زندگی در پناه امر الهی موجب تقرب و رشد انسان در مسیر کمال می شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، آیت الله سید رحیم توکل، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در مراسمی که در امامزاده عبدالله بابل برگزار شد با بیان این که با ایجاد حب دنیا، شرایط برای عمل گناه فراهم می شود گفت: حب به دنیا حلقه آخر اقدام به گناه است که باطن انسان را ظلمانی می کند و اگر حب دنیایی کنار رود انسان به گناه وارد نمی شود.
وی افزود: عدم تعلق و وابستگی انسان به دنیا موجب تقرب به خداوند متعال می شود و اگر انسان دلی طیب پیدا کرد، این دل به نور معرفت نورانیت پیدا می کند.
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به این نکته که خداوند دنیا را عالم اثر و تأثیر قرار داد، خاطرنشان کرد: بعضی از اثرات به علم و جهل ما منوط است و بعضی از احکام را به احکام وضعی تعبیر می کنند که اثر آن به علم و یا جهل ماکاری ندارد.
وی با ذکر مثالی در خصوص تشریح احکام وضعی ادامه داد: وقتی انسان به سیم برق دست بزند ندانستن او از خطر برق، موجب این نمی شود که برق او را دچار سانحه نکند و این مثالی روشن برای احکام وضعی در دنیا بر اساس علت و معلول است.
آیت الله توکل با بیان این که بدن انسان ها مرکب و روح راکب آن است، اظهار داشت: روح و جسم هر دو بر هم اثر می گذارند و هر دو به غذا نیاز دارند و آنچه برای بدن ما لذت است برای روحمان کسل آور است.
وی افزود: با زیاد خوردن و آشامیدن دل انسان می میرد و نمی تواند متعالی شود و مانند درختی است که اگر در پای او آب زیادی دهند درخت می میرد و برای بدن هم این چنین است.
این استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه برخی دیگر از اثرات روح و جسم را مورد توجه قرار داد و گفت: برخی از حالات قهری برای جسم موجب تعالی روح می شود که از جمله ی آن بیمار شدن جسم یک مومن و ابتلائات، موجب افزایش قدرت روحی انسان می شود و در واقع اثر قهری چه مثبت و چه منفی آن روح را قوی می کند.
وی ادامه داد: اگر انسانی به شکمش گرسنگی دهد و زبانش را کنترل کند، حکمت الهی بر روح او وارد می شود و اگر حتی فرد بی دین باشد، دریچه های حکمت برای او گشوده می شود.
آیت الله توکل با بیان این که حکمت برای فرد بی دین، حجتی علیه خودش است تصریح کرد: فرد مؤمن با کم خوردن کم نوشیدن و کنترل غرایض و نفسانیات، حکمت های الهی برایش نورانیت و برکات دارد و چیزهایی می فهمد که قبلا نمی فهمید و چیزهایی می بیند که قبلا نمی دید.
وی افزود: نخستین چیزی که از حکمت نورانی برای فرد مؤمن می رسد، دیدن عیب های خودش است و آن قدر به عیب هایش مشغول می شود که نتواند سراغ عیب های دیگران برود.
ین استاد برجسته خارج فقه یکی دیگر از جلوه های نورانیت و حکمت های الهی برای فرد مؤمن را قدرت مقابله با وسوسه های شیطانی عنوان کرد و گفت: انسان ممن که جسم و روح را در معرض تربیت الهی قرار بدهد به امر الهی آنقدر قدرت پیدا می کند که نکات ریز دانستنی به او یاد داده می شود تا مکر شیطان به او سازگار نیفتد.
وی ادامه داد: زندگی در پناه امر الهی موجب تقرب و رشد والای انسان در مسیر کمال می شود و قدرتی پیدا می کند که می تواند در برابر شیطان های درون و بیرون بیاستد. /1313/پ202/ب1