۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۲۶۶۳۷۴
معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور:

سرانه مطالعه در کشور بسیار پایین است

خبرگزاری رسا ـ معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان این که مسؤولان علاوه بر دغدغه تامین امنیت اجتماعی، بهداشت و اقتصاد باید دغدغه ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی را داشته باشند، افزود: به صراحت می‌توان گفت که وضعیت کتاب‌خوانی در کشور اسف بار است.
معاون کتابخانه هاي عمومي کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام سید محمد رضا واحدی، معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور امروز در آیین تودیع و معارفه مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران در ساری گفت: کتابخانه های عمومی نهاد اجتماعی است و اگر چه در کشور ما از جایگاه در خور شأن برخوردار نیست، اما این نهاد به حیث ضرورت در همه جوامع مورد توجه است.

 

وی با بیان این که کتابخانه عمومی محل دانش افزایی خانواده، مردم کوچه و بازار است، افزود: همه دستگاه‌ها برای ارتقا سطح آموزشی کارکنان خود برنامه‌های آموزشی دارند اما کتابخانه های عمومی همه اقشار را زیر پوشش قرار می‌دهند.

 

حجت الاسلام واحدی با اشاره به افزایش رشد علم در جوامع امروزی، بیان کرد: تکنولوژی در همه بخش‌ها، صنایع بزرگ  و ارتباطات رسانه های مجازی رشد چشمگیری داشته است.

 

معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان این که نگاه مسؤولان به کتابخانه‌ها باید راهبردی باشد، گفت: متولیان کتابخانه‌ها نیز باید به این باور برسند که اصل آموزش اقشار عمومی جامعه بر عهده آن‌ها است.

 

وی با تاکید بر این که مسؤولان علاوه بر دغدغه تأمین امنیت اجتماعی، بهداشت و اقتصاد باید دغدغه ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی را داشته باشند، افزود: به صراحت می‌توان گفت که وضعیت کتاب‌خوانی در کشور اسف بار است.

 

حجت الاسلام واحدی با اظهار این که قصد مقایسه وضعیت مطالعه ایران با کشورهای توسعه یافته را ندارم، بیان کرد: با وجود پیشینه تاریخی و فرهنگی ملت ایران اما سرانه مطالعه در جامعه پایین است.

 

این مسؤول ادامه داد: دغدغه کتاب‌خوانی و توجه به کتاب هم در میان افراد فرهنگی و هم مسؤولان سیاسی وجود ندارد.

 

وی با اشاره به نحوه نادرست استفاده از موبایل در جوامع ایرانی و با اظهار این که چرا جوامع غربی از این تکنولوژی به درستی استفاده می کنند، گفت: موبایل و شبکه های اجتماعی مانع انجام مطالعه نیست چرا که این شبکه ها قبل از ما در اختیار سایر کشورها بوده و بر کتاب‌خوانی آن‌ها تاثیر نداشته است.

 

حجت الاسلام واحدی یادآورشد: گروه های اجتماعی حس نیاز به مطالعه را در جوانان ما اشباع می‌کنند به همین دلیل جوانان سراغ کتاب و ‌ نمی‌روند.

 

وی با بیان این که در شبکه های اجتماعی انبوهی از اطلاعات موجود است و چون مطالعه عمیق و دقیق در ارتباط با این اطلاعات صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: هیچ چیز جای کتاب و کتابخانه را نمی‌گیرد.

 

این مسؤول بیان کرد: تا کتاب‌خوانی دغدغه ما نشود، به شأنی از شئون اجتماعی ما تبدیل نمی‌شود و سابقه فرهنگ‌مداری ملت ایران نیز پایدار نخواهد بود.

 

وی با اظهار این که مازندران در بعضی از شاخص های افق چشم انداز خوب عمل کرده، گفت: سال 93 مازندران دومین استانی بود که توانست سهم نیم درصد شهرداری ها را وصول کند.

 

واحدی افزود: 88درصد از محل نیم درصد شهرداری ها وصول شد و این در حالی است که در بعضی از استان ها 25 درصد وصولی داشتیم.

 

وی با اظهار این که شاخص عضو در مازندران زیر چهار درصد است در حالی‌که باید در افق 1404 به 35 درصد افزایش یابد، تصریح کرد: رتبه مازندران در بین 31 استان 18 است./950/پ202/ب1

ارسال نظرات