۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۲۶۲۰۶۰
علاسوند:

کم‌کاری طلاب پای سخنرانان غیرحوزوی را به مجالس دینی باز کرده است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران با ابراز نگرانی از این‌که افراد حوزوی در کسب دانش دینی دچار کم کاری شده اند، گفت: کار به ‌جایی رسیده که در برخی مجالس افراد شخصی به ‌جای مبلغان امور دینی به سخنرانی می‌پردازند؛ برترین‌ها و نخبگان حوزه‌های علمیه مسؤول هستند و وظیفه‌دارند جریان دانش دینی را به دوش بکشند و در جامعه ترویج کنند.
خانم فريبا علاسوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فریبا علاسوند، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده پیش از ظهر امروز در هشتمین جشنواره برترین‌های حوزه‌های علمیه خواهران که در مجتمع حضرت نرجس (س) قم برگزار شد، با بیان این‌که فرد نخبه در تعریف قانونی شخص برجسته و کارآمدی است، اظهار کرد: از دیدگاه اسلام فرد نخبه کسی است که اثرگذاری او در مدیریت کشور محسوس باشد.

 

علاسوند بابیان این‌که استعداد برتر هم به فردی اطلاق می‌شود که به ‌صورت بالقوه نخبه است، عنوان کرد: تفاوت استعداد برتر با یک فر نخبه در این است که زمینه شکوفایی استعداد او صورت نگرفته است؛ در کشور ما استعدادهای برتر بسیاری وجود دارد و خیلی از این استعدادها به دلیل کم‌کاری صاحبان این استعدادها بروز و ظهور نکرده است.

 

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به این‌که قرار نگرفتن برخی از طلاب خواهر در مسیر پیشرفت و عدم اتکاء به نیروی درونی خود، عنوان کرد: همیشه نبود امکانات در دلیل عدم پیشرفت نیست.

 

عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران افزود: نخبه کسی است که بیشتر از این‌که اتکاء به نیروهای بیرونی و شرایط مطلوب برای کشف استعداد خود داشته باشد، با کمترین امکانات و استفاده از نیروی درونی خود فعالیتش را در راستای به فعلیت رساندن استعداد خود آغاز کند.

 

علاسوند با اشاره با این‌که علم همان مطلبی است که به انسان قدرت می‌دهد و سبب وجاهت اجتماعی و کارآمدی بیشتر فرد در اجتماع می‌شود، عنوان کرد: مهم این است که کدام علم و دانش انسان را به تعالی می‌رساند.

 

وی در ادامه به حضور خواهران دانشگاهی برای ادامه تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی حوزه خواهران اشاره کرد و گفت: از یک ‌سو ورود خواهران دانشگاهی به حوزه امیدوار کننده است چراکه اکثر این افراد به دلیل احساس مسؤولیت و همین‌طور خلأهای موجود در جامعه به ‌ویژه در حوزه زن و خانواده وارد مسیر حوزه و کسب علوم دینی شده‌اند.

 

علاسوند با اشاره به این‌که از سوی دیگر مسأله ورود خواهران دانشجو به حوزه‌های نا امیدکننده است، اظهار کرد: موضوع نا امیدکننده این است که تعداد طلاب شرکت‌کننده در دوره تحصیلات تکمیلی بسیار ناچیز است و اکثر طلاب خواهر برای تحصیلات تکمیلی به دانشگاه‌ها روی می‌آورند.

 

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان این‌که مهم‌تریم مسأله نا امیدکننده در خواهران طلبه این است که طلاب کمتر به کشف علم و رسیدن به قله‌های دانش فکر می‌کنند، خاطرنشان کرد: مسأله را در همسری و مادری خوب محصور کرده‌اند درحالی‌که این موضوع به ‌شدت آسیب‌زا است.

 

علاسوند با بیان این‌که اولویت همسری و مادری برای زنان امتیاز و نشان‌دهنده تفکر اسلامی بوده و از جایگاه والایی برخوردار است، گفت: ولی باید بدانیم محصور کردن زن در این حیطه خاص فقط، آسیب‌زا و جریانی تخریبی است.

 

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به این‌که جریان دانش، فرهیختگی و علم با کوشش با تلاش و صبر به دست می‌آید، افزود: امروز متأسفانه در ذهن طلاب جریان مدرک‌گرایی بر علم‌گرایی فائق آمده است و خواهران طلبه کمتر به دنبال تصرف دانش دینی هستند؛ امروز حوزه‌های علمیه برادران و خواهران باید بیشتر به تصرف دانش دینی و ترویج آن در جامعه معطوف شود تا نگرانی‌های این جریان مهم کاهش پیدا کند.

 

عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به این‌که امروز شاهد کم‌کاری افراد حوزوی در کسب دانش دینی هستیم و کار به ‌جایی رسیده که در برخی مجالس افراد شخصی به ‌جای مبلغان امور دینی به سخنرانی می‌پردازند، ادامه داد: برترین‌ها و نخبگان حوزه‌های علمیه مسؤول هستند و وظیفه‌دارند جریان دانش دینی را به دوش بکشند و در جامعه ترویج کنند.

 

وی اظهار کرد: طلاب باید از فرصت‌های کوتاه و بعضاً ناچیز بهترین استفاده را ببرند چون دانش و علم با زحمت به دست می‌آید و به‌ راحتی کسب نمی‌شود.

 

علاسوند با بیان این‌که امروز در جامعه، افراد عالم بسیار زیاد است ولی اکثر اینها عاقل نیستند، افزود: اگر کسی بخواهد عاقل شود باید عالم و عامل باشد و کیفیات وجودی خود اعم از ضعف و قوت را بشناسد و درصدد رفع و یا تعالی آن‌ها برآید.

 

وی با اشاره به این‌که امروز حوزه مطالعات زن و خانواده دارای اهمیت بسیاری است، بیان کرد: باید ببینیم که امروز چند نفر در جامعه وجود دارند که بتوانند به‌ عنوان نماینده اسلام در این حوزه از زنان و جایگاه واقعی آنان در جامعه مناظره و بحث کنند./921/پ202/ف

ارسال نظرات