۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۲۶۵۹۱۶
محقق و پژوهشگر مهدویت:

تمسک به اهل‌بیت موجب مصونیت از فتنه‌ها می‌شود

خبرگزاری رسا ـ محقق و پژوهشگر مهدویت یکی از راه‌های مصونیت و در امان بودن از فتنه‌ها را تمسک به اهل‌بیت(ع) عنوان کرد.
توسل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام سید سلیمانی، استاد حوزه و دانشگاه در سلسله نشست‌های «دین، نشاط و زندگی» که روز گذشته با حضور عموم زائران، در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار شد به تبیین فتنه‌ها و هشدارهای عصر غیبت پرداخت.

 

وی با بیان این که فتنه در روح و مبانی اعتقادی فرد تأثیرگذار است و آثار و نتایج آن در زندگی فرد نمایان می‌شود، اظهار کرد: ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ ﻓﺘﻨﻪ‌ﮔﺮﻱ ﻭ ﻓﺘﻨﻪ ﺍﻧﮕﻴﺰﻱ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺭﺍ عمیق‌تر ﺍﺯ ﻛﺸﺘﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ‌ﻫﺎﻱ ﺑﻲ‌ﮔﻨﺎﻩ ذکر می‌کند ﻭ آن را ﺷﺪﻳﺪ‌ﺗﺮﺍﺯ ﻗﺘﻞ می‌داند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که ﻭﺍژﻩ ﻓﺘﻨﻪ ﺑﻪ ﻣﻌنای ﺁﺯﻣﻮﺩﻥ و ﺟﺪﺍﺳﺎﺯﻱ ﺟﻨﺲ ﺍﺻﻴﻞ ﺍﺯ ﺗﻘﻠﺒﻲ است، افزود: ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺟﻬﺎﻥ ﻭ ﻧﺤﻮه ﺧﻠﻘﺖ ﺁﺩﻣﻲ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ‌ﺍﻱﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺎ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺸﻘﺖ، ﮔﺮﺳﻨﮕﻲ، ﺗﺮﺱ، ﻓﻘﺮ ﻭ ﻏﻨﺎ و غیره ﺗﺤﺖ ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﺎﺕﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ‌ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﻫﻴﭻ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﻓﺘﻨﻪ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ ﻧیست.

 

وی با استناد به حدیثی از امیرمؤمنان علی(ع) افزود: آن حضرت می‌فرمایند: «ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﮔﺮﻳﺰﻱ ﺍﺯ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻭ ﻓﺘﻨﻪ ﻧﺪﺍﺭﺩ و باید از خداوند متعال بخواهیم که ما را ﺍﺯ ﻓﺘﻨﻪ‌ﻫﺎﻱ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ دارد».

 

فتنه‌های عصر غیبت

سید سلیمانی یکی از فتنه‌های آخرالزمان را طولانی شدن غیبت حضرت مهدی(عج) عنوان کرد و افزود: به واسطه این طولانی شدن برخی از مومنان آخر الزمان، در فتنه‌ها‌ ریزش می‌کنند، به طوری که برخی از افراد غیبت را تکذیب کرده و با ایجاد شک و تردید در بین افراد، مهدویت را به سخره می‌گیرند.

 

این محقق و پژوهشگر مهدویت در ادامه، وجود مدعیان دروغین را یکی دیگر از فتنه‌های آخرالزمان بیان کرد و گفت: کسانی که در عصر غیبت ادعا می‌کنند که با آن حضرت در ارتباطند در واقع نوعی فتنه‌گر هستند.

 

وی، گمراهی امت را از آثار فتنه عنوان و اضافه کرد: در عصر غیبت هجمه شبهات بر افراد وارد می‌شود و کسانی که از امام زمان(عج) دور شده‌اند و ایشان را نشناخته‌اند به گمراهی کشیده می‌شوند.

 

سیدسلیمانی افراط و تفریط را از دیگر آثار فتنه در جامعه دانست و افزود: امروزه وهابیت و داعشی‌ها با افراطی گری‌ خود در جامعه اسلامی فتنه ایجاد کرده‌اند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که یکی از فلسفه‌های مهم عصر غیبت امام زمان(عج) امتحان بشر است، افزود: امتحان یکی از سنت‌های مهم الهی است که به شیوه‌های گوناگون انجام می‌گیرد تا میزان پای بندی افراد به اصول و احکام دینی مشخص شود.

 

سخنران حرم مطهر رضوی ادامه داد: امتحان الهی در عصر غیبت به صورت های گوناگون صورت می‌گیرد که از مهم ترین این آزمایش‌ها، پایبندی به عقاید و حفظ ایمان است و یکی از تأکیدهای مکرر در عصر غیبت، مراقبت از دین و ارزش های دینی است.

 

سیدسلیمانی با اشاره به این که ایجاد و پیدایش شبهه و فتنه‌های فکری و اعتقادی از جمله خطرناک ترین وقایع دوران غیبت است، افزود: بسیاری از افراد منحرف و بی تقوا در این دوره، با اهداف دنیا پرستانه خود بسیاری از افراد را از مسیر راستی مکتب اهل بیت دور می سازند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: یکی دیگر از گرفتاری‌های مردم در دوران غیبت، گرایش به رزق و برق دنیا است که نتیجه آن دور شدن از ارزش های دینی و فضائل اخلاقی و انسانی و غرق شدن در لذات مادی و زینت های دنیوی است.

 

وی گفت: امام صادق(ع) در این رابطه می‌فرمایند: «در چنین شرایطی، اهل باطل بر اهل حق چیره می‌شوند، منکر و بدی ها به صورت آشکار در جامعه مشاهده می شود و کسی جرأت نهی کردن از آن را پیدا نمی کند و در مقابل، پیروان حق خوار و کوچک شمره می‌شوند»./930/پ202/ب5

 

ارسال نظرات