۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۹
کد خبر: ۲۷۳۸۴۰
حجت الاسلام پناهیان:

کلی‌نگری افراد سبب تحقق زندگی بهتر در جامعه می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شرایط تحقق زندگی بهتر، گفت: کلی نگری در افراد و حضور ولی خدا سبب تحقق زندگی بهتر می‌شود.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان حجت الاسلام عليرضا پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در جلسه سخنرانی با موضوع «تنها مسیر برای زندگی بهتر» که شامگاه جمعه در مسجد امام صادق(ع) تهران برگزار شد با اشاره به عوامل تحقق زندگی بهتر، گفت: نگاه از بالا و کلی‌نگری افراد یک جامعه و همچنین حضور ولی‌خدا سبب تحقق زندگی بهتر می شود.

 

وی افزود: وجود ولایت در جامعه یعنی به انسان ها اجازه داده می شود استعدادهایشان شکوفا شده و باهم رقابت کنند مانند حضور داور در زمین بازی، باید توجه شود غرب اجازه رقابت به مردم نمی دهد، شرط زندگی بهتر وجود عقلانیت و از بالا نگاه کردن فردی و شرط اجتماعی وجود ولایت در جامعه است.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان این‌که سال جدید حقیقی انسان ها از روز 23 ماه مبارک رمضان شروع می‌شود، گفت: البته نیازی نیست که انسان برای سال جدید جشن بگیرد ولی یک برنامه ریزی برای زندگی در ابتدای سال لازم است، در روایات داریم هرکس بخواهد تغییر و تصمیمی برای زندگی خود بگیرد باید یک سال آن عمل را انجام دهد تا تاثیرگذار باشد.


 
وی افزود: به‌طور مثال یک امر مستحبی را از امروز تا یکسال پی در پی انجام دهید تا تاثیرش دیده شود مانند قرائت یک سوره قرآن در هر روز یا خواندن نمازهای نافله.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود تصریح کرد: برخی با پشت سر گذاشتن شب‌های قدر به عبادت نمی پردازند ولی این کار صحیح نیست، زیرا برخی از مقدرات ما وابسته به عبادات و توبه پس از شب های قدر است، باید بدانیم این یک هفته پایانی ماه مبارک رمضان بهترین هفته عمر انسان است، هنوز ماه رمضان تمام نشده و ثواب اعمال هنوز چند برابر است، از این رو صحیح نیست انسان روزهای پس از لیالی قدر را به عبادت نپردازد، پیامبر اکرم(ص) در دهه آخر ماه مبارک رمضان بیشتر عبادت می کردند و اعتکاف در این دهه سفارش شده است.

 

امکان بخشش انسان به صورت مشروط
وی با اشاره به عواملی که سبب می شود انسان از دهه‌های آخر ماه رمضان استفاده نکند، تاکید کرد: یک عامل غرور و عجب است، غفلت شاید در اثر این باشد که این فرد برای عبادت در شب های قدر به درجات بالایی می رود ولی به دلیل نداشتن ظرفیت کافی غفلت کرده و پایین می رود، ممکن است بخشش در شب قدر مشروط به اعمال انسان در آینده باشد.


حجت الاسلام پناهیان، افزود: انسان نباید از خداوند مایوس شود بلکه باید امیدواری را نسبت به او زیاد کند، اگر شب قدر عبادت مقبول شده باشد انسان اشتیاق بیشتری برای عبادت پیدا می کند، اگر غفلت کنیم موجب خوشحالی شیطان می شویم شیطانی که در این ماه دستانش بسته است، اگر شخصی به عبادت بپردازد خواهد دید این ماه ماهی متفاوت است، واقعا عید فطر به شخصی که در دهه آخر ماه مبارک به خوبی عبادت کند بسیار خوش خواهد گذشت.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه زندگی همان‌طور که نزد مردم عزیز است در نزد خداوند نیز عزیز است، اظهار داشت: درست نیست که تصور شود خداوند فقط به فکر آباد کردن آخرت انسان است، زندگی تلاش و مبارزه برای رسیدن به علایق مدیریت شده و پذیرش محدودیت ها تحت مقدارت الهی است.

 

وی افزود: زندگی اگر همراه با تلاش و تکاپو باشد بهتر خواهد بود، امام صادق(ص) می فرمایند؛ زندگی بدون تلاش برای انسان لذت بخش نخواهد بود، باید توجه کنیم این تلاش باید صحیح بوده، در زندگی شدت محبت بالا باشد، محدودیت های آن را بپذیریم تا مقدرات الهی در زندگی انسان را همراهی کند، ما نیاز به برنامه‌ای داریم که به زندگی بهتر دست یابیم.

 

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به شرایط ورود به زندگی بهتر، گفت: تحقق شرایط فردی و اجتماعی دو شرط رسیدن به زندگی بهتر است، شرط فردی برای اینکه انسان به زندگی بهتر برسد و برنامه‌ای را اجرا کند این است که کلان‌نگر باشد مانند مهندسی که نقشه کلی منطقه در ابتدا می خواند، خیلی ها غرق در جزییات زندگی هستند، شخصی می تواند در انتخاب همسر موفق باشد که به زندگی دید کلان و کلی داشته باشد.


کلی‌نگری شرط زندگی بهتر
وی افزود: شخصی که حاضر باشد دید کلی و کلان داشته باشد ریشه بیچارگی خود را می سوزاند، عقلانیت و بصیرت می تواند معنای این کلی نگری باشد، شرط تحقق زندگی بهتر این است که انسان کلی نگر و کلان نگر باشد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه کسانی که با انگیزه های دقیق مسیر دانشگاهی خود را انتخاب نمی کنند در دانشگاه دچار افت تحصیلی و افسردگی می‌شوند، تصریح کرد: علت این است که او فقط به کنکور فکر می کند و در یک لحظه با خلأ انگیزه مواجه می شود، تفاوت اولیاء الهی با مردم عادی این است که آنان در مساله زندگی دید کلی و کلان دارند.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: روایت داریم بهترین جوانان افرادی هستند که دید پیرمردان را داشته باشند، شرط اول و فردی برای زندگی بهتر از بالا نگاه کردن است، یکی از راه های رسیدن به این‌که کلی نگر شویم این است که محاسبه اعمال داشته باشیم.

 

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به شرط دوم برای رسیدن به زندگی بهتر، تصریح کرد: جامعه باید شرایط رسیدن به زندگی بهتر را فراهم کند و تحقق این شرط با تحقق یافتن حکومت ولی خداوند در جامعه امکان پذیر است، در حال حاضر که امام زمان(ع) حاضر نیستند به اندازه عدالت رهبر جامعه و مسوؤلان و مردم این شرایط محقق می شود.


وی افزود: هر کاری انجام شود جامعه شرایط زندگی بهتر را فراهم نخواهد کرد زیرا امام زمان(ع) در جامعه حکومت نمی‌کنند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه« النَّبِیُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» تاکید کرد: معنای ای آیه این است که پیامبر‌اکرم(ص) بر جان های مومنان تصرف داشته و صاحب اختیار مومنین است، یهودیان در مقابل پیامبراکرم(ص) به مخالفت می پرداختند، پس از نزول این آیه اشکال آنان بیشتر شد و این موضوع را مطرح می کردند که آیا تمامی درآمدهای مردم متعلق به پیامبر است؟ پیامبراکرم(ص) توضیح دادند که وقتی شخصی در تجارتش دچار مشکل می شود رسول خدا(ص) به او کمک خواهد کرد و غالب یهودیان پس از شنیدن این سخن به حضرت ایمان آوردند./811/پ202/ب4

ارسال نظرات