محور ادعیه ماه رمضان در خواست خلاصی از آتش جهنم است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سعید معمار منتظرین استاد و محقق حوزه علمیه امروز و بعد از نماز صبح در مسجد رضوی گفت: محور همه دعاها در ماه مبارک رمضان در خواست رقبة(خلاصی) از النّار (آتش) است.
وی با اشاره به آیه هفتاد و دوم از سوره مائده که می فرماید "لَقُد کَفَرَ الَّذینَ قالوُا اِنَّ اللهَ هُوَ المَسیحُ ابنُ مَریَمَ وَ قالَ المَسیحُ یا بَنی اِسرائیلَ اُعبُدوُا اللهَ رَبّی وَ رَبَّکُم اِنَّهُ مَن یُشرِکُ بِاللهِ فَقَد حَرَّمَ اللهُ عَلُیهِ الجَنَّةَ وَ مَأوهُ النّارُ وَ ما لِلظّالِمینَ مِن اَنصارٍ"، افزود: منشأ اصلی آتش در آخرت، کفر و شرک است و انسان باید از این دو دوری کند.
این پژوهشگر حوزه علمیه در ادامه با اشاره به آیه "قُلْ أَیُّ شَیْءٍ أَکْبَرُ شَهَادةً قُلِ اللّهِ شَهِیدٌ بِیْنِی وَبَیْنَکُمْ" و روایتی از امام صادق(ع) که فرموده اند" اِنَّهُ شَیءٌ لَیسَ کَمِثلِهِ شَیءٌ"، گفت: خداوند شیء است و کیفیت دارد ولی کیفیت آن با سایر اشیاء متفاوت است.
حجت الاسلام معمار منتظرین افزود: در ابتدای خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) دلیل خلقت عالم این است که قدرتش را ظاهر کند، مردم بندگی او را قبول کنند و بیدار کند مردم را برای اطاعتش.
این کارشناس مسائل دینی در ادامه با اشاره به این روایت از امیرمؤمنان(ع) که می فرمایند"مَن عَرَفَ الله تَوَحَّدَةً"، گفت: طبق این روایت هر کس خدا را بشناسد، یکی بودن او را می پذیرد ولی شناخت ذات خداوند ممکن نیست.
حجت الاسلام معمار منتظرین با بیان این که امیرمؤمنان در نهج البلاغة می فرمایند "به تحقیق کسی که بخواهد خدا را وصف کند، جاهل است" گفت: ما فقط باید از مجرای صفات او را تصدیق کنیم نه تصور.
وی با اشاره به ماجرای امام صادق و هشام که در آن امام به هشام فرمود "خدا را برایم وصف کن" و هشام در جواب گفت "اِنَّه هُوَ السَّمیعُ البَصیر" و در این زمان امام فرمودند "دو صفتی که گفتی برای انسان در قرآن آمده و سپس هشام گفت "من از توصیف خداوند عاجزم" گفت: طبق این روایت، ما نباید از دیدگاه خودمان به توصیف خداوند بپردازیم.
حجت الاسلام معمار منتظرین در پایان به بیان سوره توحید پرداخت و گفت: طبق روایتی از پیامبر، سه بار خواندن این سوره حکم یک ختم قرآن را دارد که نخستین بار خواندن سوره توحید برای اقراربه وجود خداوند به زبان است، دومین بار برای اقرار به زبان و دل است و سومین مرتبه برای اقرار به زبان، دل و عمل است و در روایت آمده هرکس این سوره را قبول کند، عذاب برزخ از وی برداشته می شود./939/پ202/ب4