۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۲۷۱۹۹۱
کارشناس و پژوهشگر حوزوی:

تعلیم و تربیت دلیلی بر اختیار انسان است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و پژوهشگر حوزوی با اشاره به نظر شیعه درباره بحث جبر و اختیار، گفت: اگر انسان‌ها مجبور بودند، دیگر تعلیم و تربیت معنایی نداشت و انسان‌ها برای یاد گرفتن هیچ تلاشی نمی‌کردند.
جبر و اختيار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام محمد شفیعی، کارشناس و پژوهشگر حوزوی، بعد از ظهر شنبه در مسجد صدیقة‌الحسین(ع) در ادامه مباحث اصول اعتقادات به موضوع جبر و اختیار پرداخت و گفت: برخی مذاهب جبری و برخی قائل به اختیار کامل هستند، اما نظر شیعه امر بین الامرین است.

 

وی افزود:‌ اختیار یعنی این که انسان در زندگی اختیار کامل دارد و می‌تواند و می‌شود که هر کاری که خواست بکند و خداوند او را رها کرده است، اما جبر به این معنا است که انسان در زندگی مجبور است و انسان هیچ‌گونه اختیاری ندارد.

 

کارشناس و پژوهشگر حوزوی با اشاره به این که شیعه می‌گوید «لاجبر و لاتفویض بل امر بین الامرین»، اظهار کرد: شیعه می‌گوید انسان نه به صورت کامل اختیار دارد و هر کاری می‌تواند بکند و نه این که در جبر کامل قرار دارد بلکه چیزی میان این دو است.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر انسان‌ها مجبور بودند، دیگر تعلیم و تربیت معنایی نداشت و انسان‌ها برای یاد گرفتن هیچ تلاشی نمی‌کردند، از طرفی دیگر انسان‌ها وقتی کار خوبی را می‌بینند از آن تعریف می‌کنند و خوشحال می‌شوند و در برابر کارهای بد و ناشایست موضع‌گیری می‌‌کنند و این نشان از اختیار انسان در انجام این کارها است.

 

حجت‌الاسلام شفیعی ادامه داد: انسان‌ها برای انجام کارهایشان تفکر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند، برای کارهایشان برنامه‌ریزی می‌کنند و این‌ها همه نشانه اختیار انسان است و این که انسان می‌تواند خود با اختیار برای زندگی‌اش تصمیم‌گیری کند.

 

وی در ادامه موضوع بعثت انبیا را مطرح کرد و گفت: انسان‌ها اگر به خوبی بنگرند،‌ ضرورت بعثت انبیا را می‌فهمند، یکی از دلایل ضرورت بعثت انبیا این است که علم انسان کم است و انسان شناختش کامل نیست و به کنه مسائل جهان و هدف آفرینش بدون کمک از غیب و ارتباط با پیامبران نمی‌تواند به علم صحیح برسد.

 

کارشناس و پژوهشگر حوزوی ابراز کرد: برای این که انسان به تکامل برسد باید قانون تکاملی داشته باشد تا به هدف خلقت برسد، خداوند کار بی‌حکمت نمی‌کند، پس بایست پیامبرانی بیایند و به اصطلاح دفترچه راهنمای انسان را به همراه داشته باشند تا انسان به وسیله آن به تکامل برسد.

 

وی با اشاره به این که دین اسلام دین خاتم است، اظهار کرد: پیامبران پیشین بر اساس سطح فهم مردم آن زمان می‌آمدند، البته در زمان جاهلیت سطح فهم مردم بالا نبود اما چون اسلام دین خاتم بود و برای مردم بعد از آنان آمده بود، در بالاترین سطح قرار داشت./914/پ202/ب4

ارسال نظرات