۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۲۵۲۷۹۶
آیت‌الله حائری شیرازی:

حیات طیبه با عدالت در عمل به وجود می‌آید

خبرگزاری رسا ـ عضو خبرگان رهبری گفت: انسان یک حیات قابل‌درک دارد که حیات مادی و حیوانی اوست، یک حیات محجوب و غایب دارد که حیات معنوی اوست؛ آن حیات معنوی با عدل حاصل می‌شود؛ وقتی انسان عدالت کرد آن حیات معنوی را پیدا می‌کند.
آيت الله حائري شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی شب گذشته در مراسم ویژه ایام بهار فاطمی در آستان مقدس امامزادگان یاسر و ناصر شهرستان طرقبه شاندیز، به بیان تفاوت حیات انسانی و حیات طیبه پرداخت و گفت: دو نوع حیات و دو نوع مرگ برای انسان وجود دارد که یک نوع از این حیات‌ها فانی و دیگری باقی است.

وی با طرح این سؤال که این حیات چگونه به دست می‌آید که انسان بعد از مرگ نیز زنده باشد، ادامه داد: گاهی انسان در زمان حیات جسمانی خود مرده است اما گاهی پس از مرگ نیز زنده است؛ انسان با عدالت حیات جدید پیدا می‌کند؛ انسان عادل دو حیات دارد، حیات محسوس و مشهود که ما آثار آن حیات را حس می‌کنیم که به آن حیات حیوانی می‌گوییم؛ حیات محجوب و غیب که آن حیات را ما احساس نمی‌کنیم.

آیت‌الله حائری شیرازی به تأکید خداوند بر زنده‌بودن برخی انسان‌ها پ از مرگ اشاره و اظهار کرد: خداوند می‌فرماید «به کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند، نگویید مرده‌اند، شما توان درک آن را ندارید، آن حیات ازنظر شما محجوب است».

وی افزود: انسان یک حیات قابل‌درک دارد که حیات مادی و حیوانی اوست، یک حیات محجوب و غایب دارد که حیات معنوی اوست؛ آن حیات معنوی  با عدل حاصل می‌شود؛ وقتی انسان عدالت کرد آن حیات معنوی را پیدا می‌کند، همان‌طور که خداوند می‌فرماید «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً؛ هرکه عمل صالحی را از روی اخلاص انجام دهد او را زنده می‌کنیم به حیات طیب».

این استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: چرا به حیات دوم می‌گویند حیات طیب؟ به خاطر این‌که این زندگی از ممات و زوال پاک است؛ انسان اگر عدالت انجام دهد، خدا او را به حیات طیب زنده می‌کند اما اگر انسان ظلم کند، خدا این حیات را از او می‌گیرد؛ انسان حیاتی دارد که با عدالت به وجود می‌آید و با ظلم از بین می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: عمر انسان فرصتی است که خدا به انسان بخشیده است، اگر انسان به دستورات خدا عمل کند از حیات جسمانی به حیات بالاتر و برتر می‌رساند و آن حیات طیب است؛ انسان نماز، زکات، حج و جهاد را برای به دست آوردن حیات طیب انجام می‌دهد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری بابیان این‌که اگر انسان پیش از مرگ این حیات را به دست نیاورد، پس از مرگ توان به دست آوردن این حیات را ندارد، یادآور شد: این حیات طیب، بصیرتی دارد که اگر انسان در این دنیا، آن بصیرت را پیدا کرد، به حیات طیب دست‌یافته و اگر این‌چنین نشد، دیگر نمی‌تواند این حیات را به دست آورد.

وی رسالت انبیاء را رساندن انسان به حیات طیبه عنوان کرد و ادامه داد: انبیاء آمدند تا ما را پیش از مرگ به حیات جاویدان برساند و به ما گفتند «دعوت‌کننده خدا را اجابت کن»؛ انسان در دوره حیات انسانی خود طالب شهرت و عزت است، این خوراک دوره دنیوی اوست، حیات دنیا بازی و سرگرمی است؛ وقتی انسان در این دوره به تفکر فرورفت و نگاه به عالم کرد، وقتی دل به شهرت و دارایی‌های دنیا نبست، به آن مرحله می‌رسد که حیات طیبه نامیده می‌شود./9315 /پ202/ب

ارسال نظرات