۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۲۴۹۵۰۵
استاد حوزه علمیه قم:

سختی‌ عرصه تمرین بندگی و ارتقای مرتبه کمال است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که سختی‌ها برای انسان‌ها عرصه تمرین بندگی و ارتقای مرتبه کمال است، گفت: حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند «عبادت پنهانی بهترین نوع بندگی خداوند است».
دعا و عبادت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بانو مجتهده معصومه گل گیری، استاد حوزه علمیه قم، شب گذشته در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) بابیان این‌که انسان نباید در مشگلات و سختی ها از میدان خارج شود، گفت: حضرت علی (ع) در نهج البلاغه انسان را به ایستادگی در مقابل سختی ها دعوت کرده و سختی های را پلی برای پیروزی و کمال و اجر اخروی انسان عنوان می کنند.

 

وی افزود: حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند بهترین نوع عبادت، عبادتی است که پنهان از خلق باشد، عبادت پنهانی انسان را از کبر و غرور و سایر آفت‌ها در امان نگه‌داشته و به انسان تمرکز و آرامش بیشتری می‌دهد.

 

وی بابیان این‌که رسول خدا (ص) و تمامی انبیای الهی به شب‌زنده‌داری و عبادت پنهانی علاقه زیادی داشتند، اظهار کرد: حضرت علی (ع) پس از شهادت حضرت زهرا (س) بسیاری از اوقات خود را به عبادت پنهانی مشغول بودند و شب‌زنده‌داری و کمک به دیگران در تاریکی شب به‌عنوان یکی از خصلت‌های برجسته آن حضرت مطرح است و در حال حاضر هم پیروان مسلک حضرت امیر (ع) به کار خیر در پنهان به‌عنوان یک از رسوم جوانمردی اعتقاد زیادی دارند.

 

استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که خداوند در تمامی عبادت‌ها و اعمال از جمله کمک کردن به دیگران انسان را به انجام عمل نیک به‌صورت پنهانی دعوت کرده است، ادامه داد: اگر ما به‌صورت پنهانی به سایر افراد نیکی کنیم عزت‌نفس آن‌ها حفظ‌شده و این عمل ما در پیشگاه خداوند اجر بسیار زیادی خواهد داشت.

 

بانو مجتهده گل گیری با اشاره به این‌که انسان تا جایی که می‌تواند باید پنهانی به دیگران کمک کند، تصریح کرد: یکی دیگر از دلایلی که انسان توصیه به عبادت پنهانی شده است بیم جان است؛ بنابراین زمان که جان انسان درخطر است انسان طبق رهنمود ائمه و حضرت علی (ع) همان‌طور که گفته شد می‌تواند عبادت خود را پنهانی انجام دهد تاجانش حفظ شود.

 

استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که انسان باید در تمامی امور و سبک زندگی اسلامی پیرو حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) باشد، ادامه داد: یکی دیگر از خصلت‌های برجسته حضرت زهرا (س) عبادت و شب‌زنده‌داری بود؛ به‌گونه‌ای که حتی نماز ایشان قبل از روزهای آخر و لحظات آخر شهادت ایشان که قادر به بلند شدن نبودند ترک نشد و ایشان در پنهان و آشکار به عبادت مشغول بودند.

 

بانو مجتهده گل گیری با اشاره به این‌که حضرت فاطمه زهرا (س) تمامی لحظات عمر گوهربار خود را به عبادت و اطاعت الهی مشغول بودند، ادامه داد: ماهم اگر در زندگی تمام عمر خود را متوجه جلب رضایت خداوند کرده و به ولایت تمسک بجوییم خواهیم توانست مانند حضرت فاطمه (س) تمام لحظه‌های زندگی خود را سرشار از عبادت و یاد الهی کنیم.

 

وی یادآور شد: محبوب‌ترین عبادت در نزد اهل‌بیت (ع) و خداوند عبادتی است که در دل شب و پنهان از دیگران تنها برای جلب رضایت خداوند انجام شود./837/پ202/ی

ارسال نظرات