۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۲۵۳۷۴۷
رییس مجلس:

تذکر و سؤال حق مجلس است/ واکنش به حادثه فرودگاه جده

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نماد زن در مکتب اسلامی حضرت فاطمه زهرا (س) است، گفت: نباید در مکاتب امروزی فمنیستی، تفکر اسلامی را جستجو کرد.
دکتر لاريجاني

به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر علی لاریجانی در نشستی که عصر امروز (چهارشنبه) به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) و گرامیداشت روز زن با حضور همسران نمایندگان مجلس در تالار مشروطه برگزار شد، ضمن تبریک ایام فرخنده میلاد دخت گرامی رسول الله (ص) گفت: حضرت امام صادق (ع) در مورد حضرت زهرا (س) می‌فرمایند که هر کس مقام و منزلت فاطمه زهرا درک و به او معرفت پیدا کند، لیله القدر را درک کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: شخصیت حضرت زهرا(س) وجه عمیقی در عالم وجود دارد، لذا باید این ویژگی را فهم کرد و روایات زیادی وجود دارد که برخی از زوایای وجودی این شخصیت بزرگ را آشکار می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با ذکر برخی احادیث و روایت در مورد جایگاه و شان حضرت زهرا(س) تصریح کرد: بسیار شنیده شده که پیامبر گرامی اسلام دختر بزرگوار خود را «ام ابیها» می‌خواند و این عبارت در معنای دقیق‌تر خود به «پای وجود» تعبیر می‌شود و لذا باید حضرت فاطمه(س) را فیض نخستین و فیض آخرین دانست و همچنان که امام صادق (ع) می‌فرمایند فاطمه، فاطمه شد زیرا درک وجودی او برای همگان ممکن نیست.

در دنیای فمنیستی، مطالب نازلی درباره آزادی و حقوق زنان عنوان می‌شود

وی بیان کرد: مقام زن در مکتب اسلام متاثر از چنین شخصیتی است ولی متاسفانه گاهی در برخی عرصه‌ها درباره زنان و آزادی زن و حقوق زنان، صحبت‌ها و مطالب نازلی عنوان می‌شود در حالی که اگر می‌خواهیم درباره زن در مکتب اسلامی صحبت کنیم، باید نماد آن را فاطمه زهرا (س)بدانیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نباید در میان مکاتب امروزی فمنیستی، تفکر اسلامی را جستجو کرد زیرا هنگامی که شخصیتی مانند حضرت زهرا(س) را در کارنامه خود داریم، باید ببینیم مکتب فاطمی به ما چه می‌دهد.

دکتر لاریجانی ادامه داد: ما امروز درون مدرنیته زندگی می‌کنیم و با وضعیت و شرایطی که با آن مواجه هستیم، اگر مکتبی فکر نکنیم و به مکتب خود رجوع نداشته باشیم، دچار حیرت خواهیم شد، لذا برای زندگی مسلکی باید به مکتب فاطمی متصل شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی به تبیین جنبه‌ها و نکاتی از مکتب فاطمی پرداخت و ادامه داد: اگر محبت فاطمه (س) و اهل بیت در دل ما باشد، می‌توانیم به دوستی خدا برسیم زیرا اگر خداوند را مبدا دوستی و کمال بدانیم، راه رسیدن به او محبت اهل بیت (ع) است.

وی گفت: محبت اهل بیت(ع)، ضمن آنکه ما را به خدا می‌رساند، خودش نیز موضوعیت دارد؛ همچنان که پیامبر اسلام در ماه‌های آخر زندگی خود مکررا تاکید کردند که کتاب خدا و اهل بیت را در میان امت خود به امانت می‌گذارم.

دکتر لاریجانی بیان کرد: اگر کسی به این دو تمسک کند، سعادتمند است و اگر راه دیگری برگزیند، ضلالت را دنبال کرده است.

وی با اشاره به حدیثی که حب فاطمه را حب رسول خدا و در نتیجه حب باری تعالی می‌داند، توضیح داد: در زندگی فردی و اجتماعی پیچیدگی‌های بسیاری وجود دارد که راه عبور از آن‌ها در مکتب فاطمی،‌ حب اهل بیت (ع) و توسل به ایشان است و اگر ما می‌خواهیم دارای فرزندانی صالح، خانواده‌ای آرام و زندگی سعادتمندانه باشیم، پایه آن دوستی اهل بیت و حضرت زهرا (س) است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص دومین نکته از مکتب فاطمی توضیح داد: در مکتب فاطمی باید انسان رابطه خود را با خدا روراست کند؛ همچنان که حضرت علی (ع) می‌فرمایند هر کس می‌خواهد رابطه خود را با خدا خوب کند، باید رابطه اش با مردم خوب باشد.

اگر می‌خواهیم جمهوری اسلامی را آباد کنیم، باید گام های ما در راه خدا باشد

دکتر لاریجانی در تبیین این نکته گفت: پیچیدگی‌هایی که امروزه در امت اسلامی وجود دارد به دلیل آن است که روابط در آن اصلاح نشده است و اگر ما می‌خواهیم در جمهوری اسلامی، دنیای خود را آباد کنیم، در گرو آن است که گام های ما در راه خدا باشد، تا هم دنیای خود را آباد کنیم و هم آخرتمان را.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از حضرت زهرا (س) تصریح کرد: ایشان می‌فرمایند شیعیان ما از بهترین افراد اهل بهشت هستند و آنها کسانی هستند که با قلب و زبان، تسلیم اهل بیت هستند، اما اگر از اوامر ما سرپیچی کنند و از نواهی ما پرهیز نداشته باشند، شیعه واقعی ما نخواهند بود.

رئیس قوه مقننه، فاکتور دیگر تبعیت از مکتب فاطمی را دوستی سایر مومنان توصیف کرد و توضیح داد: اینکه امروزه در جغرافیای سیاسی عالم اسلام و حتی در جامعه خودمان، اختلافات زیادی وجود دارد، ناشی از بی‌توجهی به این مسئله است در حالیکه امام راحل در بدو تشکیل جمهوری اسلامی، اساس آن را وحدت عالم اسلام و وحدت شیعه و سنی دانستند.

وی نگاه رحمت داشتن به مردم و خدمتگزاری به آنان را نیز عامل مهمی در تمسک به مکتب فاطمی دانست.

دکتر لاریجانی در ادامه سخنان خود به سختی کار همسران نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: نمایندگان، روزها و ساعت‌های زیادی را در پارلمان و کمیسیون‌های تخصصی هستند و در ایام تعطیلات نیز ناچار به سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود و رسیدگی به مشکلات مردم می‌شوند که همین امر کار را بر همسران آنها سخت می‌کند ولی اگر می‌خواهیم فاطمی زندگی کنیم، باید قلب خود را نسبت به مردم پر از محبت، رافت و لطف کنیم.

نمایندگان ملت هستند اما برخی دولتمردان از تذکرات و سوالات آنان انتقاد می‌کنند

وی نمایندگان را حلقه ارتباط مردم با حاکمیت توصیف کرد و با بیان اینکه وکلای مردم، مشکلات آنها را از نزدیک مشاهده می‌کنند، گفت: برخی دولتمردان انتقاد می‌کنند که چرا نمایندگان مرتبا تذکر می‌دهند یا سوال مطرح می کنند در حالی که این کار از حقوق نمایندگی است و آنها صدای ملت هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نمایندگان باید این مسائل را بگویند زیرا مشکلات مردم را از نزدیک می‌بینند و چنین رویه‌ای در دموکراسی کار بسیار خوبی است و این گفتگو بین آنها با کارگزاران اجرایی، گفتگوی خوبی است؛ هر چند گاهی سخت به نظر می‌آید.

وی همچنین با اشاره به اقدام شنیع افسران سعودی در فرودگاه جده با دو نوجوان ایرانی، گفت: آیا این فضاحت‌بار نیست که اینگونه با یک زائر ایرانی رفتار شود و تا به این حد به او توهین کنند؟!/924/د102/ج

ارسال نظرات