۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۲۵۹۴۳۳
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطرح کرد؛

لزوم برگزاری جلسات نظریه‌پردازی قرائت قرآن

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: این موضوع که شورای عالی قرآن هر ساله یک نشست تخصصی با حضور اساتید، قاریان و حافظان قرآن برگزار می کند بسیار خوب است اما کافی نیست و باید جلسات و نشستهای نظریه پردازی قرائت را هر ماه یکبار داشته باشیم؛ یکی از کارهای بزرگ در این حوزه استخراج نظام جامع موضوعی و به روزرسانی مسائل برای پژوهشهای فقه است.
حجت‌الاسلام حميد محمدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مراسم اختتامیه بخش علمی یازدهمین نشست تخصصی اساتید، قاریان و حافظان قرآن که امروز در مجتمع امام خمینی برگزار شد، اظهار داشت: قرآن خوانی یکی از اصول تزکیه و تعلیم حکمت و کتاب است.
 
وی با بیان اینکه تلاوت دائمی قرآن نقش پایه‌ای در مراحل بعدی دارد، افزود: بهره گیری از هنر تلاوت با لحاظ اصالت تلاوت، بخش مهمی از کار ما است؛ ما قبول داریم که قرآن با معارفش در عقل ها و با زیبایی هایش در قلب‌ها نفوذ کرده است.
 
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به برگزاری یازدهمین نشست تخصصی اساتید، قاریان و حافظان قرآن که از روز گذشته آغاز شده است، عنوان کرد: این جلسه که به ابعاد هنری قرآن توجه دارد یک جلسه کلیدی است و تأثیر حس زیبایی شناختی قرآن در دنیا و آخرت برای ما تجلی می شود چرا که روایت است در میان نعمت های بهشت، بهترین نعمت صوت خوش است.
 
حجت الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: قاریان در دوران صدر اسلام تأثیر و نفوذ زیادی داشتند و در آن دوران قرائت قرآن کاسبی و تظاهر نبود بلکه یک حرکت مخلصانه برخاسته از عمق وظیفه دینی بوده است.
 
وی با عنوان این مطلب که ابعاد زیبایی شناختی سمع زیاد است، گفت: موسیقی دنیا را فراگرفته است و اکثر کشورها بر روی آن سرمایه گذاری شیطانی می کنند. اما حقیقت موسیقی در قرائت به صورت تحقیق و ترتیل متجلی شده است و قرائت همواره جزو دغدغه های مسلمانان بوده است.
 
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان داشت: قرائت قرآن از موسیقی ادبی تأثیر گرفته و به این دلیل که قرآن به زبان عربی است و مخاطبان آن از اول عرب زبان ها بوده اند پس موسیقی عربی در سایه قرائت قرآن رشد پیدا کرده است اما جای تأسف است که در دیگر ملل اسلامی، قرائت مجالی در هنر آنها ندارد در حالی که می توانست موسیقی دیگر ملل به تعالی قرائت کمک کند و قرائت هم به رشد موسیقی آنها کمک می کرد.
 
حجت الاسلام محمدی افزود: اگر بتوانیم پیوند عمیق قرآن را با فرهنگ موسیقیایی ملل کشف کنیم و این رابطه را به صورت نظام مند سازمان دهی کنیم بسیار خوب است. مهم ترین وجوح خدمت موسیقی به ساحت قرآن بکارگیری صحیح موسیقی در قرائت قرآن است و موسیقی می تواند پیوند عمیق و ویژه ای با قرآن پیدا کند.
 
وی ادامه داد: مهم ترین راهبرد جمهوری اسلامی ایران در هزار سوم تأسیس تمدن قرآن بنیان است و این امری است که نظام جمهوری اسلامی ایران با تمام قوا بر آن تأکید دارد و البته بعد از بیداری اسلامی، قدم‌های بسیار موثری با وجود مخالفت‌ها برداشته شده است.
 
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه ابعاد معرفتی قرائت قرآن مباحث مهمی تحت عنوان فلسفه قرائت دارد، گفت: فلسفه قرائت کمتر از فقه قرائت نیست و پیشنهاد دارم که پژوهشکده این با عنوان فلسفه قرائت در کشور راه اندازی شود چرا که بحث فلسفه قرائت بسیار کلیدی و حساس است. همچنین بحث فقه قرائت نیز مسئله بسیار مهمی است که می تواند آینده روشنی را در حوزه قرائت پیش روی ما بگذارد.
 
حجت الاسلام محمدی تصریح کرد: یکی از الزامات جمهوری اسلامی ایران توجه به ابعاد معرفتی و فقهی و توجه به فلسفه و فقه قرائت است که البته فلسفه قرائت بسیار مهم تر و حساس تر از فقه قرائت است.
 
وی در ادامه افزود: این موضوع که شورای عالی قرآن هر ساله یک نشست تخصصی با حضور اساتید، قاریان و حافظان قرآن برگزار می کند بسیار خوب است اما کافی نیست و باید جلسات و نشستهای نظریه پردازی قرائت را هر ماه یکبار داشته باشیم؛ یکی از کارهای بزرگ در این حوزه استخراج نظام جامع موضوعی و به روزرسانی مسائل برای پژوهشهای فقه است. صدها رسانه در حوزه دکتری، نیازمند موضوع هستند و دبیرخانه نشست تخصصی اساتید، قاریان و حافظان قرآن می تواند نظام جامع موضوعی را برای این رساله ها ارائه کند.
 
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر حمایت از پژوهشهای میان رشته ای و فرارشته ای قرائت، خاطرنشان کرد: برگزاری دوره های تخصصی آموزشهای نظام مند، برگزاری دوره های رسمی دکتری، برگزاری جلسات مشترک بین قاریان و اساتید قرائت و فقه، راه اندازی سامانه اطلاعاتی، برگزاری جلسات نقد و بررسی قرائت استادانه و حمایت از ترجمه متون مرتبط خارجی و عربی به سایر زبانها از اقدامات خوبی است که می تواند از طریق دبیرخانه این همایش دنبال شود.
 
حجت الاسلام محمدی بیان داشت: ایجاد شبکه تلویزیونی ماهواره ای جهان اسلام با رویکرد قرائت حتی با فعالیت چند ساعت در روز نیز بسیار موثر است و این شبکه تلویزیونی باید بتواند تغزیه فکری لازم را در این حوزه بدهد./806/پ202/ح
ارسال نظرات