۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۲۷۱۰۴۰
کارشناس و پژوهشگر حوزوی:

هیچ موجودی در جهان آفرینش بدون هدف و رها خلق نشده است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و پژوهشگر حوزوی با اشاره به معنای عدالت خداوند، گفت: خدای متعال بر اساس هدف، عملی را انجام می‌دهد، باید دانست که هیچ چیز در جهان آفرینش بی‌هدف خلق نشده و حتی در خلقت ریگ‌های بیابان نیز هدفی وجود دارد.
ويژه‌نامه بهانه خلقت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام محمد شفیعی، کارشناس و پژوهشگر حوزوی، بعد از ظهر سه‌شنبه در مسجد صدیقة‌الحسین(ع) با ادامه بحث اصول اعتقادات گفت: علم، قدرت و حیات سه صفتی است که همه صفات خداوند به این سه صفت بازمی‌گردد و همچنین مراتب توحید، به توحید در ذات،‌ توحید افعالی و توحید در عبادت تقسیم‌بندی می‌شود.

 

وی با اشاره به صفات سلبی و ثبوتی خداوند خاطرنشان کرد: صفات سلبی یعنی صفاتی که خداوند از دارا بودن آن منزه است، مانند این که خداوند منزه است از دیده شدن و خداوند از جا و مکان داشتن منزه است.

 

کارشناس و پژوهشگر حوزوی با بیان این که برخی افراد سؤال می‌کنند که خداوند مرد یا زن است؟ ادامه داد: باید توجه کرد که خداوند نه زن و نه مرد است، بلکه ذات اقدس اله خالق این دو است و این ذهن ما است که به دلیل محدودیت خدا را می‌خواهد مرد یا زن فرض کند.

 

وی اظهار کرد: برخی نیز می‌پرسند که چرا در قرآن کریم مانند سوره توحید ضمیر مذکر برای مورد خطاب قرار دادن خداوند استفاده کرده است، باید جواب داد که این امر به دلیل حفظ بلاغت و علم عربی است.

 

حجت‌الاسلام شفیعی در ادامه با مطرح کردن بحث عدل الهی به تعریف معنای عدالت پرداخت و گفت: عدل الهی با ایمان، نبوت و امامت گره می‌خورد، خداوند از نظر عقلی باید عادل باشد، خلاف عدل ظلم است و باید از نظر عقلی دلایلی که خداوند ظلم نمی‌کند، بررسی شود.

 

وی بیان کرد: خداوند به دلیل این که بی‌نیاز است و جهل و نادانی از ذات الهی مبرا است،‌ ظلم نمی‌کند، خداوند به دلیل این که مظهر پاکی و طهارت است و همچنین بر همه چیز توانا است، ظلم نمی‌کند، ظلم کردن دلایلی دارد و خداوند از همه این دلایل بری و منزه است.

 

کارشناس و پژوهشگر حوزوی ابراز کرد: عدل الهی یعنی این که خداوند عادل است و کاری خلاف مصلحت و حکمت نمی‌کند، معنای دیگر عدل الهی این است که میان بندگان تنها به دلیل تقوا تفاوت قائل است و به اصطلاح همه بندگان را به یک چشم می‌نگرد.

 

وی با اشاره به این که معنای دیگر عادل بودن خداوند این است که او میان بندگان به حق قضاوت می‌کند و پاداش و جزا را نیز به حق می‌دهد، ابراز کرد: خدای متعال هر چیزی را در جایگاه خودش قرار می‌دهد و این به معنای یکسان بودن و برابر بودن همه موجودات نیست.

 

حجت‌الاسلام شفیعی خاطرنشان کرد: علما معنای دیگری هم برای عادل بودن خداوند ذکر کرده‌اند و آن این است که خدای متعال بر اساس هدف، عملی را انجام می‌دهد، باید دانست که هیچ چیز در جهان آفرینش بی‌هدف خلق نشده است و حتی در خلقت ریگ‌های بیابان نیز هدفی وجود دارد./914/پ202/ب4

ارسال نظرات