۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۲۷۲۸۱۰
آیت­الله فقیهی مطرح کرد؛

ضرورت تدوین و ارائه کتاب الگوی اسلامی پیشرفت

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تدوین کتابی که الگوی اسلامی پیشرفت را به جامعه ایرانی ارائه دهد، گفت: برخی هجوم آورده‌اند که اسلام تنها روزه، نماز و حج است، در حالی که جامعه را باید از نظر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اداره کرد.
آيت‌الله فقيهي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت­الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، پس از بیان آیات ابتدایی سوره بقره خاطرنشان کرد: آنچه درباره حروف مقطعه قرآن(الم، یس، الر) مسلم بوده، در رابطه با عظمت قرآن است؛ بعد از حروف مقطعه، از قرآن یاد می­شود؛ روایاتی در این باره است اما دلیل محکمی در رابطه با آنها نیست؛ برخی حروف مقطعه را اسم اعظم خدا می­دانند، اما درباره درستی آنها مسأله قطعی وجود ندارد.

 

وی درباره نزول قرآن اظهار داشت: سؤالی که درباره نزول قرآن مطرح می شود، این است که آیا قرآن در زمان پیامبر اکرم(ص) به صورت کتاب درآمده یا نه؟ از «ذلک الکتاب» استنباط می­شود که قرآن در زمان پیامبر اسلام(ص) به صورت کتاب آسمانی تحقق پیدا کرده و با کمک حضرت علی(ع) نوشته شده است.

 

آیت­الله فقیهی افزود: این طور نیست که قرآن را بعد از پیامبر اکرم(ص) جمع­آوری کرده باشند؛ «ذلک الکتاب» یعنی اینکه قرآن کتابی است که تمام شده و در اختیار شماست و شکی در آن نیست.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: هر شخصیتی که می­خواهد دینی را برای مردم بیان کند، باید برنامه داشته باشد؛ رهبر معظم انقلاب دستور داده­اند که گروهی کتابی برای جامعه ایران بنویسند که الگوی اسلامی پیشرفت باشد؛ برنامه ما برنامه اسلام است، اما خیلی­ها هجوم آورده­اند که اسلام فقط روزه، نماز و حج و امثال اینها است و اینکه یک کتاب مدونی که بتواند جامعه را از نظر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اداره کند، باید وجود داشته باشد.

 

وی یادآور شد: آیا اسلام نباید یک قانونی داشته باشد که ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و آزادی­های اجتماعی و حدود آن مشخص باشد؟ رهبری دستور داده­اند که علما، اساتید حوزه و دانشگاه و دانشمندان این قانون را تصویب کرده و کتابی را بنویسند که تمامی این ابعاد در آن بیان شده باشد که اسلام فقط نماز و روزه نیست و افزون بر اینها احکام اجتماعی نیز بیان خواهد شد.

 

آیت­الله فقیهی خاطرنشان کرد: هر کسی که می خواهد آیینی را برای مردم بیان کند، باید مسأله کتاب، قانون و چگونگی برنامه­ریزی را برای مردم بیان کند؛ خداوند متعال پیامبر(ص) را به رسالت مبعوث کرد و به او کتاب و قانون داد و قرآن، قانون پیامبر اسلام(ص) است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: مفسران دلیل اینکه در آیه دوم سوره بقره عبارت «ذلک الکتاب» آمده و هذا الکتاب بیان نشده است، گفته­اند شاید اشاره به این باشد که آن کتاب، مقصود هم قرآن، هم تورات و هم انجیل است، یعنی منظور کتب آسمانی است و این کتاب­ها هدایت­گر متقین هستند.

 

وی با بیان اینکه انسان باید در همه حال به یاد خدا باشد، تصریح کرد: باید خود را برای توبه آماده کنیم؛ همه گناهکار هستیم و گناهی کرده­ایم؛ یکی از مسائل مربوطه این است که تا مبتلا به مشکلات نشده­ایم، به سراغ خدا برویم که بتوانیم به خدا بگوییم که مشکلاتمان را حل کند؛ نباید فقط در هنگام مشکلات به خدا روی بیاوریم، بلکه باید در همه اوقات به خدا توجه کرد./822/پ202/ی

ارسال نظرات