اثبات ادله وجود امامت به عنوان یکی از اصول دین
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمد اسدیان، مدیر مدرسه علمیه شبانه آیتالله مجتهدی تهرانی واحد قم در کلاس اخلاق هفتگی این مدرسه با بیان اینکه در فقه شیعه ما قائل به این هستیم که امامت از اصول دین است، اظهار کرد: این در حالی است که برادران محترم اهل سنت این اعتقاد را جزو سبد اعتقادی فقه خود نمیدانند.
حجتالاسلام اسدیان افزود: البته این موضوع را برای برادران اهل سنت نمیتوان تقصیری فرض کرد چراکه غیرمترقبه بودن حادثه خلافتی که برای ائمه اول تا سوم آنها و نحوه شکلگیری این سیستم خلافت به وجود آمد آنها را مجبور به حذف ولایت از سبد اعتقادی آنان کرد؛ هرچند برخی از علمای معاند با وحدت امروزه که اکثریت آنان را نیز علمای وهابی تشکیل دادهاند برای تصحیح این موضوع به قول خود شبهاتی را مطرح میکنند.
وی ادامه داد: باید دانست سیر طرح شبهات علیه بحث امامت و پاسخ آن از سوی علمای شیعه تمامنشدنی است چراکه اساس طرح این شبهات خارج از حتی مبانی اعتقادی کلی مسلمانان است.
مدیر مدرسه علمیه شبانه آیتالله مجتهدی تهرانی واحد قم خاطرنشان کرد: این که هر روزه مدل به مدل و فرقه به فرقه و نحلههایی از اهل سنت به وجود میآید به دلیل عدم استقلال در مبانی و اندیشه آنان است؛ در حقیقت در بهطورکلی در سیستم خلافت یک مبنای محکمی وجود ندارد که پیروان این فرقه برمدار آن تکیه کنند و این باعث ایجاد فرقههای مختلف در این مذهب اسلامی شده است.
وی ادامه داد: شیعه در مبانی ولایی خود با طرح اصل امامت در اصول دینی و اعتقادی خود مبنایی محکم را اتخاذ کرده است که تا به حال هیچ عقبنشینی نداشته و فرقهای شاخص نیز در آن به وجود نیامده است.
حجتالاسلام اسدیان با بیان اینکه اهل سنت اگر در اصول دین خود معتقد به امامت باشند در پاسخگویی برخی از اعتقادات خود دچار مشکل میشوند، گفت: اگر هم بخواهند امامت را منتسب به خلفا خود بدانند نیز مشکلی که دامنگیر آنها خواهد شد در تعارضهایی است که در سیره و رفتارهای این خلفا با نبی مکرم اسلام (ص) دچار مشکل میشوند؛ خلافت و امامت این اشخاص با این همه اختلاف در سیره و رفتار و اعتقادات امری غیر معقول و نشدنی خواهد بود.
مدیر مدرسه علمیه شبانه آیتالله مجتهدی تهرانی واحد قم افزود: اگر قرار باشد این مبنا را به عنوان اصول دین خود قبول کنند مجبورند این مسأله را از ریشه بزنند که چه کسی گفته است امامت از اصول دین است؛ اثبات اینکه امامت از اصول دین است چیزی ساده است چراکه چند آیه قران را در کنار چند روایت و سیره نبی مکرم اسلام را کنار هم قرار دهیم آنقدر روشن خواهد شد که نیازی به استدلال نخواهد داشت.
حجتالاسلام اسدیان با بیان اینکه عجیب برای ما این است که آنها با این مسائل آشنا هستند ولی تمکین نمیکنند، گفت: آیهای که در لحظاتی قبل از واقعه غدیر نازلشده است میفرماید «یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیک مِن رَّبِّک وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یعْصِمُک مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ»؛ در فراز آخر این آیه میفرماید که ای رسول ما اگر این مورد خاص که مدنظر ماست انجام نشود 23 سال نبوتت هیچ است.
مدیر مدرسه علمیه شبانه آیتالله مجتهدی تهرانی واحد قم با اشاره به اینکه این مطلب چقدر مهم بودن است که بودن و نبودن آن برابر با قبول شدن و نشدن رسالت رسولالله(ص) است، تصریح کرد: عقل در این مورد میگوید که هر جایگاهی که برای نبوت قائل هستید باید برای امامت و وصایت حضرت رسول اکرم(ص) نیز قائل باشید.
وی ادامه داد: در آیاتی دیگر در همین سوره بعد از واقعه غدیر میفرماید «الْیوْمَ یئِسَ الَّذینَ کفَرُوا مِنْ دینِکمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دیناً» یعنی اینکه امروز، کافران از زوال آیین شما، مأیوس شدند بنابراین، از آنها نترسید! و از مخالفت من بترسید! امروز، دین شمارا کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین جاودان شما پذیرفتم.
حجتالاسلام اسدیان با بیان اینکه اکمال با یک امر ساده فردی کماهمیت اتفاق نمیافتد، گفت: اکمال یعنی اتفاق ویژهای حادثشده است که آخرین دین آسمانی به بالاترین حد کمالش رسیده است به نحوی که خدای متعال از آن اعلام رضایت میکند.
وی افزود: تفتازانی که از علمای بزرگ اهل سنت است از او تعبیر میکنند به فرسان علم کلام و از اعیان قرن هشتم هجری و متوفای 793 است؛ نیز همین تعبیر رادارند که پیغمبر اکرم(ص) فرمود من مات ولم یعرف إمام زمانه مات میتة جاهلیة یعنی هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، مرگش مرگ جاهلی است.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در ادامه آمده است که «فإن وجوب الطاعة والمعرفة یقتضی وجوب الحصول»، ابراز کرد: وقتیکه اطاعت از امام واجب باشد و شناخت امام واجب باشد باید انسان دسترسی به امام پیدا کند؛ همچنین گفته است که امام را بیابد و یک چیزی باید در خارج محقق شود و تا محقق نشود طاعت و معرفت محقق نمیشود و این مطلب در شرح المقاصد فی علم الکلام ج 2 ص 275 آمده است.
مدیر مدرسه علمیه شبانه آیتالله مجتهدی تهرانی واحد قم با اشاره به اینکه این مطلب چقدر مهم است که ندانستن آن برابر با مرگ جاهلی است، عنوان کرد: بنابراین به این راحتی نمیتوان گفت که امامت از مسائل فردی است.
وی افزود: صراحتاً مطرحشده است که امامت باید به عنوان یک اصل باید در جامعه اسلامی باشد چراکه غیر از آن مرگ جامعه اسلامی یک مرگ جاهلی است./921/پ202/ف