۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۲۶۶۵۶۵
حجت الاسلام والمسلمین تقوی:

تولیدات دینی و فرهنگی باید متناسب با نیازهای روز و به زبان مخاطب باشد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین تقوی با تأکید بر این که تولیدات در حوزه دینی و فرهنگی باید متناسب با نیازهای روز و زبان مخاطب باشد، ادامه داد: اگر تولیدات دینی و فرهنگی نتواند مخاطب خود را اغناع کند نمی تواند درم سیر تبلیغ دین و ارزش های اسلامی موفق شود.
حجت الاسلام والمسلمين تقوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور امروز در گردهمایی بزرگ علما و روحانیان استان مازندران که در مصلی امام خمینی(ره) ساری برگزار شد، فرهنگ سازی را نخستین رسالت روحانیت دانست و گفت: روحانیت به عنوان یک جریان عظیم در تاریخ همواره فرهنگ ساز بوده است.

 

 روحانیت همواره یکی از عناصر اصلی و مولد فرهنگ بوده است

 

وی با بیان این که روحانیت همواره یکی از عناصر اصلی و مولد فرهنگ بوده است، افزود: فرهنگ سازی کار بسیار مهم، اساسی و مشکلی است، اما روحانیت در تاریخ در حوزه دین و دیانت تولید کننده فرهنگ بوده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین تقوی با اشاره به این که روحانیت مکتب را شناخته و تا به منزلت فقه و فقاهت دست یافته و در جامعه و در میان مردم ترویج و تبلیغ کرده است، گفت: شناخت جامع مکتب و معارف الهی همواره رسالت اصلی و مهم روحانیت بوده است.

 

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با بیان این که روحانیت باید به شناخت جامع الهی برسد تا به فهم عمیق دست یابد، ادامه داد: اگر این شناخت صورت نگیرد نمی تواند صاحب تولید و اثر فرهنگی شود.

 

وی با بیان این که رسالت روحانیت در فرهنگ سازی و نشر آن در جامعه نیز بسیار سنگین است، بیان داشت: در شرایط امروز جامعه اسلامی روحانیت شیعه باید با فهم دقیق از مبانی دینی در جهت ترویج و گسترش آن در جامعه گام بردارد.

 

تولیدات در حوزه دینی و فرهنگی باید متناسب با نیازهای روز و زبان مخاطب باشد

 

حجت الاسلام والمسلمین تقوی با تأکید بر این که تولیدات در حوزه دینی و فرهنگی باید متناسب با نیازهای روز و زبان مخاطب باشد، ادامه داد: اگر تولیدات دینی و فرهنگی نتواند مخاطب خود را اغناع کند نمی تواند درم سیر تبلیغ دین و ارزش های اسلامی موفق شود.

 

وی با بیان این که تولیدات فرهنگی باید در یک بسته بندی جذاب به مخاطب ارائه شود، بیان داشت: یک مبلغ دینی باید در مرحله نخست یک ارتباط مناسب با مخاطب پیدا کند و در ادامه با خطابه و سخنی هنرمندانه مطالب خود را در ذهن مخاطب جای دهد.

 

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با بیان این که مبلغان باید سخنان خود را در غالبی جذاب و اثرگذار به مخاطب خود ارائه دهند، افزود: اگر مطالب و خطابه های مبلغان و روحانیان از جذابیت مناسبی برخوردار نباشد نمی تواند اثرگذاری مناسب را داشته باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین تقوی با اشاره به این که منبر و خطابه اثرگذارترین شیوه تبلیغ در تاریخ بوده است، بیان داشت: بسیاری از تحولات فرهنگی را خطبا با سخنرانی های مؤثر و محرک خود به وجود آورده اند.

 

وی با بیان این که عالمان دینی در تاریخ اسلام همواره مطالب خود را با بیان و خطابه ای هنری و اجتماعی  برای مخاطب بیان می کردند، افزود: نخستین رسالت روحانیت فقه و فهم عمومی نسبت به شریعت و معارف الهی است.

 

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با بیان این که مبلغان دینی باید از فرصت های تبلیغی نظیر ماه مبارک رمضان و محرم جهت تبیین و ترویج معارف دینی در جامعه نهایت بهره را ببرند، گفت: امام حسین(ع) و شهدا یک فرصت ارزشمندی را برای ما ایجاد کردند که باید از آن استفاده کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین تقوی با بیان این که در عصر حاضر نیز امام خمینی(ره) یک شخصیت فرصت ساز بودند، گفت: ایشان با رهبری یک نهضت عظیم اسلامی و پایه گذاری کردن نظام جمهوری اسلامی ایران فرصتی را برای خدمت گذاری بسیاری از شخصیت ها و نیروهای توانمند را فراهم کردند.

 

وی با تأکید براین که مبلغان باید از فرصت معنوی و روحانی ماه مبارک رمضان جهت تبلیغ دین و معارف الهی به خوبی بهره گیرند، تصریح کرد: ذهن ها در ماه مبارک رمضان برای فهم عمیق از معارف دین آماده تر می شود.

 

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با بیان این که فضای عمومی جامعه در ماه مبارک رمضان معنوی تر است، گفت: مبلغان نباید از این فضای ارزشمند با بی تفاوتی عبور کنند و باید برای تبلیغ دین در این ایام برنامه های متنوع و جذابی طراحی کنند.

 

دفاع از مرزهای فرهنگی و اعتقادی جامعه رسالت دیگر  روحانیت

 

وی در ادامه سخنان خود نگهبانی از مرزهای فرهنگی و اعتقادی جامعه را نیز از دیگر رسالت ها و وظایف مهم روحانیت برشمرد و افزود: در کشور فرهنگی و اعتقادی نیز مرزهایی وجود دارد که روحانیت تنها قشری است که در تاریخ از این مرزها به خوبی دفاع کرده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین تقوی خاطرنشان کرد: علما و روحانیت  دشمن با نفوذ خود به جامعه فکر، اندیشه، اعتقادات دینی وایمان مردم را به خطر بیاندازد.

 

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور همچنین به نقش علمای بزرگ شیعه در ایجاد تحولات علمی در تاریخ اشاره کرد و گفت: علما و بزرگان دینی شیعه تحولات علمی گسترده را در جهان به وجود آوردند که امروز جامعه بشری از آن استفاده می کند./950/پ201/ب1

ارسال نظرات