۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۲۶۷۶۲۴
جنتی مطرح کرد؛

ملتی که از تاریخ خود عبرت نگیرد طعم شکست را خواهد چشید

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت درس‌آموزی از تاریخ، گفت: ملتی که از تاریخ خود خبر نداشته باشد به طور حتم طعم تلخ شکست را بیش از پیروزی می‌چشد.
ملتی که از تاریخ خود عبرت نگیرد طعم شکست را خواهد چشید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه شنبه 26 خرداد ماه در مراسم رونمایی از مجموعه 20 جلدی تاریخ جامع ایران که در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد با بیان این که تاریخ نویسی و دایره المعارف نگاری، دشوارترین نوع نویسندگی است، گفت: چنین فعالیتی زمان بر است تا آنجا که امکان دارد پژوهشگر چند دهه از عمر خود را صرف کنند و چه بسا تاریخ نگارانی که در حین پدیدآوری یا تکمیل یک اثر، رو به دامن خاک کشیده و حاصل کار خود را مشاهده نمی کنند.

 

وی ادامه داد: این موضوع در تهیه مجموعه تاریخ جامع ایران نیز مشاهده شد و استادانی از جمله ایرج افشار، شرف الدین خراسانی، یحیی شهیدی و آذر نفیسی در این سال ها جان به جان آفرین تسلیم کردند؛ اما روح آنان از این تاریخ نگاری خرسند است.

 

جنتی افزود: جمع آوری تاریخ برای تاریخ نگاران با دشواری هایی همراه است که شامل زمان بر بودن جمع آوری تاریخ می باشد که چندین دهه به طول می انجامد و ممکن است بسیاری از مولفین نتوانند نتایج کار خود را ببینند.

 


وی خاطرنشان کرد: نیاز به رعایت شیوه نامه های دقیق بین المللی از نکات دیگری است که می بایست تاریخ نگاران توجه کافی به آن داشته باشند چرا که آنها باید با اطلاعات به روز و جامع به جمع آوری تاریخ بپردازند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تاریخ نویسی و دایره المعارف نگاری از آن منظر که نیاز به قواعد و شیوه های بین المللی دارد و دانش جامعی می طلبد، باید به صورت بسیار دقیق انجام شود و این موضوع که مهمترین نوع پدیدآوری در فرهنگ مکتوب به شمار می آید از عهده هر فردی بر نمی آید.

 

جنتی تصریح کرد: صرف زمان طولانی برای پدیدآوردن چنین اثر ارزشمندی صرفه مادی ندارد و اگر عشق به فرهنگ و مردم ایران نبود چنین اثری پدید نمی آمد یا به دشواری ممکن بود.

 

وی افزود: از محتوای مجموعه تاریخ جامعه ایران به خوبی مشخص است که ویرایش و تهذیب چنین آثاری بسیار دشوار است و نویسندگان این اثر در تسلط به منابع تغییر، استخراج، استنباط منابع، تحلیل و شیوه عرضه بیان، رسم الخط، ارجاع، ضبط دقیق اعلام و غیره تا چه حد دقیق بوده اند و قدر مسلم رنج چندین ساله کار بر خود هموار ساخته تا مجموعه ای مستند و معتبر پدید آورند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هدف اصلی تالیف چنین اثری آشنایی عمیق ایرانیان با تاریخ عناصر هویت ساز ایرانی و همچنین آشنایی جهانیان با تاریخ و فرهنگ مردم این سرزمین بوده است؛ سرزمین بزرگی که دارای حوزه وسیع تمدنی است و خدمات بسیاری به دانش و فرهنگ بشری کرده است.

 

جنتی تصریح کرد: ملتی که از تاریخ خود خبر نداشته باشد به طور حتم به سنگلاخ کشیده می شود و طعم تلخ شکست را بیش از پیروزی مشاهده می کند.

 

وی اضافه کرد: بی خبری مردم نسبت به گذشته موجب ناآگاهی آنان از زمان حال می شود و فراموش کردن حال و گذشته یک ملت سبب تسلیم شدن آن می شود که راه احیای چنین ملتی آن است که تاریخ، فرهنگ، سنت ها و اساطیرش را بازخوانی کند.

 


کتاب تاریخ جامع ایران در 20 جلد زیر نظر سیدکاظم موسوی بجنوردی دارای چند سرویراستار است که حسن رضایی باغ بیدی و محمود جعفری دهقی سرویراستاران دوره ایران باستان و صادق سجادی سرویراستار دوره اسلامی است.

 


این کتاب 20 جلدی بیش از 55 عنوان اصلی و 160 عنوان فرعی و حدود 300 عنوان فرعی تر را در بر می گیرد و هرچند در خلال تحقیق و تدوین این اثر، موضوع ها و عناوین فرعی دیگری به نظر رسیده که در طرح اولیه وارد شده، اما ساختار اصلی طرح تاریخ جامع ایران، همچنان به قوت خود باقی است./817/پ202/ف

ارسال نظرات