۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۸
کد خبر: ۲۴۹۷۴۷
استاد حوزه علمیه:

مبارزه با هوای نفس، ترک کردن علایق بی ارزش است

خبرگزاری رسا ـ حجت الا سلام پناهیان گفت: ما با لذت و شهوت نمی خواهیم مبارزه کنیم بلکه می خواهیم با هوای نفس مبارزه کنیم و هوای نفس یعنی دوست داشتنی های بی ارزشی که به انسان ضربه می‌زند.
مبارزه با هوای نفس، ترک کردن علایق بی ارزش است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه شامگاه یکشنبه 10 اسفندماه در مجلس عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) که در فاطمیه بزرگ تهران برگزار شد، گفت: ما با لذت و شهوت نمی خواهیم مبارزه کنیم بلکه می خواهیم با هوای نفس مبارزه کنیم، هوای نفس یعنی دوست داشتنی های بی ارزش که به انسان ضربه می زند.

 

وی در ادامه افزود: باید لذت را مدیریت کنیم و حتی برخی از لذت ها را باید ببریم، برخی از لذائذ را باید در درونمان بیدار کنیم و مصادیق برخی از لذائذ را باید از بیرون پیدا کنیم؛ مبارزه با هوای نفس برابر با مبارزه با لذت نیست.

 

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: هوای نفس، دوست داشتنی هایی هستند که انسان را ساقط می کنند و تصور دیگران از دینداران این است که آنها کمتر لذت می برند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره یه روایتی از معصومان افزود: روایت داریم وقتی گناهی را ترک می کنی خداوند لذتی را در کامت می چشاند که اقیانوسی از لذت است و قابل مقایسه با آن لذت فاسد نیست. اگر از ممنوعیت ها و قانون ها سخن به میان آمده است به این علت که به تقرب خداوند برسیم و بالاترین لذت تقرب الی الله است.

 


حجت الاسلام پناهیان افزود: به هیچ وجه بنا نیست تمام لذت ها را در خودمان کور کنیم بلکه برخی از لذت ها را باید در خودمان بیدار کنیم. تقرب به خداوند تنها از راه تحمل رنج نیست. گاهی به دلیل اینکه برخی از لذت ها را می توانی ببری به خدا مقرب می شوی، همچون لذت سخاوت.

 

وی در ادامه با اشاره به مفهوم دین داری افزود: بیشتر لذت بردن و بیشتر خوش بودن به گریه های دین دار نگاه نکن، اشک هایش از لذت هایی است که می برد. اگر از تقرب الی الله لذت نمی برد، اینگونه گریه نمی کرد. اگر لذت را به طور اکتسابی از انس با خدا به دست آوری هر چیزی جز خدا را با لگد کنار میزنی./817/پ203/ب4

ارسال نظرات