۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۲۵۷۴۳۶
رییس انجمن علمی ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم بررسی کرد؛

فرصت‌های پیش‌رو برای تحکیم اتحاد جهان اسلام

خبرگزاری رسا ـ رییس انجمن علمی ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم به بررسی فرصت‌های اتحاد جهان اسلام پرداخت و گفت: در راستای رسیدن به وحدت اسلامی باید از فرصت‌های فرهنگی، ملی، بومی، جهانی و حوزه‌های علمیه استفاده کرد و در این میان، نوسلفی‌ها یکی از بهترین فرصت‌ها هستند.
وحدت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدجواد صاحبی، رییس انجمن علمی ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در نشست علمی «اتحاد جهان اسلام؛ ضرورت‌ها و بایسته‌ها» که از سوی پ‍ژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) و اداره همکار‌های علمی و پژوهشی قم در مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت.

 

وی در ابتدای سخنان خود به ضرورت بررسی زمینه‌های ملی، فرهنگی و جهانی در راستای اتحاد جهان اسلام اشاره و اظهار کرد: مسلمانان به این نتیجه رسیده اند که اختلافات و منازعات فرقه‌ای بسیار خطرناک است و بر همین اساس طرح‌هایی تا کنون ارائه کرده‌اند.

 

رییس انجمن علمی ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم ادامه داد: بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های مربوط به اتحاد جهان اسلام به سبب ضعف‌های ناشی از تعصبات اعتقادی یا نژادی دچار مشکل شده و مصلحان طراح را در رسیدن به هدف والای شان ناکام گذاشته است.

 

وی خاطرنشان کرد: کوابکی بیشترین صحبت‌ها درباره وحدت را مطرح کرده است و خود نیز به سبب اصالت ایرانی که دارد، عشق به اهل‌بیت(ع) را به ارث برده و این را در نوشته‌هایش اظهار می‌دارد اما به سبب تعصبات نژادی و اسراری که بر محور قرار دادن عرب‌ها و عربستان در رأس اتحاد جهان اسلام داشت، طرح‌هایش با شکست مواجه شد.

 

صاحبی عنوان کرد: سلفی‌ها عامل درگیری‌های فرقه‌ای هستند اما میان این فرقه هم تنوع های بسیاری وجود دارد و نباید همه را مثل یکدیگر دانست؛ در حال حاضر بیش از 14 گونه سلفی وجود دارد که در بسیاری از مواضع با یکدیگر اختلاف دارند.

 

وی با بیان این‌که نوسلفی گری فرصتی برای شیعه بود تا از آن استفاده کند، تأکید کرد: الاخوان علیه ابن سعود قیام کرد و محمد بن عبدالوهاب را منحرف دانست که از تمام مظاهر تجمل کنونی که هیچ یک در قرآن و سنت نیامده بود، استفاده می‌کند؛ همین امر سبب اختلاف آنان با سایر فرقه‌ها بر سر خلف صالح شد.

 

رییس انجمن علمی ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم افزود: نوسلفی‌ها فعل و قول صحابه را با سیره پیامبر اکرم(ص) تطبیق می‌دادند و افرادی زیادی که تا پیش از این میان اهل‌سنت سلف صالح به حساب می‌آمدند را کنار گذاشتند.

 

وی ادامه داد: نوسلفی‌ها به سبب اشتباهات بسیار عثمان و بنی امیه، آنان را از سلف صالح خارج کرده و حضرت امیر مؤمنان علی(ع) را به عنوان یک سلف صالح پذیرفتند؛ همین سبب شد که شیعیان را نیز به عنوان پنجمین فرقه اسلامی قبول کنند.

 

صاحبی تأکید کرد: هنگامی که تفکر نوسلفی به مصر وارد شد، بر اخوان المسلمین اثر گذاشت و ارتباط میان ایران و کشورهای عربی را بهبود بخشید؛ این امر بسیار خوب بود و اثر تقریب و اتحاد را مضاعف کرد.

 

وی ادامه داد: در راستای ترویج افکار نوسلفی، شیخ الازهر شیعه را به عنوان یک مذهب رسمی معرفی کرد و کتاب‌های اصیل شیعیان را در مصر به چاپ رساند.

 

رییس انجمن علمی ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم اضافه کرد: ترویج افکار نوسلفی کار را به جایی رساند که در فلسطین کنگره‌ای از علمای اسلام تشکیل شد و حضور شیعیان هم در آن پر رنگ بود تا حدی که مرحوم کاشف الغطاء به مدت چندین روز امام جماعت آن کنگره شد و همه اهل‌سنت به وی اقتدا کردند.

 

وی تصریح کرد: روح وحدت در ایرانیان بسیار قوی است و بسیاری اروپاییانی که به ایران سفر می‌کنند، قائلند که ایرانی‌ها اهل انعطاف و مدارا بوده و با همه مسلمانان پیوند قلبی دارند تا حدی که در تمام درد‌ها و مشکلات مسلمانان، خود را شریک می‌دانند.

 

صاحبی عنوان کرد: همین که ایران، میدان منازعات مذهبی نشده، سرمایه عظیمی است؛ ایرانی‌ها همواره روحیه انعظاف پذیری با اقوام و مذاهب را حفظ کرده‌اند که از این فرصت در راستای اتحاد جهان اسلام باید استفاده کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: علمای شیعه هم تلاش‌های زیادی برای ایجاد وحدت کرده‌اند؛ حضرت آیت‌الله بروجردی که فقیه بسیار برجسته‌ای بود، در حال احتضار هم پیگیر مسأله تقریب بوده است.

 

رییس انجمن علمی ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم با بیان این‌که نباید اختلافات گذشته فرقه‌ای را برجسته کنیم، گفت: در راستای اتحاد اسلامی باید از فرصت فرهنگی کشور و حوزه‌های علمیه بهره بگیریم.

 

وی افزود: همچنین از فرصتی که نوسلفی گری به وجود آورده بود، می‌توانستیم استفاده کنیم؛ هنوز گروهی از نوسلفی‌ها وجود دارند که می‌توان با آن‌ها تعامل کرد و به مسیری آنان را بازگرداند که کمکی برای شیعه باشد.

 

صاحبی تأکید کرد: از فرصت سیاسی هم می‌توان برای ایجاد وحدت اسلامی استفاده کرد که این کار حاکمیت است؛ می‌بایست تعامل جدیدی با دنیای اسلام ایجاد شود.

 

وی با تأکید بر استفاده از فرصت حوزه‌های علمیه و علمای شیعه در راستای وحدت اسلامی، گفت: همچنین فرصت فرهنگی و بومی و ملی ما نیز در ایجاد جریان وحدت گرایی بسیار مؤثر است.

 

رییس انجمن علمی ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم گفت: مردم ترکمن صحرا بسیار منعطف هستند و در مراسمات عزاداری شیعیان شرکت می‌کنند و نیز همواره به زیارت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) فاطمه معصومه(س) می‌آیند؛ از چنین فرصت‌هایی باید به نحو احسن استفاده کنیم نه این که آن را ضایع کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از نمایندگان روحانی مجلس در شب عاشورا در حالی به منبر رفت که جمعی از مردم اهل‌سنت ترکمن نیز در آنجا حضور داشتند؛ وی صحبت‌های نیش داری بیان کرد که سبب اختلاف می‌شد؛ مسؤولان باید در این‌گونه مباحث دقت بیشتری به خرج دهند.

 

صاحبی با اشاره به اهمیت استفاده از فرصت جهانی علمای اسلام ابراز کرد: امروز باید راه‌های نزدیک شدن به نوسلفی‌ها را پیدا کنیم که چطور می‌توان آنها را منفعل کرد؛ باید به سوی یک فرهنگ سازی پیش برویم تا همگان به فرهنگ تقریب بیاندیشند./997/پ201/ف

ارسال نظرات