۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۲۵۵۰۰۴
کارشناس مسائل دینی:

تمدن نوین اسلامی بدون تعریف دقیق و ظریف از زن طراز اسلامی محقق نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی در جمع مسؤولان واحد خواهران کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان گفت: تمدن نوین اسلامی بدون تعریف دقیق و ظریف از زن طراز اسلامی محقق نخواهد شد.
حجت الاسلام موسويان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محسن موسویان، کارشناس مسائل دینی و استاد حوزه و دانشگاه امروز در گردهمایی مسؤولان واحد خواهران کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان بر ضرورت حرکت نظام مند در فعالیت های فرهنگی تأکید کرد و گفت: هدف از خلقت انسان رسیدن به کمال است و راه رسیدن به کمال از درگیری و سختی می گذرد.

 

وی به آیه 251 سوره بقره استناد کرد و گفت:خداوند می فرماید: «اگر بعضی از شما را با بعضی دیگر دفع نکنیم زمین فاسد خواهد شد، لذا باید در گیری میان خیر و شر همواره بر قرار باشد» و  از این رو باید این سختی و درگیری را بشناسیم.

 

لازمه رسیدن به کمال، داشتن اختیار است

این استاد حوزه و دانشگاه اختیار را لازمه کمال دانست و افزود: روح حاکم بر نظام آموزشی ما اجبار است، از این رو کسی از این سیستم آموزشی به کمال نمی‌رسد، اما روح حاکم بر مسجد اختیار است و می توان از این طریق به کمال رسید.

 

وی با بیان این مطلب که روح اجبار هماهنگ با روح کمال نیست، اظهار داشت: در طول تاریخ شاهدبوده‌ایم که هیچ یک از پیامبران(ع) یا ائمه معصومین(ع) نه تنها کسی را به اجبار دعوت به اسلام و توحید نکرده اند، بلکه همواره مورد تمسخر و توهین مردم قرار می‌گرفتند.

 

حجت‌الاسلام موسویان با مطرح کردن این پرسش که آیا خداوند نمی‌توانست فضای حاکم را عوض کند؟ ادامه داد: انسان اسم جامع حق را دارد، از این رو باید با اختیار این اسم را به ظهور برساند.

 

اختیار زمانی مؤثر است که قدرت انتخاب وجود داشته باشد

وی انتخاب را لازمه اختیار دانست و گفت: اختیار زمانی مؤثر است که بتوان قدرت انتخاب داشت و لازمه انتخاب وجود خیر و شر است.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: انتخاب بین خیر و خیر یا شر و شر نیز نوعی اجبار است، مثلا کسی مختار باشد نماز بخواند یا روزه بگیرد و این با معنای انتخاب مغایر است و این یعنی وجود خیر و شر لازمه معنا پیدا کردن انتخاب است.

 

وی افزود: برای این که بتوانیم بین خیر و شر انتخاب داشته باشیم باید بستر ظهور و بروز خیر و شر در جامعه وجود داشته باشد.

 

انتخابی انسان را به کمال می رساند که از سر معرفت باشد

این کارشناس مذهبی با بیان مثالی به تشریح موضوع پرداخت و گفت: اگر کسی راه خیر را انتخاب کند تا مبلغی پول دریافت کند، ارزشی ندارد چرا که انتخاب او از سر منفعت بوده است.

 

وی ادامه داد: همواره راه خیر از سختی می گذرد و سختی همان درگیری بین حق و باطل است و بقیه سختی ها، مواردی است که خودمان ایجاد می کنیم.

 

حجت‌الاسلام موسویان به روایتی از معصوم (ع) اشاره کرد و گفت: اگر خداوند بخواهد به بنده ای خیر برساند او را در دین عمیق کرده و در حد کفایت به او روزی می دهد، بنابراین بقیه نیازها، احتیاجاتی است که خودمان ایجاد کرده ایم.

 

شناختن زمانه، خیر دنیا و آخرت را به دنبال خواهد داشت

وی تصریح کرد: زمانی خداوند پس از تحمل امتحان‌ها و سختی های فراوان، مقام امامت را به حضرت ابراهیم(ع) داد و بر اساس آیه صریح قرآن این مقام تا قبل از حضرت ابراهیم (ع) وجود نداشته است.

 

استاد حوزه و دانشگاه به آیات قرآن کریم اشاره کرد و گفت: حضرت ابراهیم (ع) از خداوند می پرسد که آیا این مقام به فرزندان من هم می رسد و خوداوند می‌فرمایند: عهد ما به ظالمان تعلق نمی‌گیرد.

 

وی در ادامه گفت: امام رضا(ع) ذیل این آیه می فرمایند: تا قیام قیامت کسانی که از نسل ابراهیم(ع) باشند و معصوم باشند، امام امتند.

 

این کارشناس دینی دلیل اعطای این مقام به حضرت ابراهیم (ع) را نظام مند‌شدن کفر دانست و گفت: تا زمان حضرت نوح(ع) مسأله کفر فردی بود، ولی از زمان حضرت ابراهیم(ع) به بعد کفر نظام مند شد و نمی گذاشت توحید در جامعه شکل بگیرد.

 

برای مقابله با کفرِ نظام مند، باید توحید نظام مند ارائه کرد

وی به سختی های کار فرهنگی اشاره کرد و گفت: تا زمانی که در مسجد به عنوان مأموم به عبادت می پردازید، مورد تمجید و تحسین همگان هستید ولی به محض اینکه مسؤولیتی در کانون بپذیرید در مظان اتهام قرار می گیرید.

 

حجت‌الاسلام موسویان اظهار داشت: شما فعالان فرهنگی باید بر این باور باشید که باید یک حرکت اساسی انجام شود و اگر در این برهه از تاریخ عقب نشینی کنید، خودتان بیش از بقیه ضرر خواهید کرد.

 

وی خاطر نشان کرد: شرک برای این که ارزش های خود را در جامعه ارائه دهد، با توحید درگیر می شود، از این رو برای مقابله با شرک نظام مند، باید نظام مند عمل کرد.

 

مسأله زنان باید توسط خود زنان حل شود

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب تصریح کرد: آقا بارها بر این موضوع تأکید داشته اند که مسأله زنان باید از سوی خود زنان حل شود و در این میان مسؤولیت شما بانوان فعال فرهنگی بیشتر است.

 

وی ابراز داشت: تمدن نوین اسلامی بدون تعریف دقیق و ظریفی از زن طراز اسلامی محقق نخواهد شد، از این رو تلاش کنید قبل از انجام هر فعالیتی به تعریف دقیقی از زن طراز اسلامی برسید.

 

هر چه به ائمه (ع) نزدیک تر شویم، نظام مند تر می شویم

وی مطالعه کتاب «انسان 250 ساله» را توصیه کرد و گفت: با مطالعه این کتاب می فهمیم که همه ائمه معصومین (ع) با یک روش و نظام عمل کرده‌اند، از این رو هر چه به ائمه معصومین (ع) و ولی فقیه نزدیک تر شویم، نظام مند تر می شویم.

 

حجت الاسلام موسویان تأکید کرد: اگر می خواهید منتظر باشید باید دو ویژگی را در خود جست‌وجو کنید، یعنی انسان منتظر کسی است که از وضع موجود ناراضی باشد و برای رسیدن به وضع موعود تلاش کند.

 

وی اظهار داشت: ویلیام چیتی می گوید: محال است کسی در دبستان، دبیرستان و دانشگاه به سبک غربی درس بخواند و با مطالعه چند کتاب، اسلامی فکر کند.

 

وضع موجود ما زن به معنای غربی است

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این مطلب که راه نظام سازی از درگیری حق و باطل عبور می‌کند، تصریح کرد: ابتدا باید افق نگاهمان را توحیدی کنیم که در اینصورت هیچ چیز جز حق را در صحنه نمی بینیم.

 

وی خاطر نشان کرد: اشیا به واسطه محدود بودن قابل رؤیت هسند و خدا به واسطه نا محدود بودن غیر قابل رؤیت، پس زمانی که قبول می کنیم خداوند نامحدود است یعنی دیگر من و خدا معنا پیدا نمی کند و خداوند همه جا را پر کرده است و در زن و مرد جلوه کرده است، لذا همسر من نیز حق است، پس باید عشق به حق را در قالب عشق به همسر به صحنه آورد و آنگاه است که ملاک بالا رفتن درجه ایمان، زیاد شدن عشق به همسر است.

 

وی افزود: در حال حاضر وضع موجود ما زن به معنای غربی است و نا خودآگاه زندگی همه ما را درگیر کرده است، لذا باید برای رسیدن به وضع موعود تلاش کنیم./1305/پ201/ح

ارسال نظرات