۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۲
کد خبر: ۲۴۹۹۶۰
استاد حوزه علمیه قم:

استفاده از ظرفیت‌های درونی تاکتیک سیاسی امیرالمؤمنین در تحریم اقتصادی بود

خبرگزاری رسا ـ مبلغ برجسته حوزه علمیه قم با استفاده از توانایی‌ها و ظرفیت‌های درونی را تاکتیک سیاسی حضرت علی(ع) در مواجهه با تحریم‌های اقتصادی حاکمان آن زمان دانست و گفت: حضرت را حتی از حقوق شهروندی‌اش محروم کردند اما هیچ‌گاه حاضر به مذاکره در این زمینه نشد.
حجت الاسلام اسماعيل کاظمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام اسماعیل کاظمی استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در نخستین جلسه مراسم هیأت فاطمیون قم که مناسبت دهه اول فاطمیه برگزار شد، یکی از نکاتی که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب به آن تأکید شده است را بررسی وقایع تاریخی صدر اسلام عنوان کرد و اظهار داشت: ایشان می فرماید این وقایع را بررسی، تحلیل و تبیین کنید.

وی در بیان اهمیت این موضوع، گفت: ما تاریخ را بی حساب و کتاب و بیهوده مطالعه نمی کنیم؛ درس هایی از آن گرفته می شود که در دنیای امروز با تکرار آن وقایع می توانیم وضعیت خود را مشخص کرده و از آن تجارب استفاده کنیم؛ اگر بصیر نباشیم اتفاقات صدر اسلام با رنگ و لعاب جدید مجددا اتفاق خواهد افتاد.

مبلغ برجسته حوزوی با اشاره به تعیین اصل حکومت و شیوه آن آیات و روایات، گفت: قرار بود حکومت آرمانی برپایه ولایت و آموزه های وحیانی تشکیل شود اما در همان زمان یک عده نیز بودند که می خواستند آن را در حد یک حکومت زمینی تنزل دهند.

حجت الاسلام کاظمی آیه تبلیغ را یکی از آیات مربوط به شیوه حکومت اسلامی دانست و بیان داشت: خداوند خطاب به پیامبر(ص) می فرماید اگر این مسأله را برای مردم تبیین نکنی، رسالتت را به انجام نرساندی؛ تا این اندازه این مطلب اهمیت دارد.

علت سکوت حضرت علی پس از غصب خلافت

وی با بیان این که یکی از سؤالاتی که امروزه مطرح است در زمینه علت سکوت امیرالمؤمنین(ع) است، گفت: برخی می گویند چرا حضرت برای احقاق حق خود ایستادگی نکرد؟ بیش از صد حدیث صحیح و سند به روایت شیعه و سنی در حقانیت حضرت علی(ع) داریم که ایشان در محافل مختلف حضرت به آنها استناد می کرد؛ سکوت حضرت بدان معنا بود که دست به قبضه شمشیر نبردند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: یکی ازعالمای سنی نقل می کند اگر تدابیری که امیرالمؤمنین(ع) در آن وضعیت اتخاذ کرد نبود و  ایشان یک قدم کوتاه می آمد، از ریختن خون او دریغ نمی کردند؛ از سویی آشفتگی داخلی و از سوی دیگر تهدید خارجی ایران و روم و همچنین فعالیت های جبهه نفاق و کسانی که مدعی پیامبری بودند جمعیت بسیاری را با خود همراه کرده بودند.

مبلغ برجسته حوزوی تصریح کرد: اگر حضرت در این شرایط دست به شمشیر می بردند کسی دیگر باقی نمی ماند؛ امروزه نیز قرار نیست امام زمان(عج) بیاید و همه را با شمشیر به راه راست هدایت کند اما متأسفانه ما روایاتی را که در زمینه کشت و کشتار حضرت است را پر رنگ می کنیم و نتیجه این می شود که برخی بگویند چنین امام خونیزی دیرتر بیاید بهتر است.

حجت الاسلام کاظمی ادامه داد: نگهبان درب قلعه خیبر وقتی که دید حضرت را کشان کشان می برند، به حضرت عرض کرد شهادتین را به من یاد دهید تا ایمان بیاورم؛ مردم به او گفتند تو اگر می خواستی ایمان بیاوری چرا زمان فتح خیبر مسلمان نشدی؟ پاسخ داد وقتی می بینم کسی که توانست در خیبر را از جای بکند در چنین شرایطی از قدرت خود استفاده نمی کند معلوم می شود که حق است.

وی با بیان این که منافقان مکه عادی نبودند، گفت: برای منافقان معمولی سوره منافقون نازل شد اما برای این منافقان آیات سوره حشر نازل شد، این دو گروه باهم متفاوت بودند؛ بر همین مبنا است که امروز رهبر معظم انقلاب می فرماید دشمن اصلی ما داعش نیست بلکه کسانی هستند که پشت پرده این جنایات اند.

قانون منع کتابت و نقل حدیث نخستین گام برای ایجاد انحراف در مسیر ولایت بود

استاد حوزه علمیه قم افزود: پس از رحلت پیامبر(ص) احادیث جعلی ساختند و به مردم گفتند اگر می خواهید قرآن نیز مانند تورات و انجیل تحریف نشود هیچ کس نباید حدیث نقل کند؛ قانون ممنوعیت نقل و کتابت حدیث را وضع کردند و آن را در دیگر ممالک اسلامی نیز منتشر کردند؛ هدف آنان این بود مردم از شنیدن فضایل حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) محروم شوند.

مبلغ برجسته حوزوی با اشاره به جنایاتی که حتی به برخی صحابه پیامبر(ص) روا داشته شد، گفت: مالک بن نبیره گفت من مسلمانم اما به شما زکات نمی دهم؛ با این که او از صحابه بود شدیدترین برخورد را با او کردند؛ ناموس و مال و اموالش را به تاراج گذاشتند تنها به جرم این که مخالف آنها است؛ یکی دیگر از صحابه رسول خدا(ص) را به خاطر تفسیر یک آیه قرآن آنقدر کتک زدند که از دنیا رفت.

 

حجت الاسلام کاظمی با اشاره به جمله رییس جمهور پیشین آمریکا که گفت هر که با ما نیست بر ماست، ابراز داشت: اولین بار در صدر اسلام این شعار را سر دادند؛ گفتند هرکس زکاتش را به ما ندهد یعنی با خلیفه مخالف است و مخالفت با خلیفه یعنی مخالفت با پیامبر(ص) و خدا، بنابراین چنین کسی از دین خارج شده و ریختن خونش حلال است.

اهل بیت نیز تحریم اقتصادی شدند

استاد حوزه علمیه قم گام بعدی برای ایجاد انحراف در مسیر ولایت را تحریم اقتصادی اهل بیت(ع) دانست و گفت: امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه(س) را در تنگ نای اقتصادی قرار دادند تا مردم از آنها فاصله بگیرند چراکه مبلغ بذل و بخشش های این بزرگوران منجر می شد که مردم گرد آنها جمع شوند.

این مبلغ حوزوی با بیان این که در طول تاریخ برخی از مردم به خاطر پول طرفدار این و آن می شدند، اظهار داشت: امروزه نیز برخی از این ویژگی افراد سوء استفاده کرده و با وعده های انتخاباتی سعی می کنند رأی مردم را برای جمع کنند.

حجت الاسلام کاظمی با تأکید بر این که اگر طرفداران فردی اکثریت بودند دال بر حقانیت یا باطل بودن او نیست، گفت: بسیاری از افراد حضرت علی(ع) را رها کردند و تنها به دلیل بریز و بپاش های معاویه، گرد او جمع شدند.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) که فرمود ما انبیاء ارث نمی بریم و از ما هرچه باقی می ماند صدقه است، بیان داشت: تفسیرغلط از این روایت منجر به غصب فدک شد؛ حضرت زهرا(س) با استناد به آیات قرآن فرمود چرا سلیمان و داود از پدران خود ارث بردند اما من از پدرم ارث نمی برنم؟ مگر می شود پیامبری برخلاف شیوه پیامبران پیشین عمل کند؟

حضرت زهرا برای دفاع از ولایت مسأله فدک را مطرح کرد

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که خلیفه اول و دوم را در خانه پیامبر(ص) دفن کردند، گفت: دلیل آنها این بود که آنجا ارث عایشه است؛ اولا در فقه اسلامی به همسر زمین ارث نمی رسد و ثانیا چرا همسر پیامبر(ص) باید ارث ببرد اما دختر پیامبر(ص) نه؛ شما بزرگانتان را در جایی که غصبی بود دفن کردید و به منطق اسلامی خودتان محکوم هستید.

مبلغ برجسته حوزوی یکی از شبهاتی مطرح است را قیام حضرت فاطمه(س) برای گرفتن فدک عنوان کرد و گفت: حضرت زهرا(س) برای فدک قیام نکرد بلکه این مستمسکی بود تا از مقام و حقانیت امیرالمؤمنین(ع) دفاع کند؛ آنها که تمام ممالک و حکومت را گرفته بودند این یک قطعه چه ارزشی داشت که به حضرت جسارت کنند؟

حجت الاسلام کاظمی با تأکید بر این که مسأله فدک برا ائمه اطهار(ع) موضوعیت نداشت افزود: پس از آن که علی(ع) به حکومت رسید گفتند حالا وقت آن رسیده که فدک را پس بگیریدغ حضرت فرمود فدک به چه کار من می آید.

وی روایات پیامبر(ص) در مورد حضرت زهرا(س) را سند حقانیت اهل بیت(ع) تا قیامت دانست و گفت: حضرت فرمود خداوند به غضب فاطمه(س) غضب می کند؛ در صحیح بخاری آمده که حضرت زهرا(س) تا آخرین لحظه عمر شریفشان از چه کسانی روی گردان بودند؛ پیامبر(ص) فرمود کسی که فاطمه(س) را بیازارد مرا آزرده و هرکس مرا بیازارد، خدا را آزرده و هرکس خدا را بیازارد مستحق آتش جهنم است.

تاکتیک سیاسی حضرت علی در تحریم اقتصادی

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که در گام بعدی تمام دارایی های پیامبر(ص) از صدقات، انفال و چیزهای دیگر را مصادره کردند تا علی(ع) و فاطمه(س) را در فشار اقتصادی قرار دهند، گفت: تاتیک سیاسی را در محاصره اقتصادی و تحریم ها باید از حضرت یاد بگیریم؛ مگر حضرت در این شرایط با خلفای غاصب وارد مذاکره شد؟!

مبلغ برجسته حوزوی افزود: حضرت شروع کردند باغ ها و نخلستان ها را آباد کردند، چاه های آب فراوانی حفر کردند و هنوز پای حضرت گل آلود بود که اینها را وقف می کردند؛ از جمله کسانی که پیرو واقعی آن حضرت است رهبر معظم انقلاب است که فرمود با تکیه بر ظرفیت های داخلی خود این تحریم ها را دور بزنید حتی اگر به آنها خوشبین هستید، راهش این است.

حجت الاسلام کاظمی افزود: وزیر امور خارجه وقتی خدمت حضرت آیت الله جوادی آملی رسید، ایشان گفت وقتی با آمریکایی ها دست می دهید، دست خود را بشویید؛ دیگر به چه بیانی باید بگویند.

وی با اشاره به این که حتی امیرالمؤمنین(ع) را از حقوق شهروندی اش نیز محروم کردند، گفت: از آن زمان تبعیض اقتصادی را شروع کردند به همسر پیامبر(ص) 12 هزار درهم و به یک فرد سیاه پوست 2 درهم از بیت المال می دادند؛ عثمان که روی کار آمد 2 درهم از سهم همسر پیامبر(ص) کم کرد و از همین جا دعوای این دو آغاز شد.

برخی از روی سادگی به نظام اسلامی ضربه می زنند

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امروز نیز همه کسانی که به نظام ضربه می زنند در یک جایگاه نیستند، ابراز داشت: عده ای مرموز هستند اما برخی ساده اند؛ رهبر معظم انقلاب نسبت به برخی طرفداران فتنه گفت اینها ساده هستند و به همین دلیل به این دام افتاده اند؛ اما آنهایی که از جای دیگری خوراک فکری برایشان می رسد خطرناک هستند.

مبلغ برجسته حوزوی با طرح این پرسش که آیا رسول خدا(ص) می تواند احکام خدا را جابجا کند، گفت: آیه 44 سوره حاقه می فرماید وای به حالت اگر چیزهایی که ما گفتیم را به شکل دیگری به مردم بگویی رگ های قلبت را پاره می کنیم؛ اما پس از رحلت پیامبر(ص) حداقل صد مورد حکم شرعی را اینها جا به جا کردند.

حجت الاسلام کاظمی افزود: حضرت دست به قبضه شمشیر نبرد چون یار نداشت؛ نکند امام زمان نیز(عج) در چنین شرایطی قرار گرفته باشند، چه بسا چندین بار ظهور به تأخیر افتاده که دلیل آن بی خیالی شیعیان و به اضطرار نیفتادن آنها است.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) به سلمان فرمود اگر امثال تو لحظه ای در دل خود تردید نمی کردید این واقعه برای من اتفاق نمی افتاد؛ هرچه انسان مقرب تر باشد مسؤولیتش سنگین تر است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: دلیل این که حضرت زهرا(س) زودتر از حضرت علی(ع) وارد بهشت می شود این است که ایشان سپر بلای ولایت شد اما بسیاری از ما پشت ولایت سنگر می گیریم تا تیر و ترکش ها به ما اصابت نکند./928/پ201/ف

 

ارسال نظرات