۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۲۷۴۱۵۱
آیت ­الله فقیهی:

یقین آرامش روحی و فکری را برای انسان به ارمغان می ­آورد

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این ­که باید در کارها به خداوند متعال توکل کرد و دیگران را وسیله ­ای دانست، گفت: اگر انسان خود را از حسد، بخل، صفات رذیله و هواهای نفسانی خالی کرد، آرامش خواهد یافت.
آيت‌الله فقيهي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت ‌الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بعد از ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، با اشاره به آیات ابتدایی سوره بقره خاطرنشان کرد: افراد بسیاری اسلام و ایمان دارند و برخی از نیز تقوا را دارا هستند، اما آن چیزی که مهم بوده، مسأله یقین است که افراد بسیار کمی از یقین برخوردارند؛ مرحله یقین، مرحله ­ای است که نیاز به تلاش دارد و در عین حال بسیار آسان می­توان به این مرحله رسید و دنیا و آخرت خوبی را داشت.

 

وی آرامش فکر را بالاترین سعادت برای انسان دانست و اظهار داشت: مشکلاتی که انسان در دنیا و آخرت دارد، مقدار زیادی مربوط به مغز و فکر انسان است؛ ممکن است که انسانی میلیاردها تومان پول در بانک داشته باشد، اما روز و شب به فکر مال خود است و آرامش ندارد؛ آرامش فکر غیر از ثروت زیاد است و راه رهایی از مشکلات این است که انسان به مقامی فوق این مقام ­ها برسد؛ اگر انسان آرامش فکر داشته باشد، زندگی راحتی خواهد داشت و بهترین راه برای سعادتمندی انسان است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این ­که آرامش فکر از طریق تخلیه و سپس تحلیه حاصل می­شود، تصریح کرد: اگر انسان خود را از حسد، بخل، صفات رذیله و هواهای نفسانی خالی کرد، آرامش خواهد داشت؛ تخلیه، مقدمه تحلیه است و برای رسیدن به مقامات عالیه و سعادتمند شدن در دنیا و آخرت انسان باید خود را تخلیه کرد؛ تخلیه به معنای خالی کردن قلب از رذائل اخلاقی است.

 

آیت ­الله فقیهی افزود: برخی علاقه به انجام خلاف شرع و رذائل اخلاقی دارند اما انجام نمی­دهند؛ در مرتبه بالاتر این است که انسان حتی فکر انجام گناه یا رذائل اخلاقی را نمی­کند؛ اگر انسان به چنین نتیجه ­ای برسد، آرامش خواهد داشت.

 

وی به بیان راهکاری برای حصول تخلیه پرداخت و خاطرنشان کرد: همان طور که طلب­ها و بدهکاری ­های خود را یادداشت می ­کنیم، الطاف خداوند را که در طول زندگی از کودکی تاکنون به ما عطا شده است را هم یادداشت کنیم؛ اگر الطاف خداوند در ابعاد مختلف زندگی خود یادداشت کرده و به آنها توجه کنیم، به این نتیجه­ خواهیم رسید که خدای قادری وجود دارد و اگر با چنین خدایی کنار بیاییم، بالاترین قدرت را دارد و می­تواند به ما کمک کند تا مشکلات مان برطرف شود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره توکل به خداوند در کارها و وسیله دانستن دیگران اظهار داشت: انسان عاقل گاهی نیاز به کمک مردم پیدا می­کند، اما باید همان را هم با توجه، توکل و طلب کمک از خدا انجام داد؛ اگر در هر کاری به این نتیجه برسیم که خدا مشکلات را حل می­کند و دیگران وسیله هستند، به این مرحله که تخلیه باشد خواهیم رسید؛ اگر چنین حالتی برایتان پیدا شد، از میلیاردها تومان بهتر است.

 

آیت ­الله ­فقیهی گفت: وقتی علما می ­خواستند که از آیت ‌الله بروجردی(ره) تعریف کنند، می ‌گفتند که ایشان به مقام یقین رسیده است که این مقام آرامش روحی و فکری را برای انسان به ارمغان می ‌آورد./822/پ202/ف

ارسال نظرات