۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۲۵۶۴۵۵
نماینده ولی فقیه در قزوین:

رسیدن به همزبانی بدون همدلی موجب نفاق و دورویی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در قزوین با بیان این‌که همدلی مقدمه همزبانی است گفت: رسیدن به همزبانی بدون همدلی سبب نفاق و دورویی می‌شود چرا که در این مرحله انسان مطابق قلب و عقیده خود رفتار نمی‌کند و فقط در زبان اظهار همدلی می‌کند که این از خصوصیات منافقان است.
حجت الاسلام والمسلمين عابديني، نماينده ولي فقيه در قزوين حجت الاسلام عبدالکريم عابديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در قزوین ظهر امروز در جلسه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان قزوین که در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین با حضور اعضای آن برگزار شد، گفت: رسیدن به همدلی و همزبانی نیازمند مقدماتی است و توجه به ریشه‌های اعتقادی مانند ایمان به خدا و روز رستاخیز، اعتقاد به رسالت و نبوت، باور نسبت به آیات الهی و نیز التزام به ولایت و امامت همدلی می آورد.

 

وی در ادامه با بیان این‌که همدلی مقدمه همزبانی است، افزود: رسیدن به همزبانی بدون همدلی سبب نفاق و دورویی می‌شود چرا که در این مرحله انسان مطابق قلب و عقیده خود رفتار نمی‌کند و فقط در زبان اظهار همدلی می‌کند که این از خصوصیات منافقان است.

 

امام جمعه قزوین بزرگداشت مناسبت‌های دینی و برگزاری مراسم‌های مذهبی را مصداق و نمودی از تعظیم شعائر الهی دانست و ابراز کرد: تعظیم شعائر الهی سبب بیمه شدن افراد جامعه از انحرافات اخلاقی و رفتاری می‌شود و اهتمام در برگزاری هر چه باشکوه تر آن وظیفه همگانی است.

 

نماینده ولی فقیه در قزوین تصریح کرد: هر کسی نخواهد در فضای سالم و سرشار از معنویات و شعائر الهی زندگی کند، خود به خود به سمت محیط های گناه‌آلود کشیده می‌شود که این کار سبب گرفتاری به عذاب در دنیا و آخرت می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار داشت: اگر با انجام فعالیت‌های مذهبی، دینی و فرهنگی نتوانیم افراد جامعه را به سمت فرهنگ ناب اسلامی جذب کرده و برای تعظیم شعائر الهی مخاطب جمع نکنیم، دشمن از طریق  تهاجم فرهنگی نیروهای ما را به سمت خود خواهد برد.

 

این کارشناس تفسیر قرآن با انتقاد از نامگذاری‌های برخی از ماه‌ها و فصول سال و اجرای برنامه‌های خاص در این ایام گفت: نامگذاری ماه یا فصل خاصی به عبادت و نیایش خداوند، ممکن است در برخی انسان‌های ضعیف‌النفس این تفکر را ایجاد کند که عبادت و بندگی الهی فقط مختص این زمان های خاص است و لازم نیست در بقیه فصول و روزها به انجام تکالیف خود بپردازد.

 

وی با اشاره به آیات 41 و 42 سوره احزاب « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْرًا کَثِیرًا/ وَسَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَأَصِیلًا؛ ای کسانی که ایمان آورده‏اید خدا را بسیار یاد کنید و صبح و شام او را تسبیح کنید»، گفت: عبادت و اطاعت خداوند محدود به زمان و مکان خاصی نیست و مطابق آیات الهی، انسان باید در همه حال به ذکر و یاد خداوند مشغول باشد.

 

نماینده ولی فقیه در قزوین ابراز داشت: هر کدام از سه ماه رجب، شعبان و رمضان مقدمه و آمادگی برای ورود به ماه دیگر است و ماه رمضان هم مقدمه ای برای ورود به شب قدر و آغاز سال جدید انسانی است و باید از فرصت ها و عظمت این ماه‌ها استفاده کنیم.

 

امام جمعه قزوین با اشاره به برگزاری اعتکاف گفت: اصل اعتکافی که پیامبر اسلام(ص) آن را انجام می‌دادند مربوط به دهه آخر ماه رمضان است و برگزاری اعتکاف سبب به وجود آوردن فضایی ارزشمند در جهت عبادت خداوند و آشنایی افرادی با تفکرات یکسان با هم و استفاده از این دوستی‌ها در فرصت‌های بعدی می‌شود و  کسانی می‌توانند در مورد آن اظهار نظر کنند که برای ورود به آن لحظه شماری می‌کنند.

 

وی افزایش بصیرت را از جمله نتایج اعتکاف برشمرد و گفت: در اعتکاف انسان فرصت پیدا می‌کند تا به ذکر خداوند مشغول شود و مطابق آیه دو سوره انفال «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ؛ مؤمنان تنها کسانی هستند که هر وقت نام خدا برده شود، دلهاشان ترسان می‏شود و هنگامی که آیات او بر آنها خوانده می‏شود، ایمانشان افزون می‏شود و تنها بر پروردگارشان توکل دارند»، مؤمنان واقعی کسانی هستند که به ذکر خداوند مشغول شده و این ذکر سبب افزایش بصیرت و ایمان آنها می شود و توجه به این مسأله هم باید یکی از نتایج و برنامه‌های اعتکاف باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی با تأکید بر اثرگذاری سلسله جلسات هماهنگی مراسم های فرهنگی و مذهبی تصریح کرد: نتیجه و خروجی جلسات باید چشم‌اندازهای معنوی شهر، تأثیرگذاری روی اخلاق اجتماعی و فردی مردم، شئونات روزمره و محیط های مختلف علمی باشد.

 

وی در پایان گفت: مطمئنا برگزاری جلساتی برای هماهنگی و انجام برنامه های فرهنگی و مذهبی دارای اثراتی هست اما باید همه تلاش کنند تا این تأثیرگذاری افزایش یافته و نتایج آن هم بیشتر به چشم بیاید./955/پ202/ح

ارسال نظرات