۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۲۶۹۸۰۰

امر به معروف و نهی از منکر دخالت در امور شخصی دیگران نیست

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شهرستان دندی زنجان با بیان این که انسان موجودی اجتماعی است و در زندگی اجتماعی سرنوشت افراد به هم مربوط است، از این رو حق نظارت در اعمال دیگران حق طبیعی هر انسان اجتماعی است گفت: امر به معروف و نهی از منکر دخالت در امور شخصی دیگران نیست.
حجت الاسلام حسيني نصب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام سید عمران حسینی نصب، امام جمعه شهرستان دندی زنجان، امروز در جلسه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان ماهنشان، با اشاره به لزوم احیای امر به معروف در جامعه گفت: امر به معروف و نهی از منکر دخالت در امور شخصی دیگران نیست.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: چرا که انسان موجودی اجتماعی است و در زندگی اجتماعی سرنوشت افراد به هم مربوط است از این رو حق نظارت در اعمال دیگران، حق طبیعی هر انسان اجتماعی است چرا که در غیر این صورت فساد فراگیر شده و کل جامعه را فرا می گیرد.

 

این مقام مسؤول در ادامه با استفاده از آیات و روایات به بیان اهمیت امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و اظهار داشت: طبق آیات قرآن کریم، دلیل بهترین امت معرفی شدن مسلمانان به این خاطر است که امر به معروف و نهی از منکر می کنند.

 

امام جمعه شهر دندی در ادامه، امر به معروف و نهی از منکر را یک وظیفه عمومی و همگانی دانست و تأکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر دارای چند مرحله است و مرحله تذکر لسانی اگر همراه با رفتار خوش و زبان نرم باشد موجب هرج و مرج نمی شود.

 

حجت الاسلام زاهدی پور، امام جمعه شهرستان ماهنشان نیز در ادامه این جلسه ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات با اشاره به احادیث و روایات مربوط به امر به معروف اظهار داشت: وجوب امر به معروف و نهی از منکر در اسلام، مانند وجوب نماز و روزه و زکات بوده و از ضروریّات دین محسوب می شود.

 

این مقام مسؤول در ادامه با اشاره به پیامدهای انکار این فریضه الهی تصریح کرد: کسی که از روی توجّه به لوازم امر به معروف و نهی از منکر وجوب آن را انکار کند، جزء کفّار محسوب می شود چرا که بدون رعایت این فریضه مهم، عدالت درجامعه اجرا نخواهد شد و اختلاس و فتنه و دیگر مشکلات اجتماعی در جامعه بوجود خواهد آمد.


وی در ادامه با اشاره به ضرورت احیای امربه معروف
و نهی از منکر در جامعه افزود: با فراموشی امر به معروف و نهی از منکر دعاها استجابت نمی شود و وقتی اسباب استجابت دعا از بین رفت، دعا برآورده نمی شود و اگر این وظیفه مهم ترک شود برکت از زندگی مردم کم می شود.

 

امام جمعه ماهنشان در پایان با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) در زمینه ترک امر به معروف گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند هنگامی که امتِ من انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را به یکدیگر حواله کنند، یعنی هر یک از ادای این وظیفه مهم شانه خالی کرده و بگوید که این وظیفه را دیگری باید انجام بدهد؛ باید منتظر حوادث ناگوار و عذاب الهی باشند.

 

گفتنی است؛ در پایان این جلسه تصمیم بر این شد تا مصوبات جلسه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و شورای فرهنگ عمومی در اختیار روحانیان مبلغ و اعزامی قرارداده شود تا در راستای احیای این فریضه در سخنرانی های خود تأکید داشته باشند./949/پ202/ح

ارسال نظرات