۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۲۶۲۴۵۰
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

انحراف مسأله مهدویت و ظهور، حاصل کم کاری روحانیت در تبیین فرهنگ مهدوی است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله طبسی گفت: کم کاری و حصول خلأ در ترویج فرهنگ مهدوی باعث شده تا جریانات پوچ و واهی درباره ظهور امام زمان(عج) و ویژگی های این ظهور به راه افتاده و موجب سردرگمی برخی شوند؛ این نشان دهنده عدم فعالیت کافی روحانیت در این حوزه خطیر است.
آيت الله نجم الدين طبسي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش امام زمان شناسی 31 اردیبهشت ماه، در محل تالار ولایت مشهد با حضور مبلغان مهدویت برگزار شد.

 

آیت الله نجم الدین مروجی طبسی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این برنامه به زیبایی های ایام ظهور و سختی های قبل از آن اشاره کرد و گفت: حکومت امام عصر(عج) و برنامه های آن حضرت(عج) و نیز زیبایی ها و تغییر و تحولات به گونه ای است که قابل توصیف نیست و هیچ گوشی آن را نشنیده و هیچ چشمی ندیده است.

 

وی درباره علت تغییر و تحولات در حکومت امام زمان(عج)، افزود: دگرگونی های مثبتی که در حکومت امام عصر(عج) ایجاد می شود به خاطر رفع انحطاط اخلاقی است که دامنگیر مردم جوامع شده است.

 

آیت الله طبسی به تطبیق رویه پیامبر اکرم(ص) در دوران تبلیغ دین اسلام با حکومت امام زمان(عج) پرداخت و اظهار کرد: همان گونه که پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) فرمودند: «إنّی بعثتُ لِاُ تمّ مکارم الاخلاق؛ من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را کامل کنم»؛ با تمام سختی های پیش رو مانند دفن کردن دختران، نکاح شغار و غیره برخورد کرد، امام زمان(عج) نیز با رفع انحطاط اخلاقی جوامع، مشکلات را از پیش رو بر خواهد داشت.

 

سختی های قبل از ظهور

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: پیش از ظهور امام زمان(عج) به رغم سفارشات ائمه هدی(ع) به رعایت حال همسایه، همسایه از همسایه غافل می شود و او را در حال نیازمندی یاری نمی کند. برادر نیز زمانی که برادرش را به برادری اش قسم می دهد تا حاجتش را برآورد، بی اعتنا او را رها می کند.

 

وی ادامه داد: در دوران پیش از ظهور، دنیاخواهی و دنیا طلبی برهمه چیز تقدم دارد به نحوی که برادر درهم و دینار را بر برادرش مقدم می دارد. در این دوران، آمال و آرزوهای طولانی و واهی گریبان گیر بشریت شده و او را به خود مشغول می دارد.

 

آیت الله طبسی همچنین افزود: وضعیت اسف بار قبل از ظهور به حدی است که مرد به مرد اکتفا کرده و زن به زن بسنده می کند. در آن زمان، مردانی هستند که همچون عروسی که خودش را برای شوهرش آرایش می کند، خود را برای مردان دیگر آرایش می کند و این انحطاط اخلاقی ریشه تمام مشکلات است.

 

این پژوهشگر تاریخ اسلام تصریح کرد: خشکسالی، کسادی تجارت، بی موقع آمدن باران ها، نبود ارزاق و عدم وجود امنیت جانی و ناموسی به گونه ای است که انسان ها آرزوی مرگ می کنند و این به خاطر عدم وجود پناه و فریادرس است.

 

وی ادامه داد: در آن زمان، مردم به سبب طاعون و شمشیر از بین خواهند رفت. بلایای آسمانی و رانش زمین نیز وضعیتی وحشتناک رقم خواهد زد.

 

زیبایی های ایام ظهور

آیت الله طبسی، زیبایی های ایام ظهور را غیر قابل وصف خواند و گفت: پیشرفت در تمام ابعاد زندگی بشر و رشد فوق العاده قوای عقلی، به برکت حکومت امام عصر(عج) ممکن خواهد شد. امنیت و آسایش به حدی رشد خواهد کرد که یک زن به تنهایی قادر خواهد بود بدون هیچ گونه مزاحمتی از شرق به غرب و به عکس تردد کند.

 

وی ابراز کرد: پیشرفت در بعد بهداشت باعث می شود مرگ و میر به اندازه ای کاهش پیدا کند که بنابر روایات، هر شخصی می تواند هزار نفر از نسل خود را ببیند. در زمان ظهور، طبق روایت شریف که فرمود: «اذا قامَ مهدینا وَضعَ یَده علی رؤوس العِباد»؛ به برکت عنایت امام زمان(عج)، جوامع بشری به چنان بلوغ فکری و عقلی خواهند رسید که اخلاق و ایمانشان کامل تر می شود و به واسطه این تکامل ایمان، به ادای تکالیف دینی راغب می شوند.

 

عضو هیأت علمی و شورای علمی مراکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: ثروت و دارایی نیز به طرزی عادلانه در بین تمامی اقشار تقسیم خواهد شد به گونه ای که دیگر نیازمندی وجود نخواهد داشت. طلاها و نقره های زیر زمین همچون ستون هایی پیدا می شوند، در حالی که مردم بی توجه به آن ها به زندگی خود مشغول خواهند شد.

 

وی خاطر نشان کرد: اخلاقیات و معنویات در ایام ظهور تقویت شده و آرزوها و آمال عوض خواهند شد و این به خاطر تغییر تفکر، از خود محوری به خدا محوری و تفکر مهدوی است.

 

آیت الله طبسی گفت: مؤمن بعد از ظهور، بر سر قبر برادر مؤمنش حاضر شده و می گوید: «ای کاش زنده بودی و حکومت امام(عج) و اوضاع بسامان را می دیدی».

 

وظیفه روحانیت در زمان غیبت کبری

وی با اشاره به وظیفه روحانیت درباره فراهم کردن زمینه ظهور امام زمان(عج) گفت: حوزه های علمیه باید متولی امر ترویج مهدویت باشند. جامعه روحانیت بایستی فرهنگ مهدوی را به صورت عمیق مورد بررسی قرار داده و به دیگران منتقل کند و کوتاهی در این امر جز ضلالت و گمراهی جامعه بشری حاصلی نخواهد داشت.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ابراز نگرانی از برخی جریانات گفت: کم کاری و حصول خلأ در ترویج فرهنگ مهدوی باعث شده تا جریانات پوچ و واهی درباره ظهور امام زمان(عج) و ویژگی های این ظهور به راه افتاده و موجب سردرگمی برخی شوند و این نشان دهنده عدم فعالیت کافی روحانیت در این حوزه خطیر است.

 

آیت الله طبسی افزود: در قرآن کریم 400 آیه و در میان روایات، 2 هزار روایت درباره امام زمان(عج) داریم که بایستی به صورت درست و عمیق و با آگاهی کامل برای مردم تبیین شوند و این وظیفه روحانیت است.

 

برخی شبهات پیرامون امام زمان

این استاد برجسته حوزه مهدویت به برخی مسائل پیرامون امام زمان(عج) پرداخت و گفت: مباحثی پیرامون امام عصر(عج) شده که از آن جمله می توان به سوالی که درباره ازدواج آن حضرت(ع) است اشاره کرد. درباره ازدواج آن حضرت و وقوع این امر، دلیل صریحی نداریم که این امر را اثبات کند.

 

وی با مخدوش دانستن سند برخی از احادیث در باب ازدواج آن حضرت، افزود: در مقابل احادیثی که آن حضرت را دارای اهل و عیال می داند، روایتی نیز دال بر عدم وجود فرزند برای آن حضرت(عج) موجود است.

 

وی درباره علایم ظهور نیز یادآور شد: با توجه به این که علایم ظهور به دو دسته علایم حتمیه و غیر حتمیه تقسیم می شود، تمام علایمی که تاکنون رخ داده اند، علایم غیر حتمیه بوده و قابلیت تطبیق بر علایم حتمی را ندارند از این رو تطبیق غیر حتمیات به عنوان علایم حتمی و قطعی جایز نیست.

 

آیت الله طبسی به مسأله شهادت آن حضرت(عج) نیز اشاره کرد و گفت: روایتی که به صورت صریح بر شهادت حضرت امام زمان(عج) دلالت کند نداریم.

 

استاد حوزه علمیه قم با ردّ شهادت امام زمان(عج) توسط زنی که دارای محاسن است، ادامه داد: احصائی حدود 200 150 سال پیش در کتابی عنوان کرده که قاتل آن حضرت(عج) زنی دارای محاسن است، در حالی که این گفته به هیچ عنوان سندیّت ندارد. آنچه که روایت است این که امام عصر(عج) به موت طبیعی از دنیا می روند.

 

وی در پایان سخنان خود به تفکیک کشتار قبل از ظهور و رفع موانع حین ظهور پرداخت و گفت: یکی از اشتباهات بزرگ عوام درباره ظهور آن حضرت(عج) این است که گمان می کنند، ایشان به قتل و کشتار گسترده پرداخته و انسان های بسیاری را خواهد کشت، در حالی که سیره آن حضرت(عج) به سان رویه پیامبر بزرگ اسلام(ص) با رأفت و مهربانی در قبال مسلمانان و مستضعفان همراه است.

 

در ابتدای این همایش، حجت الاسلام صانعی با تشریح برنامه های همایش گفت: ستاد مردمی شعبانیه با هدف ترویج فرهنگ و سواد مهدوی در جامعه، اقدام به برگزاری دوره آموزشی کرده است که مختص طلاب حوزه های علمیه است.

 

وی به وظیفه روحانیت در ترویج فرهنگ مهدوی و دفاع از حریم ولایت اشاره کرد و افزود: در شرایطی که شیعه از درون و بیرون مورد هجمه قرار گرفته، وظیفه روحانیت سخت تر شده است./930/پ201/ب5

 

ارسال نظرات