۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۲۶۵۱۱۱
موسوی لاری:

نباید فرعیات جای اصول را بگیرد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام موسوی لاری با اشاره به تفکر متحجرین مبنی بر عدم مبارزه با ظلم و ستم تا زمان ظهور گفت: باید برای ظهور امام زمان زمینه سازی کرد و نمی‌توان بدون مبارزه با ظلم و فساد انتظار ظهور داشت چرا که ظهور نیازمند زمینه سازی است.
حجت الاسلام عبدالواحد موسوي لاري وزير کشور دولت اصلاحات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات شب گذشته در مراسم دومین سالگرد درگذشت آیت الله طاهری امام جمعه فقید اصفهان، اعتقاد به مهدویت و ظهور منجی را یکی از ارکان حیات شیعه دانست و گفت: اندیشه مهدویت و اعتقاد به ظهور منجی یکی از مهمترین مسائلی بوده است که موجب حیات شیعه و مصونیت آن از فتن در طول تاریخ شده است.

عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به نقش مهم مهدویت در رشد و پیشرفت تفکر شیعی و مقاومت شیعیان در برابر فشارها و دشمنی‌ها تصریح کرد: در کنار اندیشه ناب مهدویت و اعتقاد به ظهور امام زمان همواره برخی جریان ها و تفکرات فکری منحرف و انحرافی نیز حضور داشتند که موجب کند شدن حرکت شیعه بوده است.

وی در ادامه افزود: نگاه‌های واپس گرایانه و اندیشه هایی که به دنبال سهم خواهی بوده‌اند نه تنها حرکت رو به جلوی شیعه را کند کردند بلکه موجب خدشه دار شدن چهره زیبای مکتب تشیع شده اند، در سال‌های واپسین پیروزی انقلاب اسلامی نیز چنین انحرافات و جریاناتی مشهود بود که موجب بروز مشکلاتی بر سر راه پیروزی انقلاب اسلامی شدند.

حجت الاسلام موسوی لاری در ادامه با بیان این که در زمان شکل گیری نهضت انقلاب اسلامی نگاه‌ حوزه علمیه به انقلاب دو دسته شده بود بیان کرد: نگاه اولی که در حوزه علمیه وجود داشت بر مبنای عدالت خواهی و مبارزه با ظلم و ستم و طاغوت بود و هدف از این مبارزه را زمینه سازی برای ظهور می‌دانست و تلاش می‌کرد تا با مبارزه علیه ظلم و فساد زمینه ظهور امام زمان را فراهم کند.

در ابتدای شکل گیری انقلاب برخی جریانات درون حوزه مخالف مبارزه با طاغوت بودند

وزیر کشور دولت اصلاحات در ادامه خاطر نشان کرد: اما در برابر جریان عدالت خواه و ظلم ستیز درون حوزه های علمیه نگاه دیگری نیز وجود داشت که معتقد بودند باید تا زمان ظهور صبر کرد و اقدامی نکرد تا ظهور امام زمان فرا برسد، این جریان معتقد بود که هر نوع قیامی علیه ظلم و ستم موجب کند شدن ظهور خواهد شد چرا که پر شدن دنیا از ظلم و ستم یکی از علایم ظهور امام زمان (ع) است.

وی با اشاره به تقابل این دو تفکر در جریان شکل گیری انقلاب اسلامی تصریح کرد: در ابتدا گروهی اندک و اقلیتی در کنار امام خمینی قرار گرفتند تا با امام خمینی به مبارزه علیه طاغوت بپردازند و در برابر این گروه جریان‌ها و تفکراتی مانند انجمن حجتیه وجود داشت که دعوت به آرامش می‌کردند و مبارزه و قیام را موجب کند شدن ظهور می‌دانستند.

حجت الاسلام موسوی لاری خاطر نشان کرد: در کنار این دو اقلیت یک جریان اکثریتی نیز وجود داشت که تحت تأثیر امثال حجتیه موضع بی طرفی اتخاذ کرده بودند و نسبت به مسائل اظهار بی اعتنایی و بی تفاوتی می‌کردند، امام خمینی از رفتار این اکثریت اظهار تعجب می‌کردند و می‌گفتند چطور می‌شود که عده ای در نیمه شعبان جشن بگیرند و اعمال به جا بیاورند و مدعی انتظار برای ظهور باشند اما فعالیتی در راستای زمینه سازی ظهور نداشته باشند.

عضو مجمع روحانیون مبارز فلسفه انتظار را فراتر از مسأله ثواب و تقرب به خداوند دانست و گفت: باید برای ظهور امام زمان شرایط را فراهم کرد نه اینکه تنها منتظر بمانیم و دعا کنیم و امیدوار باشیم که امام زمان (ع) ظهور کنند بلکه باید آماده برای پذیرایی از ایشان باشیم و شرایط را فراهم آوریم تا حضرت ظهور کرده و حکومت عدل الهی را در سرتاسر جهان برپا کنند.

ابعاد انتظار و زمینه سازی ظهور باید در جامعه تبیین شود

وی با اشاره به لزوم تبیین ابعاد انتظار و زمینه سازی ظهور در جامعه تصریح کرد: پیرامون ظهور نیز دو نگاه وجود دارد، نگاه اولی که به یاران امام زمان اختصاص دارد این است که جامعه منتظر ظهور باید زمینه های ظهور امام زمان را فراهم نماید، امروزه لازم است که ابعاد و وظایف این جامعه منتظر به خوبی تبیین و تشریح شود تا مردم هر کدام به اندازه سهم خود در این زمینه ایفای نقش کنند.

حجت الاسلام موسوی لاری بعثت انبیاء را حرکتی برای رشد و تکامل عقل و علم انسان ذکر کرد و افزود: انبیاء مبعوث شدند تا انسان با تفکر و تعقل زندگی کند، امروزه شاهد هستیم که بشر در حال پیشرفت و رشد علمی با شتابی بسیار بالا و روز افزون است اما بنابر روایات همه تکامل علمی بشر تا زمان ظهور حدود دو باب از ابواب علم را شامل خواهد شد و با ظهور امام زمان (ع) بیست و پنج باب دیگر به علوم بشریت افزوده خواهد شد و این مسأله بیانگر اهمیت تعقل و تفکر در زندگی انسان است.

عضو مجمع روحانیون مبارز عصر ظهور را عصر اوج و کمال دانش بشری دانست و اظهار کرد: جامعه ای که علم را کنار بگذارد بر خلاف فلسفه ظهور و انتظار عمل کرده است، جامعه ای را می‌توان منتظر دانست که به دنبال رشد و تکامل علمی خود باشد.

امام خمینی نگاه واقعی به مساله ظهور را ارائه داد

وی با اشاره به عقیده علما در پیش از انقلاب اسلامی مبنی بر انتظار ظهور و عدم فعالیت تا فرا رسیدن حکومت عدل الهی خاطر نشان کرد: در ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی عده ای کم حامی و پیرو امام خمینی و حرکت انقلابی بودند، امام خمینی نگاه واقعی و حقیقی به ظهور را ارائه داد و در این راه از دو گروه متحمل فشارها و ظلم و ستم های بسیاری شد.

حجت الاسلام موسوی لاری در ادامه افزود: گروه اول رژیم طاغوت بود که ظلم‌های بسیاری در حق امام کردند و به ایشان آزار رساندند و گروه دوم متحجرینی بودند که مبارزات انقلابی و تقدیم کردن شهیدان و وجود برخی خسارات در راه شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی را خسارت به اسلام می‌دانستند و این مبارزات را محکوم می‌کردند.

عضو مجمعه روحانیون مبارز با بیان اینکه متحجرین معتقد بودند تا زمان ظهور باید ساکت نشست و اقدامی نکرد تصریح کرد: کسانی که منادی تفکر امام خمینی بودند جمعیت زیادی نداشتند، امثال آیت الله طاهری که سختی‌های بسیاری را در راه انقلاب اسلامی تحمل کردند کم بودند، آیت الله طاهری هم اسلام را خوب درک کرده بودند و هم به خوبی به آن عمل می‌کردند، آیت الله طاهری معتقد بود باید برای ظهور امام زمان ابتدا شرایط را فراهم کرد.

پس از انقلاب اسلامی صدای متحجرین از انقلابیون بلندتر شد

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه بعد از انقلاب برخی متحجرین تغییر موضع دادند و صدایشان بلندتر از انقلابیون شد گفت: آیت الله طاهری در زمانی که برخی متحجرین رنگ عوض کردند راه را گم نکرد اگرچه توسط این متحجرین که پس از انقلاب قدرتی کسب نمودند منزوی شد اما هرگز از راه امام خمینی و انقلاب منحرف نشد و همواره ثابت قدم بود.

وی در ادامه با اشاره به لزوم اصلاح امور کشور اظهار کرد: انقلابیون و پیروان حقیقی امام خمینی راه را گم نکردند و اگر می‌گویند باید اصلاح و راه صلاح را طی کنیم به معنای این است که باید با انحرافاتی که توسط متحجرین ایجاد می‌شود مبارزه نمود، اگر مشاهده کردیم که اسلامیت ما و آرمان‌های انقلاب اسلامی ما در خطر است و مشکلاتی برای آن پیش آمده باید این مشکلات و خطرات را برطرف و اصلاح کرد.

حجت الاسلام موسوی لاری ضمن تأکید بر لزوم مبارزه با فساد اقتصادی در کشور خاطر نشان کرد: اگر می‌بینیم که متحجرین در حال نابود کردن اسلامیت و یا مردم سالاری و یا هردو هستند نیازمند اصلاح هستیم و باید در برابر این انحرافات ایستادگی کنیم و با تلاش و کوشش فراوان به اصلاح امور کشور و جامعه خود بپردازیم.

متحجرین در حال مصادره افکار امام خمینی هستند

عضو مجمع روحانیون مبارز ضمن هشدار بر مصادره شدن افکار امام و آیت الله طاهری تصریح کرد: نباید اجازه دهیم که متحجرین افکار امام و آیت الله طاهری را مصادره کنند و افکاری خودشان را به عنوان نظرات امام خمینی و آیت الله طاهری به جامعه معرفی کنند، ساکتین دیروز و امثال انجمن حجتیه در حال تلاش برای مصادره افکار امام خمینی هستند و می‌خواهند تفکرات خود را به جای اندیشه امام مطرح کنند.

وی ضمن تأکید بر لزوم مبارزه با خرافات و انحراف در مسائل دینی اظهار کرد: نمی‌توان عقلانیت را کنار گذاشت و مدعی انقلابی بودن شد، خرافات و مسائل غیر عقلی نباید در جامعه ما رواج پیدا کند، این یک معضل است که مدیریت هیئت‌های مذهبی ما به جای علما در دست مداحان است و برخی از آنها نیز هر نوع خرافه‌ای را وارد مسائل مذهبی می‌کنند.

وزیر کشور دولت اصلاحات با اشاره به گشت ارشاد و مبارزه با مفاسد اجتماعی ابراز کرد: امر به معروف مهم است و حرکت در راستای آن کار بسیار خوبی است اما نباید در جامعه فرعیات را بر اصول مقدم شمرد، جامعه ای که در آن فرعیات به جای اصول پررنگ شود و افراد خلاق و خوش فکر و توانمند کنار گذاشته شوند جامعه واپس‌گرا خواهد بود و لازم است که این مسائل مد نظر قرار بگیرد تا جامعه ما و کشور ما به پیشرفت و رشد برسد./1304/پ201/ج

 

ارسال نظرات