۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۲۶۷۵۸۱
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری:

نقش کشاورزی در تحقق اقتصاد مقاومتی غیر قابل انکار است/ در حق کشاورزی و کشاورزان ظلم کرده‌ایم

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین نکونام به ارتباط مستقیم کشاورزی با اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: امروزه مهم ترین نیاز جامعه اقتصاد مقاومتی و تحقق آن در همه عرصه ها می‌باشد که متأسفانه هنوز برای برخی ها غیرقابل فهم و درک است.
حجت الاسلام و المسلمين نکونام ، نماينده ولي فقيه در چهارمحال و بختياري و امام جمعه شهرکرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، صبح امروز ‌در ویژه برنامه روز بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با موضوع نقش مهندسین کشاورزی در تحقق اقتصاد مقاومتی و تأمین امنیت غذایی، برنامه ریزی، عمل مطابق برنامه ریزی صورت گرفته، نظارت دقیق و سلامت در کارها را از لوازم رشد و توسعه در امور و مصادیق بارز کار جهادی عنوان کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین نکونام، کشاورزان را الگویی مناسب برای مهندسان و متخصصان عرصه کشاورزی و زراعت دانست و گفت: کشاورز خود بهترین الگو است چرا که ابتدا برای کشت و کار محصول خود فکر می کند و با برنامه ریزی، مقدمات اساسی از جمله مراقبت، سم پاشی و آفت زدایی و رسیدگی تمام عیار را به منظور برداشت محصول سالم و مرقوب انجام می دهد و این خود بهترین الگوست.

 

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با تأکید بر این که علم و تجربه با هم سبب پویایی بخش کشاورزی می شود، گفت: در هم آمیختگی تجربه کشاورزان دیروز با علم و تخصص مهندسان امروز خروجی اش یک کشاورزی پویا و قابل توجه خواهد بود؛ بنابراین نباید از این امر مهم و کلیدی غافل شد.

 

امام جمعه شهرکرد بر لزوم ایجاد و تقویت باورمندی در همه عرصه ها به ویژه عرصه کشاورزی تأکید کرد و افزود: دست اندرکاران عام و حتی کشاورزان باید این باورمندی را در خود ایجاد کنند که ما مسلمان هستیم و فرهنگ اسلام و باور توحیدی به ما می گوید که هر چه قدر شما تلاش و برنامه ریزی کنید و کار عالمانه و متخصصانه انجام بدهید اما بدانید در برابر خدا خلع سلاح و دست بسته هستید چرا که آنچه اراده الهی باشد صورت خواهد گرفت.

 

این مقام مسؤول با اشاره به این که باور توحیدی آن است که کشاورز دانه را بکارد و کار عالمانه و تخصص هم انجام بدهد اما بداند تا خدا نخواهد هیچ دانه ای از روی خاک سر در نمی آورد، تصریح کرد: باید بدانیم که تا خدا نخواهد علم، تخصص و تجربه هم نمی تواند کاری کند که اگر این باور به خوبی در وجودمان شکل گرفت، به یقین علم و تجربه هم جواب خواهد داد.

 

وی در ادامه با بیان این که بر اساس آیات و روایات الهی کشاورزی به عنوان یک امر پایه ای و ریشه ای در جامعه توحیدی مطرح است، افزود: به کشاورزی نباید به چشم یک کار ساده و بی ارزش نگاه کرد و بر اساس همین نگاه دست به انجام کارهای مقطعی زد بلکه به کشاورزی باید یک نگاه پایدار و اساسی داشت چرا که آینده نظام و نسل های بعد به این عرصه گره خورده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با تأکید بر این که باید یک کشاورزی پایدار در کشور و نظام ایجاد کرد، توجه به امکانات و ظرفیت های مهم این حوزه همچون قنات ها، درختان و آب ها برای تحقق این امر مهم را ضروری خواند و تصریح کرد: احیا قنات ها، کاشت درختان و استفاده صحیح و برنامه ریزی شده از منابع آب، زمینه پویایی و ماندگاری و ارتقا جایگاه کشاورزی را فراهم می کند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با بیان این که کشاورزی باید به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود، تصریح کرد: کشاورز باید بداند که پول در آوردن از طریق کشاورزی بهترین نوع تولید ثرورت برای یک فرد است؛ برهمین اساس مسؤولان و متولیان این عرصه باید بکوشند این مهم را به یک فرهنگ در جامعه تبدیل کنند.

 

این مقام مسؤول در همین زمینه به روایتی از پیامبر اکر (ص) اشاره کرد و گفت: از پیامبر اکرم(ص) سؤال شد بهترین مال کدام است؟ ایشان فرمودند: ثروتی که از راه زراعت و کشاورزی به دست آید؛ بنابراین باید برای تحقق این مهم و سوق دادن مردم به سمت کشاورزی فرهنگ سازی صورت گیرد.

 

امام جمعه شهرکرد در ادامه با بیان این که اگر بگویم در حق کشاورزی و کشاورزان ظلم کرده ایم بی راهه نگفته ایم، افزود: قبل از انقلاب نظام شاهنشاهی نگذاشت که کشاورزی این کشور رشد کنند که هدف آن ها مشخص بود و از آن ها غیر از این هم انتظار نمی رفت اما سؤال این جا است که چرا ما پس از انقلاب با دچار شدن در بازیگری های سیاسی به این پایه و نیاز اساسی اقتصادی جامعه توجه نکریدم؟

 

وی با یادآوری این که چرا پس از گذشت 36 سال از انقلاب، امید و انگیزه کار در کشاورز پایین و از داشتن یک زندگی آبرومند محروم است، تصریح کرد: به یقین وجود چنین شرایطی ناشی از ضعف برنامه ریزی و مدیریت مسؤولان در این حوزه است.

 

حجت الاسلام والمسلمین نکونام به ارتباط مستقیم کشاورزی با اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: امروزه مهم ترین نیاز جامعه اقتصاد مقاومتی و تحقق آن در همه عرصه ها است که متأسفانه هنوز برای برخی ها غیرقابل فهم و درک است و این مشکل امروز کشور ما است./9457/پ202/ب4

ارسال نظرات