۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۲۵۸۶۲۵
عضو مجمع نماینگان طلاب و فضلای قم:

اعتکاف بزرگ‌ترین فرصت خلوت با معبود است

خبرگزاری رساـ عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با بیان این‌که اعتکاف بزرگ‌ترین فرصت خلوت با معبود است، گفت: اعتکاف انسان را از تعلقات دنیوی جدا کرده و فرصت تفکر را به او می‌بخشد.
مراسم اعتکاف

حجت الاسلام حسن مرادی عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم وکارشناس دینی درگفت وگو با خبرنگار خبر گزاری رسا گفت: یکی از مواردی که مردم امروز به آن نیاز دارند خلوت کردن و فکر کردن است و متأسفانه تمدن غرب با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف و ابزارهای رسانه ای مانند تلویزیون وماهواره، فضایی ایجاد می‌کند که انسان فرصتی برای فکر کردن نداشته باشد.

 

ححت الاسلام مرادی با بیان این‌که در دین اسلام به تفکر اهمیت بسیاری داده شده است، افزود: یک لحظه فکر کردن بهتر از هفتاد سال عبادت است و خدا بیامرزد کسی را که فکر کند از کجا و برای چه امده است و به کجاخواهد رفت؛ در اعتکاف انسان فرصتی پیدا می‌کند که از این تعلقات جدا شود و بیشتر فرصت فکر کردن پیدا کند.

 

وی با استناد به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر این‌که نباید در اعتکاف برنامه های متعدد گذاشته شود، اظهار داشت: این برنامه های فراوان که با روح اعتکاف منافات دارد، سبب می شود که فرصت فکر کردن و خلوت با معبود را از معتکف بگیرد.

 

عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم پس از مقایسه کردن اعتکاف با چله نشینی در سایر ادیان بیان کرد: اعتکاف گونه ای جداشدن از جامعه است ولی نه مانند بعضی از ادیان که چله نشینی می کنند و از اجتماع فاصله می گیرند و به تنهایی عبادت می کنند بلکه اعتکاف در محل تجمع صورت می گرد.

 

وی با بیان این‌که اعتکاف هم جنبه فردی دارد و هم اجتماعی، گفت: اعتکاف باید در مسجد جامع باشد و مسجد جامع، مسجدی است که محل رفت و آمد مردم باشد یعنی اسلام می‌خواهد آن عبادتی را که انسان قصد دارد پنهانی انجام دهد و از مردم به نوعی کناره‌گیری کند، در جایی باشد که محل رفت و آمد عمومی است.

 

این کارشنا س امور مذهبی درباره اهمیت داشتن اعتکاف در نزد پیامبر اکرم(ص) گفت: پیامبر اکرم(ص) در هر سال حداقل 10 روز اعتکاف به جا می آوردند و در یک سال که نتوانستند اعتکاف یه جا بیاورند سال بعد 10 روز قضای آن را به جا آوردند.

 

حجت الاسلام مرادی در مورد زمان اعتکاف نیز توضیح داد: گرچه امروزه اعتکاف در ایام البیض برگزار می‌شود و پیامبر به اعتکاف در ماه رمضان سفارش کرده اند اما اعتکاف اختصاص به این ایام ندارد و در همه ماه‌ها قابل اجرا است.

 

وی اظهار داشت :اعتکاف اختصاص به اسلام نداشته بلکه قبل از اسلام هم بوده است و حضرت ابراهیم(ع) مسجد الحرام را برای افرادی که می‌خواستند طواف انجام داده و معتکف شوند، آماده می‌کرده است./1342/ت302/ی

ارسال نظرات