۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۴
کد خبر: ۲۶۷۱۰۰
آیت الله مهدوی:

ناشکری خدا نوعی کفر عملی است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مهدوی با اشاره به لزوم شکرگزاری از خداوند و این که شاکرترین بنده کسی است که اظهار عجز از شکرگزاری کند، گفت: ناشکری خدا نوعی کفر عملی است و بین راضی بودن ما از خدا و نفس راضیه تا راضی بودن خدا از ما و نفس مرضیه فاصله بسیار است.
امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته با قرائت بخشی از ادامه دعای ششم صحیفه سجادیه، گفت: در فراز "وجعلنا من ارضی من مر علیه اللیل و النهار من جمله خلقک"، حضرت سجاد(ع) از خدا می خواهد که ایشان را از شکرگزارترین خلق خدا در بین کسانی قرار دهد که روز و شب بر آنان گذشته است.

 

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: گروهی از افراد هم هستند که چون می دانند که نمی توانند در مقابل تقدیر الهی کاری از پیش ببرند و می دانند که از ناحیه خداست، و گلایه آن ها از خداوند بی فایده است، ناشکری نمی کنند و راضی هستند.

 

آیت الله مهدوی اظهار داشت: مثال ما فرزندی است که از پدرش می خواهد برایش وسیله ای بخرد و با مخالفت پدر روبرو می شود و دلیلی برای مخالفت پدر نمی بیند، چون می داند خرید آن وسیله به دست پدر است و نمی تواند به پدر بی احترامی کند و مقاومتش هم فایده ای ندارد به ناچار می پذیرد و راضی می شود.

 

وی در ادامه ابراز داشت: گروهی از انسان ها در مواجهه با مشکلات با این دید نگاه می کنند که خدایی که حکمت او بر قدرت او سبقت دارد با این که می توانست فلان نعمت را به من بدهد، اما به دلیل مصلحت آنرا به من نمی دهد، هر چند دلیل عقلی هم برای آن پیدا نمی کنند حتی از این امر خوشحال هم می شوند چون خداوند را قادر حکیم  و رحیم می دانند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: تا کنون "ارضی" را به راضی ترین معنی کردم اما می توان آن را به مرضی ترین هم معنا کرد که فوق درک ماست، گاهی ما از خدا راضی هستیم، گاهی خدا از ما راضی است، گاهی ما دلتنگ اما زمان(عج) می شویم، گاهی ایشان دلتنگ ما می شوند، گاهی ما مشتاق بهشتیم، گاهی بهشت مشتاق ماست، بین راضی بودن ما از خدا و نفس راضیه تا راضی بودن خدا از ما و نفس مرضیه فاصله بسیار است.

 

امام جمعه موقت اصفهان با ذکر این نکته که تا دلیل و حکمت چیزی را ندانیم صبر بر آن برای ما سخت خواهد بود، افزود: حضرت خضر(ع) به حضرت موسی(ع) می گفت «چون حکمت کارهای مرا نمی دانی نمی توانی بر کارهای من صبر کنی پس با من همراه نشو» و در نهایت هم همین طور شد.

 

وی در ادامه به حدیثی قدسی در این باره اشاره کرد و گفت: خداوند خطاب به کسی که شاکر نعمت های او نیست و راضی به قضای خدا نیست و در بلای او صبر ندارد، می گوید، «پس از زمین و آسمان من بیرون برو و  ربی غیر از من را قبول کن».

 

هر چند اعتقاد به خدا داشته باشیم ناشکری خدا کفر عملی است

آیت الله مهدوی با قرائت فراز "اشکرهم لما اولیت من نعمک"، ابراز داشت: سید الساجدین در این فراز از خدا می خواهد تا او را از شاکرترین افرادی قرار دهد که نعمتش را به آن ها عطا کرده است.

 

امام جمعه موقت اصفهان در ادامه اظهار داشت: در مورد کلمه" اولیت" 2 نوع معنا وجود دارد که یکی همان معنای ظاهری است که به آن اشاره شد و دیگری هم آن که " اولیت" را از کلمه ولاء و به معنای تابع دانسته و بگوییم، خدایا مرا از شاکرترین انسان هایی قرار بده که شکر آن ها سبب شده تا نعمت های فراوانی به دنبال آن شکر به آن ها عطا کردی، یعنی شکر در این جا متبوع است و تابع آن نعمت های بعدی است.

 

وی با تذکر به وسوسه های شیطان در ناشکری نعمت ها، ادامه داد: شیطان به خداوند می گوید که "و لن تجد اکثرهم شاکرین" ، اکثر مردم را شاکر نخواهی یافت و من آن ها را گمراه می کنم.

 

آیت الله مهدوی افزود: در آیه 3 سوره انسان، "انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا" ، خداوند شکر را در برابر کفر، و نه در برابر ناشکری، قرار داده و از آن نتیجه می شود که هر چند اعتقاد به خدا داشته باشیم، اما ناشکری خدا کفر عملی است.

 

شاکرترین انسان ها کسی است که اعتراف به عجز  از شکرگزاری خدا می کند

نماینده مجلس خبرگان بیان داشت: کسی که شکر خدا را به جا می آورد، اعتراف به نعمت الهی کرده، همچنین اعتراف کرده آن نعمت را در راه رضایت خدا خرج می کند و در مسیر گناه قرار نمی دهد.

 

وی تأکید کرد: شاکرترین انسان ها کسی است که اعتراف به عجز از شکرگزاری خدا می کند و می داند که نمی تواند حقیقت شکر خدا را به جا آورد و این عاجز در واقع قادرترین در  شکرگزاری خداست و عدم شکر او بالاترین شکر است و حضرات معصومان(ع) بهترین شکرگزاران هستند.

 

آیت الله مهدوی توضیح داد: وقتی از در خانه ای رد می شویم و درب خانه باز است می توانیم درون را نگاه کنیم و از اوضاع خانه آگاه شویم، اما خود را در جهل نگه می داریم و این جهل در واقع علم است، اگر کسی به جایی رسید که فهمید نمی تواند شکر خدا را به جا بیاورد، عجز او عین توانایی اوست.

 

چون بر هر شکر دوباره شکری واجب است نمی توانیم شکر خدا را به جا آوریم

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که برای عجز از شکرگزاری خدا دلیل عقلی داریم، ابراز داشت: وقتی حمد خدا را می گوییم باید به جهت نعمت شکرگزاری خدا هم دوباره حمد دیگری بگوییم و این روال تا بی نهایت ادامه دارد، پس چون بر هر شکر دوباره شکری واجب است نمی توانیم شکر خدا را به جا آوریم.

 

وی افزود: همان طور که اگر بخواهیم با هر بار شنیدن نام حضرت محمد(ص) صلوات بر او  و آلش بفرستیم، هرگز نمی توانیم چرا که در هر صلواتی که می فرستیم 2 بار نام محمد را تلفظ می کنیم و باید دوباره بر هر کدام از آن ها صلواتی بفرستیم و این روال همیشه وجود دارد و تمام شدنی نیست.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به قول خدای متعال به مضمون آن که هر کس الحمدلله گفت شکر همه نعمت های مرا به جا آورده، گفت: جمله سعدی در" از عهده که برآید که از شکر نعمتش به در آید" ، ظاهرا صحیح است اما اگر به قول خداوند رحمان توجه کنیم می بینیم که خداوند همان الحمدلله را می پذیرد.

 

 نماینده مجلس خبرگان پذیرفتن خدای متعال در الحمدلله گفتن ما را، تقبل ناقص به جای کامل دانسته و اظهار داشت: اگر وظیفه ما حتی برای 10 سال هم تیمم کردن به جای وضو گرفتن باشد، خدا از ما می پذیرد و برای همین مهربانی خدا در پذیرفتن شکر ناقص از ما هم باید شاکر باشیم.

 

شارع صدوری خدا و شارع ظهوری 14 معصوم هستند

وی افزود: در ادمه دعا امام می فرمایند که خدایا مرا از قائم ترین مردم قرار بده و منظور از قائم در این جا کسی است که اصرار بر انجام کاری داشته باشد و در "السلام علیک حین تقوم و السلام علیک حین تقعد" ، افزون بر معنای ظاهری، می تواند منظور از "تقوم" قیام و ظهور حضرت(عج) و منظور از "تقعد" دوران غیبت ایشان باشد.

 

آیت الله مهدوی ادامه داد: در فراز" و اقومهم بما شرعت من شرائعک..." ، حضرت از خدا می خواهد که او را از پابرجاترین افراد در اجرای دین قرار دهد و ایشان را از خوددارترین انسان ها نسبت به آن چه که نهی شده قرار دهد.

 

امام جمعه موقت اصفهان شریعت را مجموعه ای از امر و نهی ها دانسته و گفت: شارع پروردگار است که شارع صدوری است و شارع ظهوری هم چهارده معصوم هستند و نباید شارع ظهوری را تنها به رسول اکرم(ص) محدود کنیم و متاسفانه این اشتباه در کتب شیعه نیز وارد شده است.

 

در تفویض ابتدا خدا حکم را به پیامبر نشان می دهد سپس او را مأمور حکم کردن می کند

وی تصریح کرد: خداوند در قرآن اول حکم را به پیامبر(ص) نشان داد و بعد از او خواست تا برود و در میان مردم حکم کند و تفویض هم به همین معناست و به معنای "بما اراک الله" ، بوده و در تفویض ابتدا خدا حکم را به پیامبر نشان می دهد سپس او را مامور حکم کردن می کند.

 

آیت الله مهدوی چهارده معصوم را مظهر اراده الهی دانسته و اظهار داشت: این که خداوند بخشی از احکام تکمیلی را مستقیم بیان نکرده و ابتدا به پیامبر(ص) نشان می دهد و او را مأمور ابلاغ حکم می کند، به این دلیل است که می خواهد تا مردم را امتحان کند که چقدر به شارع بودن پیامبرش ایمان دارند./939/پ202/ب4

ارسال نظرات