۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۲۵۱۵۸۹
امام جمعه دامغان:

درختکاری شکر عملی منابع و نعمت‌های طبیعی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه دامغان گفت: درختکاری شکر عملی منابع و نعمت‌های طبیعی است و بی‌تردید حفظ و حراست از منابع طبیعی به‌عنوان سرمایه‌هایی گرانبها تنها بر عهده یک نهاد و سازمان نیست بلکه یک تکلیف همگانی است.
امام جمعه دامغان آيين گراميداشت هفته منابع طبيعي امام جمعه دامغان آيين گراميداشت هفته منابع طبيعي  آيين گراميداشت هفته منابع طبيعي  آيين گراميداشت هفته منابع طبيعي آيين گراميداشت هفته منابع طبيعي در دامغان آيين گراميداشت هفته منابع طبيعي در دامغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود ترابی، امام جمعه این شهرستان در آیین افتتاح بوستان صالحیه، در جوار امام زاده صالح روستای جزن این شهرستان که به مناسبت هفته منابع طبیعی، با حضور فرماندار، رییس شورای شهرستان، برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی، رییس و کارکنان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان و نماینده ولی فقیه این نهاد در استان سمنان برگزار شد، اظهار داشت: طبیعت حاوی عبرت‌ها و درس‌های حیات بخشی برای زندگی بشر است.

 

وی آب و خاک را از ارکان اساسی زندگی بشر برشمرد و افزود: انسان‌ها باید از این دو رکن حیاتی زندگی خود بهترین استفاده را کرده و در حفظ و حراست آنها، از هیچ تلاشی فرو گذار نباشند زیرا نگهداری این سرمایه‌های گرانبها وظیفه همگان است و تنها مربوط به یک اداره و سازمان نمی‌شود.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان خاطر‌نشان کرد: آب و خاک و دیگر نعمت‌های الهی و طبیعی بی‌تردید تنها برای استفاده نسل فعلی خلق نشده، بلکه همه انسان‌ها تا به قیامت باید از آن بهره‌مند شوند، همانا استفاده ناصحیح، غیر اصولی و مسرفانه از این نعمات خیانت به فرزندانمان و نسل‌های آینده محسوب می‌شود.

 

امام جمعه دامغان با اشاره به ماشینی شدن زندگی بشر و نقش بارز صنعت چوب در زندگی روزمره انسان‌ها به‌ویژه در صنایع کاغذ و چاپ و لوازم منزل، از قطع و استفاده بی‌رویه درختان انتقاد کرد و گفت: این مصرف بی‌حدو حصر نیاز انسان به منابع طبیعی و درخت و درختکاری را بیش از پیش نمایان می‌کند، اما بدون شک حفظ جنگل‌ها به عنوان آیات الهی و ریه‌های کره خاکی‌ برای بقای حیات بشر ضروری است.

 

حجت الاسلام والمسلمین ترابی با بیان اینکه فراموش نکنیم که زارع واقعی خداست، اوست که یک دانه را هفتاد دانه می‌کند و از زمین به ظاهر مرده می‌رویاند، تصریح کرد: این تصور که حفظ منابع طبیعی و درختکاری تنها بر عهده اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و یا هر نهاد دیگری است، تفکری غلط است زیرا یکایک افراد جامعه موظف به جدیت در امر درختکاری و حفظ سرمایه‌های طبیعی و خدادادی هستند.

 

جهت حفظ منابع طبیعی باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم

 

علی اصغر مجد، فرماندار دامغان نیز در این آیین، منابع طبیعی را سرمایه‌ای ملی و شایسته توجه و اهتمام همه اقشار جامعه دانست و افزود: درخت و درختکاری و حفظ عرصه‌ها و مراتع در جای‌جای کشور به ویژه در منطقه کویری که دامغان در آن واقع شده یک ضرورت است و باید از همه ظرفیت‌ها در این راستا استفاده کنیم.

 

وی با بیان اینکه سه پنجم از مساحت بیش از 15 هزار کیلومتری شهرستان دامغان را مناطق کویری تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: هفته منابع طبیعی فرصتی مغتنم برای جلب توجه بیشتر مسؤولان و مردم به سوی اهمیت حفظ سرمایه‌های حیاتی بشر است که متأسفانه گاه در مناطق کویری مانند شهر دامغان نیز مورد کم‌توجهی و آسیب قرار می‌گیرد.

 

مجد با تأکید بر لزوم طرح مباحث کاربردی‌تر در باب حفظ منابع طبیعی در قالب تبلیغات و آموزش‌های رسانه‌ای و رد تفکر نادرست توجیح آسیب رساندن به طبیعت و محیط زیست به دلیل پیشرفت‌های علمی و صنعتی، خاطر‌نشان کرد: درختکاری باید به‌عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود و در این مسیر استفاده از همه ظرفیت‌های رسانه‌ای ضروری است.

 

درختکاری جشن شکر‌گزاری یکی از کم‌توقع‌ترین و پرفایده‌ترین نعمات الهی است

 

احمد علی بهاور، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان نیز در این برنامه درختکاری را جشن شکر‌گزاری یکی از کم‌توقع‌ترین و پرفایده‌ترین نعمات الهی نامید و گفت: تأکید رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسؤولان بر مبارزه قاطعانه با تخریب جنگل‌ها به هربهانه و دلیل، نشانه اهمیت و ارجعیت این مسأله در شرایط کنونی است.

 

وی اضافه کرد: رویکرد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری جلب مشارکت‌های مردمی در مسیر سرمایه‌های طبیعی و خدادادی است، در این راستا تاکنون 200 نفر همیار طبیعت در شهرستان دامغان جذب شده‌اند که برای تمامی این افراد کارت شناسایی صادر می‌شود و در کنار آنها مخبران و محافظان گمنام طبیعت نیز ما را در امر مقابله با تخریب‌گران منابع طبیعی یاری می‌کنند.

 

بهاور آغاز و استمرار طرح 200 هکتار جنگل‌کاری از سال گذشته و احداث 36 بوستان به مناسبت سی و ششمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را از پرو‌ژه‌های مهم اداره منابع طبیعی و آبخیز‌داری شهرستان دامغان برشمرد و افزود: احداث بوستان صالحیه به مساحت دو هکتار و پیش‌بینی گسترش تا پنج هکتار با کاشت یک هزار و 200 اصله نهال مثمر و صرف هزینه‌ای بالغ بر سه میلیارد و 400 میلیون ریال با همکاری شورای اسلامی و دهیاری جزن در جوار بارگاه امام زاده صالح شهرستان دامغان آغاز شده است./977/پ202/ب4

ارسال نظرات