۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۲۶۷۱۵۲
در برنامه باران شبکه قرآن و معارف سیما مطرح شد؛

رسیدن به مقام رضوان در گرو معرفت داشتن به حمد الهی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه ملی بابیان این‌که معرفت حمد از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی است که خداوند به انسان داده است، گفت: اگر انسان از معرفت حمد خداوند برخوردار نبود در حیطه بهائم و حیوانات قرار می‌گرفت و همین قدرت حمد و سپاس‌گذاری از خداوند او را به مقا مانسانیت رسانده است.
حمد الهي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد علاءالدینی، کارشناس رسانه ملی ظهر امروز ظهر امروز در ویژه‌برنامه باران شبکه قرآن و معارف سیما با بیان این‌که 10 دعا در صحیفه سجادیه با حمد خداوند آغاز ‌شده است، گفت: در بعضی از این دعاها شکر نعمت سلامتی و قرار گرفتن در زمره پیروان رسول خدا(ص) بیان ‌شده است.

 

وی افزود: در دعای 44 صحیفه سجادیه حمد خدا با ویژگی‌های خاص وجود دارد و امام سجاد(ع) در این دعا به خاطر حمد و شکرگزاری از خدا، خداوند را شکر کرده و او را سپاس می‌گوید و نعمت شکرگزاری را یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های خداوند به بندگان عنوان می‌کند و توفیق حمد و سپاس و تعلیم به ‌جای آوردن این را از نعمات بزرگ الهی به انسان می‌داند.

 

کارشناس رسانه ملی با بیان این‌که انسان در برابر حمد خدا وظایف گوناگونی دارد، تصریح کرد: رسالت ما در برابر نعمات الهی ابتدا شکرگزاری به خاطر انسان بودن، مسلمان بودن و شیعه بودن است.

 

حجت‌الاسلام علاءالدینی ادامه داد: امام سجاد(ع) می‌فرمایند اگر خداوند به انسان نعمت حمد را نمی‌داد و ما حمد بلد نبودیم، لازمه رسالت انسانی ما محقق نمی‌شد و ما در حیطه بهائم و حیوانات قرار می‌گرفتیم، در این حمد به خاطر این که اهل حمد هستیم باید از خداوند سپاس‌گزار باشیم.

 

وی اظهار کرد: حمد خداوند و معرفت به حمد راهی است که انسان از طریق آن می‌تواند مسیر انسانیت را بپیماید و در زمره صالحان قرار گیرد.

 

کارشناس رسانه ملی تصریح کرد: خداوند به خاطر نیاز خود حمد را به ما آموزش نداده، چون خداوند غنی است و خداوند به ‌این ‌علت حمد را به انسان آموخته که نعمات الهی انسان را به اعجاب برانگیخته و موجب رشد او شود.

 

حجت‌الاسلام علاءالدینی خضوع در برابر حضرت حق را از برکات حمد الهی عنوان کرد و گفت: حمد حسن ذاتی خداوند است به همین خاطر ما خدا را مدح نمی‌گوییم و خدا را حمد می‌گوییم و برای این‌که به مقام شکر برسیم باید حمد خداوند را بر زبان جاری سازیم.

 

وی افزود: مرتبه حمد، مرتبه حسن خداوند است و مرتبه مدح، مرتبه احسان است و خداوند برای این‌که انسان گمراه و سرگشته نشده و زنده شود، حمد را به انسان آموزش داده است و سیدالساجدین به همین خاطر حمد را بزرگ‌ترین نعمت برای انسان عنوان کرده تا به مرتبه شکر رسیده و به رضوان الهی دست پیدا کند.

 

کارشناس رسانه ملی با اشاره به این‌که در دعای امام سجاد(ع) مقصد انسان رضوان است، ادامه داد: رضوان یعنی مقامی که انسان و خدا از هم خشنود باشند و یکی از راه‌هایی که انسان را به حب خداوند می‌رساند، روزه‌داری و ماه رمضان است که روزه‌داری انسان را به صفای دل و اخلاص می‌رساند.

 

وی یادآور شد: ماه رمضان شهر الله است، زیرا تجلی بهشت در روزه است و انسان با روزه‌داری به خشنودی خدا و بهشت دست پیدا می‌کند که جز روزه‌داران نمی‌توانند به این مقام دست پیدا کنند./837/پ202/ح

ارسال نظرات