هشدار آیتالله علمالهدی نسبت به عادی سازی روابط زن و مرد در جامعه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیتالله سید احمد علمالهدی، امام جمعه مشهد ظهر امروز 23 فروردین در آئین اختتامیه پنجمین جشنواره فرهنگی و هنری کوثر در سالن شهید اصغرزاده مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، اظهار داشت: فاطمه زهرا(س) شخصیتی است که معلم اهل بیت(ع) محسوب میشود و این جایگاهی است که هیچ کسی بعد از پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) از آن بهرهمند نیست، بنابراین بزرگترین شخصیتی که عظمت زن را نشان میدهد، وجود مقدس صدیقه کبری(س) است.
نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: کلمه کوثر در متون دینی به ساحت مقدس حضرت زهرا(س) تفسیر شده است، حال آن که این یک تفسیر مستقیم نیست و مفهوم کوثر به معنای حضرت فاطمه(س) محسوب نمیشود بلکه حضرت فاطمه(س) مصداق کوثر هستند.
وی با بیان این که کمال مفهومی کلمه کوثر تنها در وجود مقدس حضرت زهرا(س) متجلی است، بیان داشت: عدهای گفتهاند که علت مصداق قرار گرفتن حضرت زهرا(س) برای کلمه کوثر نسل انبوه پیامبر(ص) از جانب ایشان است، زیرا وقتی که پدر عمر و عاص، پیامبر(ص) را ابتر نامید، این سوره نازل شد.
امام جمعه مشهد تصریح کرد: یکی از منبریهای قدیم مشهد در دهه 40 در همین رابطه به بنده میگفت که روزی به محضر آیتالله حکیم رسیدیم و در آنجا پیرمردی را دیدم که دو دفتر بسیار بزرگ را با خود به همراه داشت و میگفت که در یکی از آنها آمار شیعیان را جمعآوری کرده و در دیگری آمار سادات را.
بقای اسلام و دین به خاطر آفرینش حضرت زهرا است
وی افزود: این پیرمرد میگفت که با بررسی کشورهای اسلامی در آسیا و آفریقا متوجه شدم که 17 میلیون نفر سید در خارج از ایران و ترکیه وجود دارد که این موضوع با توجه به رشد جمعیت به ما نشان میدهد که اگر میزان سادات ایران را در آن سال حدود 13 میلیون هم بگیریم در آن روز 30 میلیون سید وجود داشته که امروز این رقم باید به حدود 70 میلیون نفر رسیده باشد.
آیت الله علمالهدی با بیان این که از یک زن و مرد در 1400 سال پیش 70 میلیون نفر به وجود بیایند در هیچ نسلی وجود نداشته است که این یک امر بینظیر است، ادامه داد: اما این نسل انبوه تنها علت مصداق بودن حضرت زهرا(س) برای کلمه کوثر نیست، زیرا در اکثر تفاسیر کوثر به معنای خیر کثیر آمده است، بنابراین این سوال مطرح میشود که خیر کثیر چیست؟
وی گفت: در جواب این سوال باید گفت که خیر کثیر چیزی است که پیامبر(ص) هستی و وجود خود را صرف آن کرد و آن چیزی نیست جز دین و قرآن.
امام جمعه مشهد عنوان کرد: در حدیث معروف «لولاک لما خلقت الافلاک…» علت آفرینش وجود پیامبر(ص) به معنی دین است و وجود امیرمومنان(ع) به عنوان حامی و تثبیت کننده دین و وجود فاطمه زهرا(س) به عنوان مجاهدت کننده در راه دین ذکر شده و خلقت هر یک منوط به خلقت دیگری شده است که این امر نشان دهنده جایگاه رفیع فاطمه زهرا(س) در نظام آفرینش و گیتی است که این امر نیز از اهمیت جایگاه زن حکایت میکند.
وی افزود: خیر کثیر به معنای بقای اسلام و پایداری دین است و این هدف به وسیله حضرت زهرا(س) صورت گرفت که در برابر ارتجاع، انحراف و ارتداد انقلاب پیامبر(ص) ایستادگی و تلاش های پیامبر و حضرت علی(ع) را پاسبانی کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه رفیع حضرت زهرا(س) در نظام آفرینش گفت: باید شما زنان تلاش کنید که رنگ فاطمی را وارد زندگی روزمره خود سازید و سیره و نحوه عمل ایشان را نیز در حوزههای مختلف زندگی خود اجرای کنید.
آیتالله علمالهدی تصریح کرد: جای تاسف دارد که زنی با علاقه به حضرت زهرا(س) زندگی کند، اما شئون زندگی فاطمی را اجرا نکند و در اخلاق، عفت و عصمت آنگونه که حضرتش عمل میکردند، عمل نکند.
وی گفت: اگر کسی مهر حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) را در دل دارد و مانند آنها زندگی نمیکند، بزرگترین جفا را در حق ایشان روا داشته است.
تداوم انقلاب در تداوم نسل است
نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به سیره خانوادگی حضرت فاطمه(س) و الگوگیری از ایشان، نسبت به عادی سازی روابط زن و مرد در جامعه هشدار داد و گفت: در گذشته در بین خانوادههای متدین به هیچوجه مشاهده نمیشد که این اختلاطها وجود داشته باشد و یا زنی حتی با اقوام نزدیکش که محرم محسوب نمیشوند، به صورت بلند بخندد اما متأسفانه این آفت امروز در بین خانوادههای متدین به وجود آمده است.
آیت الله علمالهدی عنوان کرد: تداوم انقلاب در تداوم نسل است و آن چیزی که برای انقلاب آسیب ایجاد میکند، این است که انقلاب در نسل تداوم پیدا نکند و این تداوم در نسل تنها و تنها از سوی بانوان انقلابی صورت میگیرد که این امر نشان دهنده اهمیت جایگاه زنان در جامعه امروز است./934/پ201/ب4