حضرت موسی را به گونه ای به تصویر می کشد که خود می خواهد. پیامبری پیرو نفس که پیروانش را نه با لطافت پیامبری، بلکه با منش دیکتاتوری به دور خود جمع می کند. پیامبری بدون عصمت و متوهم که بیش از آنکه رسول خدا باشد، جادوگری قابل است.
با این همه ده فرمان پیام پنهان و مهم دیگری نیز داشت. همزمانی اکران این فیلم با بحث اشغال فلسطین از سوی صهیونیسم سبب شد تا زمینه اقبال عمومی غربی ها با ساخت چنین فیلمی فراهم شود.
 
 
5. مسیح مارکسیست به روایت پازولینی
انجیل به روایت متی-  Il Vangelo secondo Matteo
اکران: 1964 میلادی
پیر پائولو پازولینی ایتالیایی، فیلم ساز مطرح ده های پیش سینمای ایتالیا نخستین فیلم غیرانگلیسی با موضوع مسیح را با نام انجیل به روایت متی تولید کرد.
انجیل متی یکی از چهار انجیل مورد تأیید دین مسیحیت است، این کتاب قدیمی ترین انجیل از بین اناجیل چهارگانه بوده که بوسیله متی؛ یکی از 12 حواری حضرت عیسی(ع) نوشته شده است.
پازولینی به این دلیل انجیل متی را برای برداشت و ساخت فیلمش انتخاب می کند که، انجیل یوحنا را مبهم و غیر شفاف، انجیل مرقس را مصنوعی و انجیل لوقا را ساختگی می داند. او فیلمش را بدون فیلم نامه و تنها با برداشتی از انجیل متی تهیه می کند.
برعکس بقیه فیلم های تاریخ سینمای جهان که درباره حضرت مسیح ساخته شده است، شمایل عیسی(ع) در این فیلم شباهت کمتری به غربی ها دارد.
برخلاف منش مهربانانه و لطافت زبانزد حضرت عیسی(ع)، در این فیلم مسیح چهره ای سرسخت و بی عاطفه داشته و خشن و بی ملاحظه رفتار می کند.
 
 
6. فیلمی کوچکتر از نامش
بزرگترین داستان عالم-  THE GREATEST STORY EVER TOLD
اکران: 1965 میلادی
بزرگترین داستان عالم روایتگر داستان حضرت عیسی مسیح(ع) از تولد تا لحظه عروج او(به اعتقاد مسیحیان، پس از درگذشت آن حضرت) است. این فیلم 20 میلیون دلاری را می توان پرهزینه ترین فیلم تاریخ سینما تا آن زمان دانست. داستان ضعیف، سطحی و ملال آور این فیلم سبب شد تا کمپانی سازنده فیلم تا مرز ورشکستگی نیز پیش رود با این حال طراحی چشمگیر صحنه ها و بازی بی نظیر بازیگران از نقاط قوت این فیلم بوده است.
فیلم به نوعی پیلاطوس( پادشاه رومی) را مقصر اصلی مرگ حضرت عیسی(ع) معرفی می کند. در بسیاری از فیلم هایی که با موضوع حضرت عیسی(ع) به نمایش در می آید، فیلم ساز برای رفع تنش میان وفاداری به کتاب مقدس و تمایل به این مسئله که یهودستیز جلوه نکند، بخش هایی از انجیل را حذف کرده و عناصری را به آن اضافه می کند که در روایات متداول نشانی از آن نیست.
این فیلم افزون بر آنکه تحریفات بسیاری داشت، نخستین اثری بود که حضرت مسیح را با ظاهری غربی به نمایش در می آورد.
 
 
7. تیشه به ریشه حرمت پیامبران 

 کتاب آفرینش- The Bible: In the Beginning...

اکران: 1966 میلادی

جان هیوستون، کارگردان برجسته آمریکایی که ساخت فیلم هایی چون شاهین مالت، گنج های سیرامادره و جنگل آسفالت (با بازی همفری بوگارت و میرلین مونرو) را در کارنامه هنری خود دارد، در اثری به نام « انجیل در آغاز» یا « کتاب آفرینش» زندگی حضرت آدم، حضرت حوا، حضرت نوح، حضرت لوط، حضرت ابراهیم، حضرت اسماعیل و حضرت اسحاق(علیهم السلام) را در قالب یک فیلم 174 دقیقه ای با قرائتی توراتی- هالیوودی به اکران عموم در آورد.

فیلم با داستان خلقت حضرت آدم(ع) آغاز شده و با داستان زندگی حضرت اسحاق(ع) به پایان می رسد.
در این اثر حضرت آدم(ع) نه تنها پیامبری صاحب اسماءالله نیست بلکه انسانی نخستین به نمایش در می آید که پس از فریب خوردن و ترد از بهشت، همچون مردی ساده و بدوی، تنها به کشاورزی پرداخته و روزگار می گذراند.
حضرت آدم دربرابر کشته شدن قابیل نیز منفعل برخورد کرده و هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهد. آدم جان هیوستون همچون نئاندرتال ها(انسان های نخستین) جاهل و نادان جلوه کرده و هیچ نشانی از ربوبیت ندارد.
کتاب آفرینش، در توصیف حضرت نوح(ع) نیز این روال را در پیش گرفته و او را پیرمرد فراری از جامعه نشان می دهد. نوح جان هیوستون پیامبری است که نه مبشر است و نه منذر. حتی خانواده اش نیز به دیده شک به او می نگرند و می پندارد که نوح دیوانه شده است. وحی حضرت نوح در این فیلم، تنها به شکل یک صدای ماورایی به تصویر کشیده می شود. در حالی که ذهن مخاطبین فیلم متوهم بودن نوح را بیش از رسالت او می پذیرد.
کتاب آفرینش، فیلمی بر پایه تصورات تورات و یهودیت است؛ بر این اساس، حضرت اسحاق قربانی پدر در پیشگاه خداوند معرفی می شود. در مقابل حضرت اسماعیل و حضرت هاجر از سوی حضرت ابراهیم(ع) ترد شده و به صحرای حجاز تبعید می شوند.
جشن های با محتوای مستهجن که از سوی حضرت ابراهیم(ع) برای تولد حضرت اسحاق ترتیب داده می شود، یکی از چندین اهانت های برداشت شده از تورات است که در این فیلم به نمایش در می آید.
 
8.مسیح سیاست زده
 Jesus Christ Superstarعیسی مسیح ابرستاره -
اکران: 1973 میلادی
داستان این فیلم سینمایی که آن را نورمن جویسون یهودی کانادایی کارگردانی کرده است به درگیری فکری یهودا و حضرت عیسی(ع) پیش از مصلوب شدن مسیح پرداخته و می کوشد عمل یهودا را توجیه کند.
این فیلم که بر اساس یک تئاتر مشهور در برادوی آمریکا بازسازی شده است با موسیقی و ترانه های مشهور مسیحی به شکل موزیکال ساخته شد و توانست دو جایزه گلدن گلوب را در سال 1974 از آن خود کند.
فیلم عیسی مسیح ابرستاره دقیقاً پس از ترور جان اف کندی ساخته شد. التهاب هایی که پس از مرگ رئیس جمهور آمریکا، در این کشور شکل گرفته بود سبب شد تا دیالوگ های مسیح در این فیلم شباهت فراوانی به سخنرانی های جان اف کندی داشته باشد. شخصیت یهودای فیلم عیسی مسیح ابرستاره نیز بی شباهت به لی هاروی اسوالد(قاتل جان اف کندی) نبود. در واقع سازندگان عیسی مسیح ابرستاره، بیش از آن‌که قصد بازتعریف زندگی حضرت عیسی(ع) را داشته باشند؛ کندی را ابرستاره مصلوب بر صلیب به تصویر کشیدند.
 
 
9. رسالت ماندگار مصطفی عقاد؛

 الرساله (محمد رسول الله)- the message

اکران: 1976 میلادی

پس از ساخت چندین فیلم درباره حضرت عیسی(ع) و پیامبران بنی اسرائیلی سرانجام فیلمی با محوریت پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) بوسیله کارگردان سوری آن، مصطفی عقاد به اکران عمومی در سراسر جهان در آمد.

این فیلم که از سوی هر دو مذهب تشیع و تسنن دین اسلام مورد تأیید قرار گرفته بود توانست لقب محبوب‌ترین فیلم جهان اسلام را از آن خود کند.
فیلم 177 دقیقه ای رسالت به دوران صدر اسلام پرداخته و رنج ها و موفقیت های پیامبر(ص) در هدایت بت پرستان را به تصویر می کشد. با این حال انتقادی که به این فیلم وجود دارد آن است که رسالت تنها به جنگ های پیامبر اشاره کرده و از زندگی، محبت و رحمت ایشان سخنی به میان نمی آورد.
با این وجود فرقه ظاله وهابیت این فیلم را فیلمی سراسر شیعی دانسته و معتقد است خوردن جگر حضرت حمزه بوسیله هندجگرخوار از تحریفات شیعه است.
سرانجام در سال 2005 مصطفی عقاد به همراه دخترش از سوی عناصر وهابی القاعده در هتلی در اردن کشته شد.
 
 
10. یهودای بی گناه

 مسیح ناصری Jesus of Nazareth-

اکران: 1977 میلادی

بی تردید ضعیف ترین فیلمی که درباره حضرت عیسی(ع) ساخته شده مسیح ناصری اثر فرانکو زفیرلی است. این فیلم، با وجود آنکه نقشی تاثیرگذار در نشان دادن مظلومیت حضرت عیسی(ع) دارد اما یهودا را شخصی بی گناه احمق و نه یک خائن معرفی می کند. این فیلم نیز همچون دیگر آثاری که درباره مسیح ساخته شده است او را مصلوب شده نشان می دهد.
 
 
11. مسیح، مصلوب شیطان

آخرین وسوسه های مسیح-The Last Temptation of Christ

اکران: 1988 میلادی

هالیوود و سینمای غرب، پس از آنکه به پیامبران الهی از دیدی دینی نگریست، تصمیم گرفت نگاه اومانیستی خود را وارد شخصیت های پیامبران الهی کند. پیامبران از دهه 80 میلادی بیشتر انسان هایی فرومایه و پست معرفی شدند که انحرافات اخلاقی جزئی جدایی ناپذیر از شخصیت رسولان الهی است.

مارتین اسکورسیزی، کارگردان صهیونیستی هالیوود، در این فیلم حضرت عیسی(ع) را شخصی هوس ران و زمینی معرفی کرده و می کوشد او را پست تر از انسان های دیگر نشان دهد. آخرین وسوسه های مسیح، روایتگر مسیحی دروغین است که فریب شیطان را می خورد و با زن بدکاره ای همبستر می شود. در این فیلم صحنه های مستهجن بدون هیچ گونه نجابتی، برای مخاطبین فیلم به نمایش در می آید.
این فیلم جمع اضداد است. مسیح در اثر اسکورسیزی با آنکه چهره ای گرفته و رفتاری خشن دارد، در پی ایجاد عدالت نیز هست. با بدکاره ای همخوابگی می کند و حاضر است برای رستگاری خود و دیگران از جان خود بگذرد.
مسیح در این فیلم، میان انسان و خدا بودن در رفت و آمد است. از سویی مکاشفات روحانی، او را به پیامبری قابل احترام بدل می کند و از سوی دیگر، وسوسه های شیطان او را به سمت قدرت طلبی، زن و زنا می کشاند.
مسیح اسکورسیزی یک مسیح جعلی است، دینی صرفاً عاشقانه و گاه برپایه هوس را تبلیغ می کند. یهودیان این فیلم بهتر از دیگران نشان داده شده و شیطان چون فرشته نجات حضرت مسیح به تصویر کشیده شده است.
 
 
در فیلم جعلی اسکورسیزی، پس از آنکه مسیح به صلیب کشیده می شود؛ شیطان خود را به شکل عزرائیل در می آورد و او را از صلیب پایین می کشد. شیطان در ادامه به مسیح می گوید:«تو در امتحان الهی پیروز شدی و اکنون می توانی با مریم مجدلیه(همان زن بدکاره ای که پس از آن توبه می کند) ازدواج کنی. مسیح که فریب شیطان را می خورد با معشوقه اش ازدواج کرده و از او صاحب فرزند می شود.
این قسمت از فیلم مؤید آن است که هالیوود برای حضرت عیسی(ع) هیچ‌گونه الوهیتی قائل نبوده و ارتباط او و خداوند متعال را قطع شده می داند.
داستان ادامه پیدا می کند تا زمانی که مسیح پیر شده و هنگام مرگ او فرا می رسد. یهودای خائن بر بالین او حاضر شده و به او می گوید: من راضی شدم که تو را لو دهم تا تو با مصلوب شدنت سبب رستگاری مسیحیان شوی؛ اما تو اسیر ابلیس شدی و به زندگی ادامه دادی. مسیح که متوجه حیله شیطان می شود از خدا می خواهد تا گناهانش را ببخشد و او را به صلیب بازگرداند.
یهودای اسکورسیزی صهیونیستی در این فیلم، نه تنها خائنی پست نیست بلکه مردی فداکار معرفی می شود که حاضر است از اعتبار و آبروی خود بگذرد تا مسیحیان رستگار شوند. حضرت عیسی(ع) فریب شیطان می خورد، گناه می کند و از خدایی که در هیچ جای فیلم اثری از او نمی بینیم درخواست بخشش می کند.

12.پیامبری مظلوم در تاریخ سینما

 ارمیای نبی- Jeremiah

اکران: 1998

در سال 1998 فیلمی درباره ارمیای نبی ساخته شد که هری وینو کارگردان سرشناس آمریکایی آن را کارگردانی کرد. در ابتدا، فیلم سوالی را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که آیا حضرت ارمیا، یک پیامبر است؟ این فیلم شدیدا می کوشد حضرت ارمیا(ع) را با مفاهیم الهی در تضاد نشان دهد. او را شخصی ساده نشان داده که در صحرا سحر و جادو می کند و حرف های عجیب و غیر عادی می زند. با جلو رفتن خط روایی داستان، فیلم ساز به مخاطب می قبولاند که ارمیا، پیامبر نیست بلکه او شیفته پیامبری کردن است. او نه تنها الگو و قهرمان توحیدی نیست بلکه انسانی است فقیر و ساده. در پایان فیلم زمانی که وحی بر او نازل می شود، از ترس پا به فرار گذاشته و از پذیرش مسئولیت پیامبری سرباز می زند.

  13. دروغی زیبا به نام مصائب مسیح

The passion of the Christمصائب مسیح-   
اکران: 2004 میلادی 

 مل گیبسون، بازیگر و کارگردان کاتولیک آمریکایی که اعتقاد مذهبی او زبانزد سینماگران حال حاضر جهان است، در سال 2004 فیلمی را بر پرده های سینما آورد که بسیاری از منتقدان آن را زیباترین و حزن انگیزترین فیلم تاریخ سینمای جهان قلمداد کردند.

این فیلم که حوادث 12 ساعت پایانی زندگی حضرت عیسی(ع) را روایت می کند پر از صحنه های خشن تازیانه زدن و شکنجه و مصلوب کردن آن پیامبر عظیم الشأن است. دیالوگ های این فیلم نه به زبان انگلیسی بلکه به زبان های عبری، آرامی و لاتین همراه با زیرنویس بود. این موضوع سبب شد تا مصائب مسیح پرفروش ترین فیلم غیرانگلیسی لقب بگیرد.
 
 
در این فیلم، یهودیان دشمن اصلی حضرت عیسی(ع) معرفی شده و شیطان بارها و بارها در قالب چهره ای همچون چهره آریل شارون به تصویر کشیده می شود. این موضوع سبب شد تا صهوینیست های آمریکایی چندین مرتبه مل گیبسون را تهدید به مرگ کنند.
متاسفانه با آن‌که فیلم مصائب مسیح، فیلمی محترم و نجیب است اما از تحریفات انجیل درباره مصلوب شدن حضرت عیسی(ع) فراتر نرفته و در حد دروغی زیبا باقی می ماند.
 
شباهت چهره شیطان به چهره آریل شارون
 
14. نتیجه گیری غلط از فرضیه ای واهی

کد داوینچی- The Da Vinci Code

اکران:2006 میلادی

ران هاوارد فیلم کد داوینچی را با اقتباس از کتابی به همین نام (اثر دن براون) ساخت و توانست نظر بسیاری از مخاطبین را نسبت به فیلم خود جلب کند. داستان این فیلم درباره دختری است که بنابر داستان فیلم، از نوادگان حضرت مسیح و مریم مجدلیه( فاحشه توبه کننده) بوده که از سوی محافظان معبد صهیون تا کنون پنهان مانده است و اکنون که می خواهد خود را به جهانیان معرفی کند حشاشین در پی کشتن او بر می آیند.
در این فیلم ادعا می شود که حضرت عیسی(ع) با زن بدکاره ای همبستر شده و از او نسلی باقی می ماند. کلیسا نیز برای آنکه تصویر روحانی حضرت عیسی(ع) خدشه دار نشود، نسل اندر نسل از فرزندان و نتایج مسیح محافظت می کند. کلیسا هراس دارد که نکند راز حضرت عیسی(ع) افشا شده و آخرین بازمانده از نسل پیامبر مسیحیان سبب شود تا مسیحیت، دینی زمینی شناخته شده و عاملی برای افشای راز زندگی شهوانی پیامبر خدا گردد.
ماجرای داستان حول محور فرضیه تاریخی و مبهم فرزندان مسیح می گردد. طبق این فرضیه، مریم مجدلیه پس از ازدواج با حضرت عیسی(ع) صاحب فرزند می شود اما کلیساهای کاتولیک می کوشند تا این موضوع را از همگان پنهان کنند.
کد داوینچی، فیلمی دلهره آور و اکشن با ته مایه دینی است که تلاش می کند حضرت مسیح(ع) را گناهکار معرفی کرده و او را شخصی پست و زمینی به مخاطبین بشناساند.
 
 
 
15.بی حرمتی به ساحت پیامبر اسلام

برائت از مسلمین- Innocence Of Muslims

اکران خصوصی: 2011 میلادی

اکران عمومی در سطح آمریکا: 2012 میلادی

فیلم آماتوری برائت از مسلمین که سام باسیل صهیونیستی آن را با کمک قبطیان مصری و کشیش آمریکایی«تری جونز» ساخت سراسر توهین به پیامبر اکرم(ص) و دین اسلام بود.
این فیلم 120 دقیقه ای که از سوی بسیاری از انجمن های مذهبی چه مسلمان و چه غیرمسلمان محکوم شده بود حاوی صحنه های شنیعی است که به دلیل رعایت منش اخلاقی از بازگو کردن آن ها معذوریم.
در این فیلم تلاش شده است تا نزول وحی بر پیامبر(ص) را دروغی از سوی ایشان قلمداد کرده و اسلام را سرطانی برای جهان معرفی کند.
16. نوح بی روح

 نوح-Noah

اکران: 2013 میلادی

فیلم حضرت نوح(ع) که پیش از این، نقد آن در همین خبرگزاری رفته است مجموعه ای از دروغ هایی است که غرب و هالیوود بر پایه تفکرات اومانیستی و صهیونیستی خود به مخاطب ارائه می دهند.
در 28 مارس 2014 فیلم نوح با بودجه 128 میلیون دلاری و به کارگردانی دارن آرنوفسکی با قالبی اکشن، مذهبی، درام در سراسر جهان به اکران عموم درآمد و با فروش چشم گیر 360 میلیون دلاری به کار خود پایان داد.
 فیلم نوح که از زمان آغاز فیلمبرداری تا زمان اکران آن در سکوت خبری به سر می‌برد، به عنوان یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های تاریخی مذهبی سینمای جهان، به سبب حواشی بسیار آن از جمله ساخت یک فیلم مذهبی توسط کارگردانی غیر مذهبی، استفاده از المان‌های شیطان پرستی در داستان زندگی یک پیامبر الهی و تهیه کنندگی آرنون می‌لچن صهیونی، که به اذعان خودش جاسوس سرویس اطلاعات امنیت موساد بوده و برای برنامه‌های اتمی اسرائیل کار کرده است شناخته می‌شود.
نوح آرنوفسکی، نه منذر است و نه مبشر، نوحی است دیوانه و مجنون، از مردم دوری می‌جوید و از آن‌ها می‌گریزد؛ نه وحی بر او نازل و نه عبادتی از او دیده شده و در بخش‌های مختلف فیلم، یک گوشه گیر متوهم فراری نشان داده می‌شود.
 
 
 بر خلاف گفته کارگردان فیلم نوح که این فیلم از منظر انجیل نقل می‌شود، مشاهده می‌کنیم که در آن پایبندی کمی به انجیل وجود داشته و فیلم حتی به روایت تورات نیز نزدیک نیست و به طریق اولی بر قرآن هم منطبق نیست؛ همچنان که تیم تهیه کننده، بخش‌های زیادی را به دلخواه خود به فیلم اضافه کرده و می‌توان در آن رگه‌هایی از شیطان پرستی را نیز یافت.
فیلم نوح، نه یک فیلم مذهبی قوی است و نه یک فیلم اکشن ماجراجویی، نه المان‌های دینی به درستی به کار رفته‌اند و نه جنگ‌های فانتزی آن، مجذوب کننده هستند.
 نوح هالیوود، یک نوح قاتل است. سلاح به دست می‌گیرد و چون مبارزان با دشمنان می‌جنگد، نه روح الهی دارد و نه مهربانی خداوندی؛ او با دشمنی همانند خود می‌جنگد. هر دو می‌دانند خدا هست، اما سکوت کرده، دشمنانش بت پرست نیستند؛ بلکه از زمانه به تنگ آمده و به یکدیگر ظلم می‌کنند و هر دو از خدا توجه می‌خواهند.
 در مجموع می‌توان گفت، نوح هالیوود بیش از آنکه بازگوکننده تاریخ انبیاء خداوندی باشد، دروغی است که شیطان آن را زیبا جلوه می‌دهد.
17. جادوی سینما ابزار جنگ موسی(ع) و فرعون
 هجرت: خدایان و پادشاهان- Exodus: Gods and Kings
اکران: 2014 میلادی
هجرت: خدایان و پادشاهان، برخلاف فیلم نوح پایبندی بیشتری بر تورات داشته و خط روایی داستان کمتر دست خوش تغییرات سلیقه ای شده است.
با این حال، ریدلی اسکات، موسی(ع) را شخصی معرفی می کند که درگیری های فراوان ذهنی داشته و در برهه ای تردید می کند که وحی الهی توهمی بیش نبوده است.
ریدلی اسکات، برخلاف «ده فرمان» دومیل روایتی تک خطی از داستان حضرت موسی(ع) را ارائه نداده و تلاش می کند ایشان را در فرمانبرداری از خداوند متعال دودل نشان داده و موسی(ع) را در ایمان و کفر در رفت و آمد نشان دهد.
با آنکه هجرت: خدایان و پادشاهان فیلمی بی نهایت دلهره آور و هیجان انگیز بوده و از جلوه های بصری پیشرفته ای استفاده می کند، اما در ارائه تصویری صحیح از حضرت موسی(ع) به شدت ضعیف عمل کرده و او را تا ابرقهرمان های آمریکایی تنزل می دهد.
 
شمایل حضرت موسی(ع) در فیلم هجرت: خدایان و پادشاهان
***
 
با بررسی فیلم های مشهور تاریخ سینمای جهان به ویژه هالیوود می توان به این نکته دست یافت که رسانه های غربی می کوشند به هر طریقی سیمای لطیف پیامبران را خشن و راه استوارشان را لغزنده نشان دهند.
هالیوود با کمک حامیان صهیونیستی خود همه پیامبران اولوالعزم را مورد هجوم قرار داده و به شکل پیدا و پنهان به ادیان الهی اهانت می کند.
در واقع می کوشد پیامبران را از مقام والای خود به زیر کشیده و در حد انسان هایی عادی آن ها را به تصویر بکشد. در فیلمی فرستاده خداوند متعال از وحی فرار می کند و در دیگر فیلم، پیامبری را با شهوت پرستی لازم و ملزوم معرفی می کند. خشونت، هوس رانی و بی رحمی را خصیصه ای پیامبران می پندارد و گناه را جزئی جدا ناپذیر از انسان حتی پیامبران معرفی می کند.
سینما تنها یک ظرف است. می توان آن را همچون دین ستیزان چند هزار ساله پر از توهین، تهمت، استهزاء و تمسخر کرد و به بهترین انسان های هستی بدترین چیزها را نسبت داد؛ یا آنکه آن را بستری برای نمایش لطافت کسانی دانست که جان فدا کردند تا جهان را از گمراهی نجات دهند.
 
علی ملحانی
 
/702/9466/م
ارسال نظرات