۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۲۶۰۱۵۱
مدیر مؤسسه میراث شیعه تبریز:

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در شهرسازی مورد توجه قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه میراث شیعه تبریز با بیان این‌که شهر و شهرسازی اسلامی جایگاه ویژه ای در تمدن‌سازی نوین اسلامی مورد نظر رهبری دارد، گفت: امید است ویژگی‌های شهر اسلامی که مفصلا مورد بحث قرار گرفته و محدود به موارد مذکور نیست در طراحی شهرهای جدید موردنظر قرار گیرد.
الگوي اسلامي ايراني

حجت الاسلام رحیم قربانی، استاد حوزه علمیه تبریز و پژوهشگر علوم دینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که خدا را شاکریم که ما را در زمره طراحان بلد طیب و مسکن امن قرار داد تا بتوانیم الگوی آن را بازسازی کنیم، گفت: در تلاشی توانستیم معارف ناب اسلامی را که در گوشه کتابخانه های دنیا خاک می خورد، بیرون کشیده و به جهانیان عرضه کردیم تا همگان بدانند و ببینند که خدا و پیامبرش و خاندان مطهر وی برای رساندن انسان به لقای الهی، شهر و اجزای فضایی مناسبی را طراحی کرده است.


وی افزود: تمدن پر افتخار ایران اسلامی منظره ای باشکوه از هنر و خلاقیت، این سرزمین را به نمایش گذاشته است و مسلمانان عصر حاضر بنا به دلایل هویتی و استعماری نتوانسته اند رشته آن را ادامه داده و تمدن خود را بارور کنند، بنابراین، امروزه فقط نام و تاریخی از آن باقی مانده است که متأسفانه تنها افتخار انتساب به آن نصیب ما شده است.


حجت‌الاسلام قربانی با بیان این‌که لازمه بازگشت به آن ریشه و اساس، آگاه شدن از مبانی نظری و عملی آموزه های اسلامی است، گفت: برای رسیدن به الگوی مناسب شهر اسلامی که مبتنی بر آموزه های اسلامی بوده باشد، باید دید که اوصاف و مؤلفه های شهر از نظر اسلام چیست؟


مدیر مؤسسه میراث شیعه تبریز با بیان این‌که با تکیه بر آیات قرآن ملاک های شهر مطلوب اسلامی را می توان استخراج کرد، گفت: اوصاف شهر مطلوب اسلامی، امنیت، اطمینان، دین الهی(رسالت و نبوت)، فراوانی رزق و زراعت است که می‌توان از آیه 112 سوره نحل استخراج کرد.


وی از دیگر ویژگی‌های شهر اسلامی را ویژگی «طیب» دانست و افزود: بلد طیب در تفاسیر شیعی به مکانی گفته می‌شود که حاصل‌خیز بوده و بیشترین محصولات کشاورزی را بارور کند و ویژگی دیگر را می‌توان آمن بودن را در آیه 35 سوره ابراهیم مشاهده کرد، آمن در معنا متفاوت با امن و امنیت است و از نقطه نظر جمعیتی وصف شهر قرار می گیرد، چنانکه در ذیل آیه به ایمان اهل شهر تأکید شده است.


حجت‌الاسلام قربانی در پایان با بیان این‌که از آنجایی که شهر و شهرسازی اسلامی جایگاه ویژه ای در تمدن‌سازی نوین اسلامی مورد نظر رهبری دارد، تأکید کرد: امید است ویژگی‌های شهر اسلامی که مفصلا مورد بحث قرار گرفته و محدود به موارد مذکور نیست در طراحی شهر های جدید مورد نظر قرار گیرد./854/ت302/ح

ارسال نظرات