۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۶
کد خبر: ۲۵۲۱۷۲
استاد حوزه و دانشگاه:

تقرب الی الله، متصف شدن به اوصاف الهی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که تقرب الی الله، به معنای متصف شدن به اوصاف الهی است، گفت: هر اندازه تقرب انسان به پروردگار بیشتر شود، صفات الهی در او تجلی بیشتری می یابد.
تقرب الی الله، متصف شدن به اوصاف الهی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام موحدی، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در سلسله نشست های تفسیری که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد در جمع اساتید و طلاب برگزار شد، گفت: کامل ترین عبادت از برای انسان های آزاده است که خداوند را بدین خاطر که شایسته پرستش است، عبادت می کنند.

 

وی به تفاوت عبادت و عبودیت اشاره کرد و گفت: عبادت به معنای اظهار عبودیت است و عبودیت عبارت است از اطاعت از پروردگار همراه با کرنش، بندگی و قصد قربت.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که عبادت شیطان، عبادت منهای عبودیت بود، افزود:  گاهی در زبان آیات و روایات، عبادت و عبودیت به یک معنا استعمال شده است و با قرینه می توان مراد متکلم را تشخیص داد.

 

حجت الاسلام موحدی افزود: اعمالی را که در دایره دین انجام می شود به دو بخش عمده تقسیم می شود؛ عملی که به قصد قربت انجام می شود عمل عبادی و تعبدی و عملی که قصد قربت در آن ملاک نیست عمل توسلی است.


استاد تفسیر دانشگاه فردوسی مشهد به معنای قرب الی الله اشاره کرد و گفت: تقرب الی الله، به معنای متصف شدن به اوصاف الهی است؛ از این رو  هر اندازه تقرب انسان به پروردگار بیشتر شود صفات الهی در او تجلی بیشتری می یابد تا جایی که خلیفه خدا بر روی زمین شده و می تواند به اذن الهی در عالم تصرف کند.


وی با اشاره به این که هر عملی با قصد قربت انجام شود عبادت است و عبادت محصور در نماز و روزه نیست، افزود: اگر اعمال توسلی همراه با قصد قربت باشد، عبادت شمرده شده و انسان را به صفات الهی نزدیک می سازد.


حجت الاسلام موحدی به مراتب عبادت در سخن حضرت علی(ع) اشاره کرد و افزود: حضرت علی(ع) می فرمایند:« إنّ‌قوماً عبدوا الله رغبةً فتلک عبادة التّجار و إنّ قوماً عبدوا الله رهبةً فتلک عبادة العبید وإنّ قوْماً عبدوا الله شُکراً فتلک عبادة الأحرار».


استاد تفسیر دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که عبودیت و بندگی خداوند متعال دارای منازل و مراتب است، ادامه داد: عبودیت و بندگی خدا یک خط سیرصعودی است. برخی افراد به خاطر رسیدن به بهشت و گروهی به خاطر ترس از جهنم خدا را عبادت می کنند که این از مراتب پایین عبودیت است.


وی گفت: عده ای که خداوند متعال را پرستش می کنند بدین علت که او را شایسته پرستش می دانند، بندگی برای آنان لذت بخش و شیرین است./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات