۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴
کد خبر: ۲۶۷۳۱۶
استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه مشهد:

رسیدگی به ضعفا و نیازمندان از نشانه های ایمان است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد با اشاره به این که رسیدگی به بیماران ثواب عبادت را دارد، گفت: رسیدگی به ضعفا از نشانه های ایمان است؛ از این رو به بیماران رسیدگی کنید و در برابر آن ها تواضع کنید.
ايمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم سید کاشی، استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد، امروز در سلسله نشست های حلقه های معرفت که با موضوع «اخلاقی ـ تربیتی» در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: قبل از انجام هر عملی ذهنمان را متوجه کنیم که آن عمل مورد رضای خداوند است یا خیر؟ اگر مورد رضای خداوند بود انجام دهیم و الا آن را انجام ندهیم.

 

وی به اثرات و برکات اخلاص اشاره کرد و افزود: اگر شما کارهایتان را برای خدا خالص کنید، یقین داشته باشید خداوند متعال نیز روابط شما را با سایر مؤمنین تضمین می کند و اقبال اطرافیان به سوی شما جلب می شود و خیر و برکت و روزی نیز برای شما تضمین می شود.

 

این کارشناس مسائل خانواده اظهار کرد: برای این که توفیق عبادت و ترک معصیت شما بیشتر شود با افراد متدین دوست و همراه شوید، دوستانی را انتخاب کنید که شما را ترغیب به آموزه های دین کنند.

 

وی با اشاره به این که زیارت مقبول شده هم می تواند از راه نزدیک و هم می تواند از راه دور باشد، ابراز کرد: زیارت تنها به این نیست که از نزدیک معصوم(ع) را زیارت کنیم؛ بلکه از راه دور هم می توان ائمه اطهار(ع) را زیارت کرد، زیارت از راه دور نیز ثواب و بهره دارد، اگر از راه دور به ائمه اطهار(ع) سلام و صلوات بفرستید، یقین بدانید این بزرگواران جواب سلام شما را می دهند.

 

این کارشناس مسائل خانواده در پاسخ به این پرسش که چگونه نمازها و روزه های قضا شده خود را ادا کنیم؟ اظهار کرد: ما باید خودمان را برای سفر حتمی آخرت آماده کنیم و اسباب و وسایل را مهیا کنیم؛ چرا که مشخص نیست چه زمانی نوبت من و شما فرا می رسد؛ از این رو باید برنامه ریزی کنیم تا آرام آرام واجبات قضا شده را ادا کنیم.

 

رسیدگی به ضعفا از نشانه های ایمان است

سیدکاشی با خاطر نشان کردن این که رسیدگی به ضعفا از نشانه های اهل ایمان است، افزود: همیشه باید شکر نعمت کرد و در برابر بیماران تواضع کنیم. رحم به ضعفا از نشانه های ایمان است و بیماران نیز از مصادیق رحما هستند.

 

استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد با بیان این که رسیدگی به بیماران ثواب عبادت را دارد، اظهار کرد: پرستاری از بیماران ثواب دارد، اگر گرفتاری را دیدیم او را ملامت و سرزنش نکنیم؛ چرا که اگر انسان گرفتاری را سرزنش کنیم، از دنیا نمی رویم مگر آن که خود مبتلا به آن می شویم.

 

این کارشناس مسائل خانواده بابیان این که رفتار نیک ما باید نسبت به کسانی که عزیزترند بیش تر باشد، اظهار کرد: هر فردی که به ما نزدیک تر است عزیزتر است؛ پدر و مادر و دوستان ما عزیزترین افراد به ما هستند که باید بهترین رفتار را نسبت به او داشته باشیم؛ رفتار ما نیز در قالب زبان و کردار و پوشش ما نشان داده می شود.

 

وی با بیان این که سیره حضرت زهرا(س) در همه زمینه ها برای ما الگو است، ابراز کرد: در حدیث شریف کساء حضرت زهرا(س)، امام حسن و امام حسین(ع) را  با لفظ «یا قُرَّةَ عَیْنی وَ ثَمَرَةَ فُؤادی» خطاب می کنند و عبارات زیبا و دلنشین حضرت زهرا(س) خطاب به همسرشان اینگونه بوده است که «روحی لروحک الفداء، و نفسی لنفسک الوقاء یا اباالحسن، جانم فدای جان تو باد و هستیم سپر هستی تو باد ای اباالحسن.».

 

استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد با اشاره به این که رفتار و کلمات ما باید همراه با عزت، تعظیم و آبرومندی داشته باشد، گفت: ما باید عزیزانمان را به نیکی صدا کنیم و در این زمینه نباید حیا داشته باشیم؛ چرا که حیا باید در مقابل معصیت و زشتی باشد نه در مقابل عمل نیک.

 

وی در پاسخ به این پرسش که نعمت ها بر چه معیار و ملاکی به افراد داده می شود؟ ابراز کرد: نعمت بر دو گونه ظاهری و باطنی است. ممکن است نعمتی در ظاهر بیشتر باشد، اما بهره مندی آن کمتر باشد و در مقابل ممکن است نعمتی در ظاهر کمتر باشد اما بهره مندی آن بیشتر باشد. انسان ها با داشته های خود مورد امتحان قرار می گیرند و ممکن است فردی از نعمتی کمتری برخوردار باشد اما رشد و اجر او در مقابل خداوند متعال بیشتر باشد./1309/پ202/ح

ارسال نظرات