۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۲۶۱۹۶۸
عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران:

دم زدن از راه امام تا زمانی که حب آمریکا در دل باشد بی‌معنا است

خبرگزاری رسا ـ شاگرد شهید مطهری با بیان این‌که اگر کسی حب غیر ولیّ حق در دل دارد، حتی در نماز هم باشد در جبهه‌ غیرحق است، گفت: تا وقتی که حب آمریکا، صهیونیست‌ها و بیگانه در دل باشد، از امام خمینی گفتن بی‌معنا است.
حجت الاسلام والمسلمين يحيي کبير
حجت‌الاسلام والمسلمین یحیی کبیر، عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره سلوک عرفانی گفت: انسان باید در عرفان، هم ائمه اطهار(ع) را که انسان‌های کاملی هستند بشناسد و هم دشمنان‌شان را که راهزنان راهند شناسایی کند، آن‌وقت است که در عرفان به نتیجه می‌رسد؛ راه عرفان این نیست که کسی مانند دی وی دی فقط مغزش را پر از اصطلاح کند.
 
وی با بیان این‌که سلوک عرفانی بدون التزام به ظواهر شریعت و اوامر و نواهیِ الهی امکان‌پذیر نیست، ابراز داشت: فرد بعد از عمل کامل به شریعت، باید خواب، خورک و شهوات جنسی‌ را کنترل کند؛ آن‌وقت باید سحر داشته باشد، چراکه ما عارف بی‌سحر نداریم، موقع اذان هم باید در سجاده نشسته باشد؛ این‌ها آدابی است که فرد اگر می‌خواهد در مسیر عرفان قرار بگیرد، باید به آن ملتزم باشد.
 
عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران «عرفانِ بدون ولیّ» را «عرفان کاذب» نامید و با بیان ‌این‌که در مسیر الهی بدون انبیا و اولیا به جایی نمی‌رسیم، خاطرنشان کرد: محال است بدون انسانِ کامل هدایت شویم، در عصر غیبت هم به دستور امام موسی‌بن جعفر(ع) که فرمودند لاعلم الا من عالم ربانی یعنی علمِ (صحیح) نیست مگر در نزد عالم ربانی، باید عالم ربانی را پیدا ‌کنیم؛ چراکه طی طریق الهی بدون عالم ربانی امکان ندارد.
 
وی از امام خمینی(ره) به عنوان یک عالم ربانی و قطب تمام عیار در عرفان یاد کرد و ضمن بیان خاطره‌ای از آیت‌الله حسن‌زاده آملی، اظهار داشت: تعبیر آیت‌الله حسن‌زاده درباره عرفان امام خمینی(ره) این است که امام(ره) هفت شهر عشق را گشته و ما همه اندر خم یک کوچه‌ایم؛ ایشان می‌فرمود امام(ره) چیزهایی می‌دیدند که ما نمی‌توانیم ببینیم و باید زمان بگذرد تا ما بفهمیم چه می‌دیدند.
 
شاگرد شهید مطهری با یادآوری یکی از پیش‌بینی‌های‌ امام خمینی(ره) درباره فروپاشی شوروی، ضمن اشاره به تقابل آمریکا و دنیای غرب با اسلام و حقانیت، اظهار داشت: مادامی که محبت غیرحق و غیر انسان کامل الهی در قلب انسان باشد، نور الهی در آن، ‌جا نمی‌گیرد؛ آن‌وقت است که محبت به سمت غیر حق می‌رود و رهبر و الگوی فرد، انسان باطل می‌شود.
 
وی در پایان تأکید کرد: تا وقتی که حب آمریکا، صهیونیست‌ها و بیگانه در دل باشد، دیگر از امام خمینی(ره) گفتن بی‌معناست؛ کسی که حب غیر ولیّ حق در دل دارد، حتی در نماز هم باشد، در جبهه‌ باطل است./845/ت302/ف
ارسال نظرات