مبانی هستی شناسی حکمت صدرایی تعامل با فرهنگ را متحول میکند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی امامی، دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، عصر چهارشنبه در نشست علمی «راهبردهای فرهنگ انقلاب اسلامی» که با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد اظهار داشت: فرهنگ به طور کلی معرفتی است که در زیست جهان انسانها وارد شده باشد.
وی با اشاره به وجود سه مفروض در فرهنگ ابراز داشت: در هر فرهنگی سه مفروض جامعه، انسان و معرفت وجود دارد که هر یک از مکاتب اجتماعی مبتنی بر اصول فلسفی خود نگاهی خاص به جامعه، انسان و معرفت و در نتیجه به فرهنگ دارند.
دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بررسی مبانی هستی شناختی فرهنگ از منظر حکمت متعالیه تأکید کرد: بر این اساس حکمت صدرایی نیز در باب هستی شناسی مبانیای دارد که نحوه تعامل ما را با فرهنگ و تحلیل آن متفاوت میکند.
وی گفت: اصالت وجود، حرکت جوهری، جسمانی بودن حدوث نفس و روحانی بقای آن، هماهنگی لایههای هستی معرفت با لایههای جهان هستی، تبیین خاص از قوای ادراکی انسان، همگی نقش جدی در منظومه حکمت صدرایی و تأثیر بسزایی بر ایجاد و تحلیل فرهنگ خواهد داشت.
حجت الاسلام مهدی امامی به نقطه ضعف حکمت صدرایی اشاره کرد و یادآور شد: نقطه ضعف حکمت در عدم پرداخت جدی به مفهوم «عقلانیت ذلی» است که عقلانیت تعین بخش به فرهنگ و شأنی از شئون عقل است.
وی افزود: تحت قوه عقل میتوان به مرتبه تذلل، عبودیت خداوند و اکتساب بهشت نایل شد چنان که انسان با بهرهگیری از آن تحت قوه وهم از خداوند و ارزشهای توحیدی دور میشود./908/پ202/ی