۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۹
کد خبر: ۲۶۰۴۹۳

انسان کامل، معتدل ترین شخصیت در همه حوزه ها است

خبرگزاری رسا ـ جت الاسلام زائری گفت: داشتن روحیه ای معتدل و میانه رو در امورت دنیوی و اخروی مقبول و مطلوب شریعت اسلام بوده و حتی در مسائل اجتماعی و سیاسی هم تندروی و کندروی بازتاب های منفی به همراه داشته و گاهی مشکل ساز می شود.
حجت الاسلام زائري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  حجت الاسلام زائری، مدیر مجموعه شهدای انقلاب اسلامی شامگاه سه شنبه23  اردیبهشت ماه در جلسه ای از سلسله جلسات اصول کافی که در مسجد هفتاد دوتن مجموعه شهدای انقلاب برگزار شد با اشاره به ضرورت شکل گیری اعتدال از منظر اسلام  گفت: از منظر اسلام انسان کامل، معتدل ترین شخصیت در همه حوزه هاست. و داشتن روحیه ای معتدل و میانه رو در امورت دنیوی و اخروی مقبول ومطلوب شریعت اسلام بوده و حتی در مسائل اجتماعی و سیاسی هم تندروی وکندروی بازتاب های منفی به همراه داشته و گاهی مشکل ساز می شود.


وی در ادامه افزود: از این رو خداوند از مردم می خواهد برای نیل به کمال مطلق و تقرب الی الله و زندگی سعادتمند در دنیا و آخرت، اعتدال گرایی و میانه روی را نصب العین زندگی خویش قرارداده و هرگز به افراط و تفریط گرایش پیدا نکنند.

 

مدیر مجموعه شهدای نقلاب اسلامی افزود: هنگامی که اعتدال و میانه روی در نفس و درون کسی شکل بگیرد و در شاکله وجودی او نهادینه شود در همه امور زندگی این رویه را حفظ خواهد کرد و مبتلای افراط و تفریط نمی گردد. بر این اساس، رعایت این اصل برای رسیدن به کمال مطلوب، ضروری است. چرا که پیمودن راه تکامل و دست یابی به هدف نهایی، در گرو رعایت اعتدال در همه زمینه های زندگی است.

 

وی تصریح کرد: بی تردید ریشه بسیارى از انحرافات فردى و اجتماعى را مى‏توان در عدم رعایت اصل اعتدال جست؛ چه مشکلاتى که انسان در رابطه با خود پیدا مى‏کند و توانایی حل آنها را ندارد و چه مشکلاتى که در خانواده و روابط خانوادگى ظهور یافته و چه مشکلاتى که در جوامع به سبب عدم رعایت این اصل ظهور و بروز می کند.


حجت الاسلام زائری با اشاره به حکمتی از نهج البلاغه افزود: اعتدال نشانه خردمندی است و افراط و تفریط نشان دهنده جهل و نادانی است و ریشه در ناآگاهی و جهل انسان ها دارد. انسانی که میانه رو باشد و اعتدال را رعایت کند امور زندگی برای او سهل خواهد شد و مورد توجه و رحمت خداوند قرار می گیرد و این کار سبب تعادل در آرزوهای انسان و موجب جلب توفیق الهی و موفقیت انسانها خواهد شد.


وی با اشاره به آیاتی از قرآن افزود: از تفسیر و مفهوم این آیات می توان دریافت که مقصود از « الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ » در همه آیات همان راه راست و میانه و موافق با شریعت بوده، راهی که کجی در آن راه ندارد و به دور از هر گونه افراط و تفریط است.

 

مدیر مجموعه شهدای نقلاب اسلامی ادامه داد: حال که قرآن، اعتدال و میانه روی را، راه مستقیم برمی شمارد، می توان دریافت که از نظر اسلام دست یابی به هر کمالی تنها از راه اعتدال گرایی ومیانه روی در امور میسّر است؛ زیرا به تعبیر قرآن، راه مستقیم، راهی است که انسان را به کمالات مطلق می رساند و با ایجاد زمینه های تقرب جویی به خداوند، زمینه ادای رسالت خلافت الهی را به شکل کامل و مطلق برای انسان پدید می آورد.

 

وی با تأکید بر اینکه اعتدال، عنصر اساسی در دست یابی انسان به کمال است افزود:  رفتار انسان اگر توأم با اعتدال باشد، ماندگاری و تثبیتش در روح و روان، بیشتر از رفتاری است که توأم با افراط و تفریط باشد.


حجت الاسلام زائری در پایان افزود: راه مستقیم راه اعتدال و پایداری است، مستقیم به معنای «راه راست» که در میان مردم متداول است نمی‌باشد؛ بلکه مستقیم و استقامت در فرهنگ قرآن و زبان عربی به معنای «قوام و پایداری توام با اعتدال و تعادل» را گویند وگرنه مفهوم پایداری با کلمه صبر و مقاومت بیان می‌شود نه استقامت. به همین دلیل همه ادعیه مستحب هستند مگر این دعا که خواندنش امری واجب است./817/پ202/ح

ارسال نظرات