۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۲۶۰۶۸۵
امام جمعه مانه و سملقان:

جایگاه واقعی وقف و حوزه های علمیه برای مردم تبیین شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مانه و سملقان با تأکید بر توجه بیشتر خیّران و واقفان به حوزه های علمیه، گفت: باید جایگاه واقعی وقف و حوزه های علمیه برای مردم تشریح و تبیین شود.
حجت الاسلام احمدزاده - نشست روحانيان با موضوع وقف و حوزه هاي علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت الاسلام عباسعلی احمدزاده، امام جمعه شهرستان مانه و سملقان امروز در نشست توسعه و ترویج فرهنگ وقف حوزه های علمیه که با حضور جمعی از مدیران فرهنگی و مذهبی خراسان شمالی و شهرستان در محل حرم مطهر حضرت سیدابراهیم(ع) انصار برگزار شد، اظهار کرد: باید سنت حسنه وقف به عنوان احسانی ماندگار در بین مردم بیش از گذشته ترویج شود.

 

وی با تأکید بر فرهنگ سازی وقف در جامعه به ویژه در بین نسل های جدید، خاطرنشان کرد: افزون بر فرهنگ سازی برای اجرای وقف، باید به گونه ای برنامه ریزی، مدیریت و هدایت صورت گیرد که موقوفات جدید با نیت نیازهای روز جامعه وقف شوند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان مانه و سملقان با بیان این که تقویت و توسعه حوزه های علمیه یکی از نیازهای روز جامعه اسلامی محسوب می شود، افزود: از گذشته های دور تاکنون حوزه های علمیه متکی به دولت ها نبوده و همواره از سوی مردم و خیران تأمین می شدند اما امروز با توجه به ضرورت تقویت و توسعه مدارس دینی در کشور، می بایست توجه و حمایت های مردم و خیران از حوزه های علمیه بیشتر شود.

 

حجت الاسلام احمدزاده با اشاره به این که یکی از منابع مالی در این زمینه وقف با نیت حوزه های علمیه است، اظهار کرد: باید این سنت نیک در جامعه اسلامی پررنگ تر شود.

 

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی  اضافه کرد: برای تقویت بیش از پیش وقف با نیات حوزه های علمیه در جامعه می بایست جایگاه واقعی وقف و حوزه های علمیه برای مردم تشریح و تبیین شود.

 

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی نیز در این نشست با بیان این که وقف همواره در خدمت دین بوده است، افزود: وقف کردن بزرگ ترین نعمت و مصداق اطاعت از خداوند است که رضایت باری تعالی را در پی داشته و از طرف دیگر سبب رفع مشکلات و نیازهای جامعه در بخش های مختلف می شود.

 

وی تصریح کرد: در این راستا می بایست فرهنگ وقف بیش از گذشته در جامعه ترویج شود که در این میان حوزه های علمیه و طلاب و روحانیان توان بالایی برای اجرای این امر مهم و ترویج بیش از پیش وقف در بین مردم دارند.

 

حجت الاسلام سهرابی با تأکید بر استفاده از ظرفیت روحانیان و علما برای ترویج و تبیین فرهنگ وقف در کشور، یادآور شد: در حال حاضر وضعیت وقف با نیات حوزه های علمیه در استان و کشور چندان مناسب نیست که لازم است روحانیان مبلغ وقف، به این موضوع نیز توجه ویژه ای داشته باشند.

 

حجت الاسلام عباسعلی مهدوی راد، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مانه و سملقان نیز در این نشست، با بیان این که ترویج سنت حسنه وقف یکی از رسالت های طلاب و روحانیان مبلغ است، اضافه کرد: روحانیان می بایست خیران و واقفان را نسبت به نیازهای روز جامعه اسلامی آشنا کنند.

 

وی یکی دیگر از کارکردهای روحانیان در این زمینه را احیای موقوفات گذشته عنوان کرد و افزود: روحانیان باید برای تشویق و ترغیب مردم جهت روی آوردن به سنت حسنه وقف و نیز احیای موقوفات مجهول در روستاها و شهرها بیش از میزان فعلی نقش آفرینی داشته باشند./9314/پ202/ب5

 

ارسال نظرات