۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۱
کد خبر: ۲۷۱۸۸۶
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی گفت: آمر به معروف و ناهی از منکر باید عالم به موضوع باشد، بنابراین بر کسی که معروف و منکر را نمی داند و نمی شناسد این امر واجب نیست.
حجت الاسلام وفسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام وفسی، مدیر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی شامگاه جمعه دوازدهم تیرماه در دهه دوم ماه مبارک رمضان که در مسجد امام حسن عسکری(ع) برگزار شد با اشاره به شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر افزود: یکی از شروط مهم این است که آمر به معروف و ناهی از منکر بداند که فرد واجبی را که باید انجام دهد ترک کرده و معصیتی را که باید ترک کند، انجام داده است.

 

این کارشناس مذهبی در ادامه افزود: آمر به معروف و ناهی از منکر باید عالم به این موضوع باشد، بنابراین بر کسی که معروف و منکر را نمی داند و نمی شناسد این امر واجب نیست. به عنوان نمونه کسی نمی داند که برهنه بودن پا برای زنان اشکال دارد پس اگر خانمی را دید که جوراب نپوشیده است، اگر به آن خانم تذکر نداد چون نمی دانسته گناه نکرده و واجبی را ترک نکرده است.


وی افزود: شرط دیگر این است که آمر به معروف و ناهی از منکر احتمال تاثیر بدهد و اگر بداند اثری ندارد، واجب نیست. افزون بر آن آمر به معروف و ناهی از منکر می داند که فرد می خواهد به این روند ادامه دهد و اگر احتمال بدهد که تکرارش کند، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست.


حجت‌الاسلام وفسی تصریح کرد: اگر کسی بداند که امر به معروف و نهی از منکر ضرر جانی یا عرضی (آبرو) یا مالی قابل توجه برای او دارد، واجب نیست این کار را انجام دهد. اگر احتمال ضرر را هم بدهد وجوب از او برداشته می شود.


وی  خاطرنشان کرد: گاهی فضا، فضای امر به معروف و نهی از منکر نیست و تاثیری ندارد و خود فرد می تواند آن جا را ترک کند چون ماندنش تایید فعل حرام است، این جا واجب است از آن جا خارج شود اما اگر امکان خروج نباشد مثلا فردی در اتوبوسی در وسط کویر در حال سفر است، موسیقی حرام پخش می شود چون فضای امر به معروف و امکان خروج نیست، امر به معروف واجب نیست.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به حوزه امر به معروف مسؤولان افزود: امر به معروف و نهی از منکر حوزه‌های گوناگونی دارد که باز مهم‌ترینش حوزه مسؤولان است؛ یعنی شما باید ما را به معروف امر، و از منکر نهی کنید. مردم باید از مسؤولان کارِ خوب را بخواهند؛ آن هم نه به صورت خواهش و تقاضا بلکه باید از آنها بخواهند، این مهمترین حوزه است البته فقط این حوزه نیست حوزه‌های گوناگونی وجود دارد.

 

وی در پایان با اشاره به سوره هفتم آیه محمد خاطرنشان کرد: اگر شما خدا را یاری کردید دین اوامر و نواهی دارد اگر شما درخواست های دین را اجابت کردید یعنی خدا را یاری کرده اید کسی که در جنگ احزاب در کنار پیامبر جنگید یعنی دین خدا را یاری کرده است، اگر بخاطر خدا می خواهند موسسه خیریه ای درست کنند و شما کمک مالی کردید، این یاری کردن دین خداست./817/پ202/ب4

ارسال نظرات