۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۲۵۰۲۶۶
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان:

بیش از 3 هزار طلبه اصفهانی در درس خارج شرکت می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان از تحصیل و شرکت بیش از 3 هزار روحانی و طلبه اصفهانی در دروس خارج فقه و اصول خبر داد.
حجت الاسلام محسن جلالي مسوول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها استان اصفهان در مراسم گراميداشت وحدت حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محسن جلالی، معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان پیش از ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، گفت: علمای بزرگی در حوزه ها علمیه زحمت کشیده اند؛ و خیر کثیر حوزه ها بودند، که به عنوان مثال حضرت امام خمینی(ره)  جریان های عظیمی همچون انقلاب اسلامی ایران را به راه انداختند که سبب گرایش و رقبت مردم جهان نسبت به اسلام و تشیع شد.

 

 

وی با بیان این که حوزه علمیه اصفهان، یکی از سه حوزه بزرگ و مطرح در سطح کشور است، خاطرنشان کرد: بزرگان و علمای بزرگی نظیر حضرت آیت الله بروجردی، که از بزرگان حوزه های نجف و قم می باشند، در حوزه علمیه اصفهان تحصیل کردند.

 

 

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: امروز در حوزه علمیه قم، طلاب اصفهان، نقش برجسته و ممتازی دارند و بیشتر اساتید و فضلای حوزه علمیه قم، از اصفهان هستند.

 

 

حجت الاسلام جلالی با اشاره به این که حوزه علمیه اصفهان مستقل می باشد؛ تصریح کرد: حوزه علمیه اصفهان در برنامه های پژهشی و آموزشی بصورت مستقل است که بعد از تشریف فرمایی حضرت آیت الله مظاهری برای ریاست حوزه اصفهان، با موافقت شورای عالی حوزه های علمیه کشور در همه امور آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و تذهیبی مستقل می باشد.

 

 

معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان گفت: هم اکنون چهل مدرسه فعال زیر پوشش مرکز مدیریت حوزه حوزه علمیه اصفهان است که حدود هشت تا نه هزار طلبه فاضل که دارای سابقه تحصیلی بیش از 10 سال می باشند، مشغول به تحصیل و کسب معارف دینی هستند.

 

 

وی با بیان این که 640 نفر استاد در حوزه علمیه استان اصفهان مشغول به تدریس هستند، خاطر نشان کرد: حدود 3 هزار نفر در سطح 4 (دکترا) در چهل حلقه درسی فعال هستند.

 

 

حجت الاسلام جلالی افزود: محور دروس پایه شامل ادبیات عرب، صرف، نحو، تفسیر قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، منطق و به طور ویژه عقائد کلام، فقه و اصول ارائه می شود.

 

 

وی با بیان این که در شبانه روز در استان اصفهان حدود 1500 کلاس درس در نوبت صبح و بعد از ظهر تشکیل می شود؛ عنوان کرد: تنها حوزه علمیه ای که کارگاه هایی تحت عنوان فرق و ادیان به صورت برنامه ای و منظم در سطح کشور تشکیل می شود، حوزه علمیه اصفهان است که در حال حاضر حدود پانصد نفر در 4 مرکز حوزه علمیه اصفهان در این کارگاه ها شرکت می کنند.

 

 

حجت الاسلام جلالی با بیان این که  امتحانات حوزه علمیه اصفهان به صورت متمرکز در دو نیمسال برگزار می شود، اذعان کرد: در حوزه اصفهان مدارج علمی به شورای حوزه علمیه واگذار شده است و در مقاطع مختلف سطح یک، دو (عمومی) و سه (کارشناسی ارشد)  و در آینده نزدیک سطح چهار (دکترا) ارائه می شود.

 

 

وی با بیان این که فعالیت های پژوهشی و ارائه مقاله های علمی حوزه علمیه اصفهان در سطح کشور بی نظیر است، تصریح کرد: قرار است بخشی از مقاله ها و پایان نامه در جشنواره علامه حلی ارائه و از آثار برتر تجلیل خواهد شد.

 

 

حجت الاسلام جلالی اضافه کرد: امسال المپیاد علمی در بخش اصول، ادبیات، منطق و فلسفه با شرکت حدود 250 نفر برگزار شد که از برگزیدگان این المپیادها در جشنواره علامه حلی تقدیر خواهد شد.

 

 

وی در بخش دیگر سخنان خود به برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در مدارس علمیه حوزه اصفهان اشاره کرد و افزود: پانزده کرسی آزاد اندیشی در حوزه های علمیه اصفهان برگزار می شود که این تعداد کرسی آزاد اندیشی در حوزه ها و دانشگاه های کشور بی نظیر است./939/پ202/ب4

 

ارسال نظرات