۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۲۷۱۵۰۴

یادواره شهدای کربلای یک و شهدای مظلوم غواص در زاهدان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دومین یادواره شهدای عملیات کربلای یک به همراه گرامیداشت یاد و خاطره شهدای غواص دوران دفاع مقدس در سالن فنی و حرفه ای زاهدان برگزار شد.
يادواره شهدا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حمزه دهقان، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس سیستان و بلوچستان، شب گذشته در یادواره شهدای کربلای یک و شهدای مظلوم غواص که در سالن فنی و حرفه ای زاهدان برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای اسلام و دفاع مقدس گفت: برای دومین سال متوالی یادواره شهدای عملیات کربلای یک را در سالروز این عملیات که 10 تیرماه بود همراه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای غواص برگزار کنیم.

 

دهقان افزود: این یادواره به بهانه حضور مؤثر رزمندگان سیستان و بلوچستان در عملیات کربلای یک و نقش آنها که در قالب گردان انسجام یافته 409 بود، برپا شده است.

 

وی با اشاره به اینکه در این عملیات 16 شهید از گردان 409 و 20 شهید از مجموع استان تقدیم انقلاب شد، تصریح کرد: تشکیل گردان مستقل از رزمندگان سیستان و بلوچستان یکی از اهداف سردار شهید میرحسینی بود؛ وی در وصیت نامه الهی خود نوشته بود «با توجه به نیازی که در آینده احساس می شود و کادر موجودی که از سیستان و بلوچستان در لشکر وجود دارد پیشنهاد می شود بچه های سیستان و بلوچستان در قالب یک یگان مستقل سازماندهی شوند و ایفای نقش کنند»، به این ترتیب جرقه تشکیل گردان مستقل 409 زده شد.

 

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سیستان و بلوچستان بیان داشت: نخستین فرمانده این گردان دانش شهرکی و جانشین گردان سردار شهید حسن هراتی انتخاب شد.

 

وی یادآور شد: ارتش عراق، ساعت یک بامداد 27 اردیبهشت‌ماه 65 در منطقه مهران دست به تهاجم زد و شهر و حومه آن و برخی از ارتفاعات منطقه را تصرف کرد و در مدت زمان کوتاهی یعنی 9 تیرماه 65 عملیات کربلای یک با رمز ابوالفضل عباس (ع) آغاز شد و لشکر ثارالله به عنوان یکی از جریان‌های اصلی عمل کننده در این عملیات حضور داشت و همچنین به گردان 409 که تازه شکل گرفته بود در یکی از مراحل حساس این عملیات مأموریت داده شد.

 

دهقان عنوان کرد: طی این عملیات، منطقه ای به وسعت 175 کیلومتر مربع از خاک ایران و نیز عراق شامل شهر مهران و روستاهای اطراف آن، جاده دهلران - مهران - ایران، ارتفاعات حساس و سرکوب قلاویزان و حمرین و نیز دو پاسگاه مرزی آزاد شد؛  هم چنین عقبه های دشمن از جمله شهرهای بدره و زرباطیه در دید و تیر قوای خودی قرار گرفت.

 

وی هدف از برگزاری این یادواره را راه اندازی و گسترش گردان 409 و گرامیداشت شهدای این عملیات و همچنین ارج نهادن به مقام شامخ شهدای مظلوم غواص خواند./831/پ203/ح

ارسال نظرات