۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۵۱۰۱۲
عضو جامعه مدرسین:

وضعیت فرهنگی کشور مراجع را نگران و ناراحت کرده است/ کار فرهنگی نیاز به مجریان انقلابی و مکتبی دارد

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ابراز ناراحتی‌های مراجع عظام تقلید نسبت به ناهنجاری‌های فرهنگی، گفت: مسؤولان آن‌گونه که باید نسبت به تحقق شعار امسال و رفع نگرانی بزرگان تلاش نکردند.
حجت الاسلام و المسلمين سيد مصطفي موسوي اصفهاني حجت الاسلام والمسلمين موسوي اصفهاني

حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی موسوی اصفهانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با توجه به این‌که به روز‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم در تحلیل عملکرد مسؤولان در عرصه فرهنگ که بخشی از شعار امسال بود، اظهار داشت: متأسفانه معضلات فرهنگی روز به روز ناراحت‌ کننده‌تر می‌شود.

 

وی افزود: وضع حجاب، اختلاط زن و مرد و برخی فیلم‌ها از جمله مسائلی است که روز به روز بدتر می‌شود و متأسفانه از سوی مسؤولان کاری برای اصلاح این وضعیت مشاهده نمی شود؛ گاهی عکس العمل‌هایی صورت می‌گیرد که موجب تقویت و گسترش این معضلات می‌شود.

 

مراجع تقلید نسبت به وضعیت فرهنگی کشور نگران و نارحت‌اند

مدیر حوزه‌های علمیه استان همدان با اشاره به ابراز ناراحتی و نگرانی مراجع عظام تقلید و روحانیت از وضعیت فرهنگی کشور، گفت: اخیرا دیدیم که مراجع عظام تقلید بار دیگر مسأله تک‌خوانی خانم‌ها را به وزارت ارشاد تذکر دادند.

 

حجت الاسلام والمسلمین موسوی اصفهانی به اظهارات آقای روحانی درباره ممیزی کتاب اشاره کرد و ابراز داشت: اصل ممیزی را رییس جمهور نیز قبول دارد اما این‌که تا چه اندازه‌ای باید ممیزی صورت بگیرد جای بحث است.

 

رهنمود حضرت امام و رهبر انقلاب در عرصه فرهنگ اجرایی نمی‌شود

وی افزود: مسائل فرهنگی آن‌‌گونه که در رساله‌های عملیه نوشته شده است و امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بیان فرمودند در خارج تحقق پیدا نمی‌کند و هرچه پیش می‌رود، وضعیت فرهنگ ما از آنچه که بزرگان مدنظر دارند، فاصله‌اش بیشتر می‌شود.

 

مدیر حوزه‌های علمیه استان همدان با توجه به عملکرد ضعیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادوار مختلف، خواستاری تدبیری مناسب از سوی مجلس برای اصلاح این وضعیت شد و تاکید کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین موسوی اصفهانی افزود: با توجه به اشراف رهبر معظم انقلاب نسبت به مسائل فرهنگی و حساسیت ایشان در این زمینه اگر نهاد اصلی متصدی فرهنگ زیر نظر ایشان بود مشکلات کمتر بود، همچون صدا و سیما، البته نمی‌خواهم بگویم که صدا و سیما هیچ اشکالی ندارد اما اگر این سازمان زیر نظر رهبر معظم انقلاب نبود مشکلات بسیار فراوانی داشت اما تا حدود زیادی توانسته است موفق باشد.

 

مسؤولان نسبت به تکرار ناهنجاری‌های فرهنگی بی‌تفاوتند/ آن‌گونه که باید به شعار امسال اهمیت داده نشد 

وی با اشاره به عدم برخورد مناسب مسؤولان با تکرار ناهنجاری‌های فرهنگی از سوی نهادهای رسمی، گفت: هر ساله مشکلاتی در این زمینه به وجود می‌آید اما کسی کاری انجام نمی‌دهد؛ به تازگی چند کنسرت در همدان برگزار شد که با وجود مشکلات اقتصادی، هزینه سنگینی داشت اما حاصل آن اجتماع دختران بدحجاب و پسران بود؛ وقتی نسبت به این مسائل تذکر می‌دهیم سرکوب می‌شویم و هیچ‌گاه به نتیجه نهایی نمی‌رسیم.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که وزارت ارشاد تنها ارگان مؤثر در مسأله فرهنگ نیست، گفت: با این وجود یکی از بزرگ‌ترین مراکز فرهنگی ما این وزارتخانه است؛ آن گونه که شایسته است به شعار امسال اهمیت داده نشد.

 

برخورد با ناهیان منکر و عدم حمایت از آنها نقش مردم در فرهنگ را کم‌رنگ می‌کند

مدیر حوزه‌های علمیه استان همدان درباره وظیفه مردم در قبال ناهنجاری‌های فرهنگی، ابراز داشت: البته مسؤولان باید به انتقادات مردم اهمیت دهند تا آنها نیز این کار را ادامه دهند؛‌ وقتی آمر به معروف و ناهی از منکر را بازداشت و سرکوب می‌کنند نباید دیگر از مردم توقع داشته باشیم که این فریضه را گسترش دهند.

 

حجت الاسلام والمسلمین موسوی اصفهانی ادامه داد: بنده توجه دارم که قانونی در این زمینه در مجلس مورد بررسی قرار گرفته است اما برای اجرای این قوانین نیاز به انسان‌ معتقد است؛ هر اندازه قانون ما خوب باشد اگر نیروی اجرایی ما به آن اعتقاد نداشته و آن را عملی نکند نمی‌توانیم به نتیجه برسیم.

 

وی عملکرد کمیته‌های انقلاب اسلامی در گذشته را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اگر آن کمیته‌ها را حداقل برای صیانت از وضعیت حجاب در سطح اجتماع حفظ می‌کردند، اکنون چنین بدحجابی و بدفرهنگی‌ای وجود نداشت.

 

کار فرهنگی نیاز به مجریان انقلابی و مکتبی دارد

مدیر حوزه‌های علمیه استان همدان با تأکید بر این‌که برای کار فرهنگی نیاز به افراد انقلابی و متدین است، ابراز داشت: باید افرادی دست اندرکار باشند که انگیزه‌ لازم را داشته باشند، افرادی مکتبی باشند که تلاش کنند که ارزش‌های این انقلاب را حفظ کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین موسوی اصفهانی ارائه راه حل کارشناسی شده را در زمینه فرهنگ بسیار ضروری دانست و گفت: به جای این‌که شعار سال تکرار شود و برای تبیین آن برنامه‌های گوناگون برگزار شود باید افرادی به دنبال راه حل و اجرایی کردن آن باشند.

 

کسی که تفکرش با رهبر انقلاب هماهنگ است برای پست وزارت ارشاد انتخاب شود 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انتخاب وزیر شایسته را تا حدود زیادی در حل معضلات فرهنگی و نهادینه شدن ارزش‌های اسلامی، مؤثر دانست و بیان‌ داشت: تعیین شخص وزیر ارشاد مهم‌ترین مسأله است؛ باید فردی که انتخاب می‌شود تا جایی که امکان دارد تفکرش هم‌گام، هماهنگ و همراه با رهبر معظم انقلاب باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین موسوی اصفهانی با اشاره به نقش مجلس شورای اسلامی در فرهنگ و با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس، گفت: باید در انتخابات مجلس شایسته سالاری شود؛ چرا باید کسی که پول بیشتری دارد و تبلیغات گسترده می‌کند به مجلس برود؛ چنین کسی دنبال مسائل فرهنگی، اقتصاد مقاومتی و جهادی نیست بلکه به فکر تثبیت جایگاه خویش است.

 

انتخاب افراد شایسته برای مجلس گام بزرگی برای کاهش معضلات فرهنگی و مفاسد اقتصادی است

وی از شورای نگهبان خواست تا در تأیید صلاحیت کاندیداهای مجلس سخت‌گیری و دقت نظر بیشتری داشته باشد و افزود: متأسفانه مجلس ما بر مبنای شایسته سالاری شکل نمی‌گیرد و معمولا کسانی که نفوذ و ثروت بیشتری دارند رأی می‌آورند و برخی از این موقعیت خود سوء استفاده می‌کنند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه استان همدان به برخی رانت‌های کلان اقتصادی که به تازگی صورت گرفته است، اشاره کرد و گفت: بنده به برخی نمایندگان مجلس در ارتباط با این مسأله گفتم، مگر شما در بحث مفاسد اقتصادی نظارت ندارید؟! چرا باید بگذارید چنین مفاسد بزرگی انجام شود./928/ت301/ج

ارسال نظرات