سعادت دنیوی و اخروی انسان مرهون ویژگی انتخابگری است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیتالله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، یکشنبه پس از نماز ظهر و عصر در ادامه جلسات اخلاقی ماه مبارک رمضان با موضوع معرفت نفس گفت: تعلیم و تعلم یک نعمت خدادای و مختص انسان است که در اسلام بسیار سفارش شده است، انتخاب نیز مختص انسان است.
وی افزود: حیوانات قدرت انتخاب ندارند اما انسان قدرت انتخاب دارد، حیوانات در زندگی خود توقف دارند، انتخاب سعادت و انتخاب شقاوت از آن انسان است، «اما شاکرا اما کفورا» از آن انسان است، قرآن میفرماید هدایت از طرف ما اما انتخاب از آن انسان است.
رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به پیامبرانی که برای انسان است، اظهار کرد: انسان وقتی به دنیا میآید یک حیوان بالفعل است اما میتواند یک انسان کامل بالفعل شود، سه پیامبر در درون و 124 هزار پیامبر در برون و هر پیامبری اوصیا و هزاران مبلغ دارد.
وی ابراز کرد: اسلام عزیز به روحانیت بسیار سفارش دارد، قرآن روحانیت را تالی تلو پیامبران و اوصیا آنان قرار داده است به نحوی که نگاه کردن به او، نشست و برخاست کردن با او و نگاه کردن به در خانه او و خدمت کردن به او سفارش دارد.
حضرت آیتالله مظاهری بیان کرد: همه اینها برای این است که انسان را به سعادت برساند و از شقاوت بازدارد و انسان را به راه مستقیم هدایت بکنند، از انحراف او را نجات بدهند و بالاخره از زمان حضرت آدم(ع) تا روز قیامت این پیامبران برون فراوان است و این از الطاف بزرگ خداوند است که به آن هدایت تشریعی میگویند.
وی با تأکید بر این که با وجود راه نمایاندن همه پیامبران در نهایت انتخاب با خود انسان است، اظهار کرد: پیامبران برون و پیامبران درون از آن انسان است، هدایتها از آن انسان است اما انتخابگر خود انسان است، خود ما هستیم که باید بهشتی یا جهنمی شویم و سعادت دنیا و آخرت مرهون اراده و انتخاب انسان است.
استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: قرآن میفرماید ما امانتمان را به انسان دادیم اما انسان استعداد نداشت، قرآن میفرماید این امانت ما را انسان آن طور که باید حفظ کند، نکرد، چون هم ظالم و هم جاهل به آن بود، که علامه طباطبایی امانت را تنها ویژگی انسان دانسته است.
وی گفت: انسان باید از این امانتش به خوبی استفاده کند، در انسان توقف ممنوع است، مگر این که جهنمی بشود و خودش را در گودال جهنم بیندازد که این توقف است، اما انسان بهشتی توقف ندارد، در بهشت استکمال هم وجود دارد و میتواند با سیر من الحق الی الحق کامل شود.
حضرت آیتالله مظاهری با اشاره به این که برخی گفتهاند امانت انسان عقل یا ولایت اهلبیت(ع) یا روح است و همه اینها خوب است، ادامه داد: انتخابگری انسان بسیار مهم است، یکی از تأسفهای اهل جهنم این است که به انتخاب خودشان از رسیدن به مقامات عالیه بازماندهاند./914/پ201/ج