۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۲۵۶۳۲۱
معاون آموزش حوزه علمیه کرمانشاه:

تبیین سیره علمی و اخلاقی امام هادی در جامعه بر عهده طلاب و شیعیان است

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش حوزه علمیه کرمانشاه با اشاره به شهادت امام هادی(ع) گفت: تبیین سیره علمی و اخلاقی امام هادی در جامعه بر عهده طلاب و شیعیان است.
امام هادي(ع)

حجت الاسلام برهان قلعه بالایی، معاون آموزش حوزه علمیه کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه ، با تسلیت فرارسیدن شهادت امام هادی (ع)، گفت: در ایام شهادت امام علی النقی (ع) باید توجه بیشتری معطوف شناساندن سیره این امام بزرگوار شود.

 

حجت الاسلام قلعه بالایی افزود: امام هادی(ع) از عظمت معنوی بالایی برخوردار بودند و این عظمت را می توان در زیارت جامعه کبیره ایشان به وضوح مشاهده کرد.

 

وی در ادامه با اشاره‌ای کوتاه به دوران سخت امامت امام هادی (ع)، بیان داشت: امام علی النقی(ع) دهمین رهبر آسمانی و خورشید هدایت امت اسلامی است، این رهبر بزرگوار که معروف به امام هادی و ابوالحسن ثالث است، فرزند امام جواد(ع) و نوه امام رضا(ع) است که در روستای « صریا» در نزدیکی مدینه متولد شد، مادرش سمانه از زنان با فضیلت و پارسا بود.


حجت الاسلام قلعه بالایی گفت: با تفکر و تأمل در معنای لقب این امام بزرگوار، بسیاری از حقایق بر ما روشن می شود، هادی در لغت به معنای «ارائه طریق» و «رساندن به مقصد و مطلوب» است، آن بزرگوار در سال های 220 قمری تا 254 قمری، یعنی در تاریک ترین روزگار و در دشوارترین شرایط، قرآن را حمایت و سرپرستی می‌کرد و طریق نورانی تشیع را نشان می داد.


معاون آموزش حوزه علمیه استان کرمانشاه ادامه داد: در دوره امامت امام هادی (ع)، عباسیان به بهانه وابستگی به پیامبر، به ناحق بر کرسی خلافت نشسته بودند، می‌گساری و انواع فسق و فجور از رایج ترین اعمال دربار متوکل بود، او والیانی بر مکه و مدینه می‌گمارد و مردم را از هرگونه احسان و نیکی آل ابوطالب منع می‌کرد.

 

وی افزود: عباسیان این امام بزرگوار را با ظلم و جور در شش سالگی از پدر بزرگوارش، امام جواد(ع) جدا کرده و برای نظارت بیشتر در قصری در اطراف مدینه محصور کردند، جنیدی که معلمی کینه به دل از اهل بیت بود را برای آموزش به امام هادی(ع) انتخاب کردند، اما پس از مدت کوتاهی جنیدی به علم سرشار امام اعتراف کرد و گفت: به خدا او بهترین اهل زمین است و ولایت او را پذیرفت، تا اینکه گروهی به دستور متوکل وارد مدینه شدند و امام هادی(ع) را به سامرا بردند و آن بزرگوار را تحت کنترل شدیدی قرار دادند، امام نیز که نمی توانست به صورت مستقیم با مردم در ارتباط باشد از طریق نمایندگانی پیام قران را به گوش عصرها و نسل ها می رساند.


حجت‌الاسلام قلعه‌بالایی با اشاره به عظمت زیارت غدیریه، گفت: در حالی که امام هادی(ع) را تحت‌الحفظ از مدینه به سمت سامرا و به زندان می‌بردند، از کوفه و نجف عبور کردند و فرصت مناسبی به وجود آمد که امام بتواند به زیارت جدش حضرت امیر(ع) برود و در آنجا «زیارت غدیریه» را خطاب به قبر مطهر جد بزرگوارشان قرائت فرمودند.

 

معاون آموزش حوزه علمیه استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: امام دهم شیعیان، حضرت هادی(ع)، سرانجام در سال 254 هجری در سامرا و در حالی که که تنها، فرزندش امام حسن عسکری(ع) بر بالین او بود به شهادت رسید.


حجت الاسلام قلعه بالایی در پایان با اشاره به مظلومیت اهل بیت در عصر کنونی افزود: متأسفانه در حال حاضر نیز این امام بزرگوار غریب واقع شده و مردم  از سیرت و اقدامات امام هادی(ع) به خوبی مطلع نیستند و این از وظایف رسانه‌ها، شیعیان و طلاب است که با برگزاری مراسماتی به شناساندن بیشتر ائمه و الگوسازی اخلاقی و عملی سیره آن بزرگواران اهتمام داشته باشند./967/ت302/ح

ارسال نظرات