۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۲۶۷۱۲۶
مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام:

دولت، احترام و ناقدان، انصاف را فراموش نکنند/ همدلی و هم زبانی لازمه همه تعاملات در امت اسلام است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام دعائی، رعایت احترام از سوی دولت و انصاف از سوی ناقدان را لازمه اعتمادسازی و همدلی میان دولت و ملت برشمرد و گفت: البته از نظر قرآن، این همدلی و هم زبانی در همه تعاملات اجتماعی امت اسلام باید لحاظ شود.
حجت الاسلام دعائي

حجت الاسلام سیدمحمدمحسن دعائی، مدیرمؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در تبیین علت نامگذاری سال جاری به «همدلی و هم زبانی دولت و ملت»، گفت: دولت فعلی که با شعار تدبیر، امید و اعتدال روی کار آمده در تعامل با دول کفر و خصوصا در مسأله هسته ای چندان موفق نبوده است.

 

وی افزود: این عدم موفقیت و در عین حال گره زدن حل همه مسائل به مذاکره با امریکا بازتاب های عمیقی را در سطوح نخبگانی به جا گذارده است.

 

حجت الاسلام دعائی رهبری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب با توجه به پیش بینی ایجاد تنش های شدید اجتماعی و برخورد منتقدین با دولت، این شعار را انتخاب کردند تا هم دولت مردان به احترام به ناقدین خود پایبند باشند وهم ملت ارج گذاری به دولت و مسؤولانی که بار انجام وظایف خود را به دوش می کشند، داشته باشند و کشتی انقلاب این مقطع حساس را که از مهم ترین آزمون ها است به سلامت پشت سر بگذارد.

 

دولت، احترام و ناقدان، انصاف را فراموش نکنند

مدیرمؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در تبیین راه های اعتمادسازی میان دولت و ملت، اظهار کرد: از یک سو دولت باید در برخورد با ناقدان، مراعات ادب و احترام را داشته باشد و از توهین پرهیز کند و از سوی دیگر ناقدان، مراعات انصاف را داشته باشند و نقد به گونه ای منجر به بی اعتمادی مردم نشود.

 

وی ادامه داد: زمانی که رهبری دولت مردان نظام اسلامی را از معامله با آمریکا برحذر داشتند این مسأله بازتاب ویرانگری درباره مراعات اخلاق سیاسی در جامعه آمریکایی داشت تا جایی که رسانه های آمریکا نوشتند رهبر انقلاب اخلاق واقعی را به آمریکایی ها اموزش داد.

 

وی ادامه داد: با عبرت گرفتن از این موضع گیری ها می توان حدس زد که تعارضات و درگیری های داخلی در جبهه انقلاب و نظام اسلامی تا چه اندازه می تواند مخرب و به ضرر نظام باشد.

 

همدلی و هم زبانی تنها منحصر به رابطه دولت و ملت نیست

حجت الاسلام دعائی با تأکید بر این که همدلی و هم زبانی نباید فقط به مناسبات با دولت منحصر باشد، گفت:  خداوند در آیه شریفه «لاتَنازَعوا و تَفشَلوا و تَذهبَ ریحَکم؛ آبرویتان می رود اگر نزاع کنید» می فرماید در تعاملات اجتماعی امت اسلام نیز این مهم باید لحاظ شود.

 

این استاد حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: همه اقشار جامعه در هر رده ای از داخل خانواده گرفته تا محل کار، تفریح، تحصیل و غیره باید این همدلی و همزبانی را سرلوحه عمل خود قرار دهند؛ در این صورت فضای عمومی جامعه به فضای ادب، تواضع و اخوت تبدیل می شود.

 

وی تأکید کرد: البته رسانه ها در تعمیم تحقق این شعار به همه رده های اجتماع سهیم هستند./930/ت302/ب5 

 

ارسال نظرات