علوم انسانی دانشگاه ها باید در حوزه های علمیه تولید شود
حجت الاسلام والمسلمین سید فرید موسوی، مدیر مدرسه علمیه حیات طیبه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، یکی از رسالت های مهم حوزه های علمیه را ایفای نقش در تولید علم با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب به این مهم دانست و گفت: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، حوزه های علمیه باید در مسیری قرار گیرند که بتوانند به تولید علم برسند و اگر حوزه ها به سبک روز به این مهم دست یابند، آن گاه برای کسی که به عنوان مثال در رشته علوم سیاسی وارد دانشگاه می شود، از ترم اول کارشناسی تا ترم آخر دکتری، علوم سیاسی تولید شده در داخل حوزه با شرایط لازم تولید علم ارائه می شود.
وی علوم انسانی در حال تدریس در دانشگاه های کشور را ترجمه شده علوم انسانی غرب دانست و افزود: متأسفانه از 120 رشته علوم انسانی و زیرشاخه های آن، بسیاری از رشته ها در کشور ما وجود ندارد و آن بخشی هم که وجود دارد، عمدتا ترجمه است و درکل دانشگاه های کشور، علوم انسانی از ترم اول کارشناسی تا ترم آخر دکتری برگرفته از غرب است و این ها ترجمه هایی هستند که اشکالات زیادی در آن ها وجود دارد.
مدیر مدرسه علمیه حیات طیبه تأکید کرد: فرمایش رهبر معظم انقلاب این است که ما باید در حوزه های علمیه به تولید علم برسیم تا خروجی آن علوم انسانی موجود در دانشگاه ها شود که لازمه چنین امری این است که دروس حوزوی را با شرایط و مقدمات خاصی بخوانیم تا به تولید علم برسیم.
در یادگیری سایر زبان ها، محوریت با علم آن زبان باشد نه مکالمه و ادبیات
حجت الاسلام والمسلمین موسوی فراگیری علم زبان های پر کاربرد در علوم انسانی را از لازمه های تخصصی شدن دروس حوزوی دانست و اظهار کرد: اگر علم زبان های لازم در حوزه ای را نداشته باشیم نمی توانیم وارد آن حوزه شویم؛ به عنوان مثال در رشته حقوق از 38 کتاب فقهی ما 30 کتاب اصل منابع و تحقیقات به روزشان به منابع فرانسوی بر می گردد، از همین رو اگر ما علم زبان فرانسه را نداشته باشیم، نمی توانیم از منابع حقوقی بهره برداری کنیم.
وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب می فرمایند به حوزه ها برگشته و با شرایط لازم تحصیل کنیم تا در حوزه های علمیه به تولید علم برسیم و این علم را در اختیار دانشگاه ها قرار دهیم؛ این امر محقق نمی شود مگر این که ما به علم زبان ها برسیم، نه به یادگیری مکالمه آن ها؛ همان طور که باید به علم عربیت برسیم تا اگر آیه شریفه ای را جلوی ما گذاشتند، بدون مراجعه به جایی دنیایی از معانی را دریابیم.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به طرح جامع تحول در حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش، مهم ترین تحول لازم برای حوزه های علمیه را فراهم شدن شرایط تحصیل خواند و افزود: همان طور که گفته شد با توجه به این که در حوزه تمام دروس به زبان عربی است، باید طلبه را اول به علم عربیت، نه مکالمه عربی و ادبیات عرب، آشنا کنیم و او عربیت را بچشد تا یک فقیه و مجتهد در تفسیر و علم اصول شود.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی یادآور شد: فرمایش بزرگان در رابطه با علم اصول این است که 98 درصد آن در «مطول» است و این یعنی عربیت، که فقط آموزش مکالمه نیست و باید به طلبه چشانده شود./820/ت302/ب5